Följa med min vän till gravplats
Jag följde med en av mina närmsta vänner till en annan av mina närmsta vänners grav för första gången efter hennes aska gravlagds (vi var 4 tjejer som växte upp ihop och två-två var bästa kompisar. Hon jag följde med var bästa vän med hon som gick bort och jag och den fjärde tjejen var bästa vänner men vi umgicks alla fyra mest hela tiden).
Kompisen jag följde med hade inte orkat gå till graven (tror det var 8 månader senare vi gick dit ihop). Jag bodde långt bort så jag hade inte varit i min födelseort sedan begravningen och kompisen kremerades efteråt och gravlades med enbart familjen som deltagare.
Vi fick leta lite för att finna den. Vi stod där tillsammans först. Jag backade några meter och lät min kompis vara lite själv. Vi köpte med oss orangea rosor på vägen till kyrkogården (vi gick också igenom hela staden). Jag hade plockat en hjärtformad sten som jag la på gravstenen. Det var tungt men fint. Det var väldigt fint att gå till graven tillsammans med någon för första gången. Prata minnen.
Jag tycker absolut du kan fråga din vän hur hon vill ha det. Om du inte frågat eller hen inte vet vad hon önskar (det kan visa sig att hen reagerar på ett annat vis än hen trott och behöver annat typ av stöd där och då) så läs av situationen. Kanske du ska stå kvar vid sidan, kanske du ska krama och trösta eller kanske du ska ta några steg bakåt och låta hen vara ensam.