Inlägg från: NTS1 |Visa alla inlägg
  • NTS1

Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?

Jag har svårt att komma ihåg namn generellt, och särskilt på kompisars barn. Dessutom kommer jag sällan ihåg hur gamla de är, mer vem som är äldst eller ungefär vilket år de är födda. Nu under corona träffas man ju ännu mer sällan så när man väl får börja umgås igen kommer ju alla barn att börjat gymnasiet och man känner inte igen nån :P 

Hur gör ni för att komma ihåg detta? Skriver upp i telefonen? Skriver på papper? Övar på kvällarna innan ni går och lägger er? Skiter i vilket?

• Svar på tråden Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?
  • NTS1
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-06 12:06:16 följande:

Mina närmaste vänners barn har jag nedskrivet i telefonen namn och födelsedag. Också i almanacka så att det går att gratta rätt. Mer avlägsna har jag noll koll på.

skriver du ner i anteckningar-appen eller som en anteckning till förälderns post i adressboken, eller på något annat sätt?
  • NTS1
    fjanten skrev 2021-05-06 17:56:58 följande:

Tycker det är enkelt att komma ihåg namn och ålder på vänners barn, exakt födelsedagsdatum brukar jag dock få kolla upp för att komma ihåg.

hur gör du för att kolla upp?
  • NTS1

Tack för all input! Mina tankar är följande:

Varför vill jag komma ihåg namn och ålder på kompisars barn?
    - namn är ju alltid trevligt och praktiskt, när man ses kan man säga "och det här måste vara Lisa, va stor du har blivit!" osv. Också bra när man pratar med någon om barn och säger "hur går det för... vad hette han nu då...Nils i skolan?", "hälsa Lisa och Nils" etc
    - ålder är bra för att ha koll på relationen mellan barnen, vem som är äldst, hur gamla de är i relation till sina egna barn etc. En konkret anledning till att veta exakt födelsedagar kan vara att om man ska träffa någon så kan det vara kul att veta om något barn just fyllt år och man kan köpa en present i efterskott. 

Svar på tråden Hur gör ni för att komma ihåg kompisars barns namn och/eller ålder?