S23 skrev 2021-05-08 19:10:12 följande:
Jag ber om ursäkt för min miss på orden.
Bra att du kommer och reder upp då.
Bidragsfusk. Ja min man har då inte fått instruktioner om att ta första bästa underlvalificerade arbete och har dessutom fått skit tidigare för att han tagit sommarvikariat eftersom arbetsförmedlingen menat att han enbart skall ta tillsvidareanställning.
Tyvärr kan du inte skylla på att "inte fått instruktioner", man har en skyldighet att själv ha koll på reglerna.
Inte första bästa underkvalificerade arbete nej, men det beror också på hur det bedöms med möjligheter att få något annat tillräckligt fort. Det som gör det till bidragsfusk är att inte informera om att man tackat nej då det är något som leder till sanktion (dvs det hoppas att arbetsgivaren inte rapporterar det) om det gäller något som räknas som "lämpligt arbete", det finns vissa specifika regler gällande arbetsvillkor och om det är stridsåtgärder på arbetsplatsen och liknande samt även en inkomst relaterad regel. Problemet med den inkomst relaterade är dock att den idag i praktiken inte har någon betydelse då a-kassans tak är så lågt (lite mer nu under de tillfälliga corona reglerna) - om arbetet betalar mindre än 90% av ersättningen från akassan (där räknar inte eventuella extra inkomstförsäkringar från facket in) så anses det inte lämpligt. Så länge ett arbete har liknande arbetsvillkor som för motsvarande kollektivavtal och inte är i konflikt och du kan besöka din familjebostad 1 gång i veckan anses det lämpligt. Att tacka nej till ett lämpligt arbete leder till sanktion.
Finns det däremot gott om arbeten att söka och möjlighet att få dessa finns det ingen anledning att söka underkvalificerade sådana. Börjar man däremot varit arbetslös så länge man snart får slut på dagarna kommer de ligga på hårdare på det om man bedöms kunna få dessa men inte söker.
Reglerna för ersättningen är det främst a-kassan man ska vända sig till för, inte vad arbetsförmedlingen instruerar, det kan vara lite lurigt ibland att veta vem som ansvarar för vad där. Men får man sin ersättning från en a-kassa så är det de som gör de faktiska besluten och bedömningen om man har rätt till ersättning eller inte (och till de man intygar att den information man lämnat är korrekt i sin begäran om ersättning) men arbetsförmedlingen är de som skicka så kallade meddelanden till a-kassan som ligger till grund för en del av bedömningen.
I vilket fall som helst är det alltid på ens eget ansvar att se till att man vet vad reglerna säger. "Men arbetsförmedlingen sa..." är inte en godkänd ursäkt.
Jag tvivlar starkt på att de gett någon skit på att han tagit sommarvikariat, däremot om han tagit det och använt det som ursäkt att inte söka/ta tillsvidare anställning är det ett helt annat läge. Det kan vara ett ganska stort problem när många sommarvikariat tillsätts tidigt, det finns praxis om hur långt i förväg det "räknas", har dock inte det i huvudet just nu.
Hårdare praxis är på ingående, försöka fuska är inte att rekommendera.