Vågar ni vaccinera er mot covid?
Jag har en nära anhörig som bor på ett äldreboende och för mig är det en skymf mot henne att man inte kan garantera att personalen skyddar dem de vårdar genom att vaccinera sig.
Självklart borde alla som arbetar med riskgrupper omplaceras om de vägrar att vaccinera sig - att vårda duger de uppenbarligen inte till.
Jag anser också att man kan begära att anställda är vaccinerade och för patientsäkerhetens skull.
Men det är väl besvärligt med lagen att lägga på ett sånt krav kanske?
Men för de allra svagast i samhället, så är detta ett återkommande problem varje år med influensavirus.
Och är lagen problemet idag, så får man ju vackert skriva om den och att visa krav innefattas med att möta patienter i sjukvården.
USA(NY)där sparkade man de sjuksköterskor som vägrade vaccinerade sig väl?
Och Frankrike stängde av dom tills de är vaccinerade, eller ja, det var det senaste jag hörde, kanske det ändrat sig sedan dess.
Frågan är vad kan Sverige göra för bemöta denna fråga om vaccination och patientsäkerhet, tycker det låter helt galet att någon inte skulle vaccinera sig och har patientkontakt i sjukvården.(Och de olika boenden och hemvärden.)
Låter ju hemskt en sjuk ska gå till sjukvården(Och de olika boenden och hemvården) och smittas av virus och bara för de vägrar vaccinerar sig.
Man kan ju inbilla sig sjukvården skulle vara ett säkert ställe.
Sen ja, sen föreligger en risk ändå, men den är DRAMATISKT mindre när gruppen vaccinerade och många av dom inte ens kan bli smittade.
Men vet att det kommer någon och berättar att man visst kan smitta/smittas som vaccinerad, ja, men otroligt mycket lägre än som ovaccinerad.
FHM säger man ska halvera Moderna dosen för de allra flesta, men de med extra nedsatt immunförsvar ska få hel dos.