• Bx3

Utredning/hjälp efter ett X /Utomkvedshavandeskap?

Hej!

Jag och min sambo hade försökt bli gravida i 1 år och hörde då av oss till fertilitetsmottagningen (jag tror jag skickade en egen remiss på 1177). Efter vårt första möte där så blev jag spontant gravid men det visade sig vara ett X. Jag fick en spruta metotrexat (fastän jag hade över 5000 i hcg) och 6 dagar senare sprack min äggledare och jag fick åka akut in med ambulans och operera bort äggledaren. När jag fick tillbaks min mens ca 5 veckor efter operation fick jag komma in och spola äggledaren för att se om den var ärrig (den såg bra ut). Eftersom vi hade försökt i 1 år innan och chanserna inte ökar när man opererat bort en äggledare så blev jag erbjuden att boka in ivf när metotrexatet gått ur kroppen. I slutet av juni har det gått 3 månader sen sprutan så vid ägglossningen i juli får vi börja försöka igen och i september har vi tid för ivf. Jag fick också höra att jag var ung efter operationen (är 32år), det hjälper verkligen ingenting att få höra när man inte har några barn sen innan och försökt i 1 år och kanske vill ha syskon sen.. du får jättegärna komma med fler frågor om det är något du undrar!

Svar på tråden Utredning/hjälp efter ett X /Utomkvedshavandeskap?