Arbetssökande men orolig för min SGI
Om du får en anställning som är tänkt att vara kortare än 6 månader så skall din sgi inte räknas om.
Mao. En visstidsanställning som är kortare än 6 månader kommer inte förändra din sgi. Däremot kommer ett avtal på tillsvidare eller avtal på visstid längre än 6 månader ge dig en ny sgi.
Om du blir erbjuden jobb så räkna på vad skillnaden kommer bli för dig efter att ha tagit ut alla dagar.
Jag har en skyddad sgi som i slutänden ger mig mer än 60.000 efter skatt när jag tagit uta alla dagar. Om jag dessutom inte återgår till att arbeta heltid mellan barn utan skyddar sgi till viss del med föräldraledighet, Typ är förläldraledig en dag i veckan , så kommer inte heller min sgi räknas om.
Tänk också på att du om du blir gravid igen inom 1 år och 9 månader efter barnets födelse så kommer dom föräldrapenning vid nästa barn vara sqmma som detta.
Har du arbetat 240 dagar i följd innan du blev arbetslös? Det är nämligen en förutsättning för att dina 180 första dagar med föräldrapenning skall bli på sgi-nivå.
Jag personligen hade inte tagit ett arbete som sänker sgin (om det inte handlar om väldigt liten skillnad) då det som sagt med flera barn kan handla om väldigt mycket pengar du går miste om.
Jag skulle söka arbete men inte ta första bästa med låg lön.
Ett alternativ kanske även kan vara att göra den anmälan och studera under hösten? Då får du csn och personligen föredrar jag a-kassa. Men du kanske hellre spar på a-kassedagar till efter föräldraledigheten.
Att studera skadar ju aldrig annat än ekonomin