• New  Dawn

Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?

theotherone skrev 2021-05-05 10:28:04 följande:

Det går ju inte att jämföra t.ex. impotens med det TS beskriver.

Impotens = att vilja men inte kunna.

TS fru = att kunna men inte vilja.

Två helt olika saker!

Fast det där vet vi egentligen inget om. Orsaken att hon inte vill kan ju vara att hon inte kan. Kanske har hon haft sex åtskilliga gånger utan erektion och därför inte "vill".

Märkligt att du tar för givet att hon mycket väl kan ha sex men inte vill.

Jo, det är klart att hon kan ge typ oralsex, men det kan ju en impotent man också.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-05 19:20:24 följande:

Visst kan hon må dåligt av sexbrist utan att vara sjuk, men du erkänner ju själv att vi inte kan läsa ut något sådant i texten. Men i min värld försöker man göra något åt om man ,mår dåligt men här är intrycket att hon är nöjd med att slippa sex.

Du skrev i ett tidigare inlägg att du kände ungefär som TS innan du skilde dig, men att ni hade sex och du fick orgasm. Hade du inte mått ännu sämre om du inte fått sex och närhet då? Så det är inte konstigt att TS hade mått mindre dåligt om de haft ett sexliv.

Om TS tycker att det är skittråkigt att fira Mors dag och gå på släktkalas och dessutom mår dåligt, varför ska han behöva tvinga sig till det? Tidigare har han ställt upp för hustruns skull, men några sådana förpliktelser har han inte längre då hon inte bryr sig om hans mående.

Nej, det står ju inget om hur hon känner. Bara hur han känner. När man diskuterar detta ämne ingår det ju att fundera på hur hon känner. Det gör du också när du förutsätter att hon skulle kunna ha sex om hon bara ville/förstod.

Tror du att hon medvetet låter bli att ha sex, fastän hon hade kunnat om hon hade velat?

Han skriver att hon inte förstår att sex är viktigt. Tror du också det? Att bristen ligger i att hon inte förstår ?Jag tror absolut att hon vet att han mår dåligt av att de inte har sex. Det skulle inte förvåna mig om hon haft sex många gånger just av den anledningen, för hans skull (Det är inte så ovanligt), men nu klarar hon det inte. Det är vad jag tror.

Så du tror att hon är nöjd med situationen. Att inte ha lust, inte sex?

Det kan ju vara så att hon inte alls är nöjd, men att alternativet, dvs att ha sex, fast hon inte vill, är ännu värre. Du återkommer igen till att hon borde "göra något åt det". Om känslorna saknas, kroppen inte svarar, då är det inte bara att "göra något åt det".

Det gick ju stegvis med mitt ex. Sexet blev sämre. Till slut var det vara som någon typ av toalettbesök, då vi bara typ lättade på trycket. Det kändes allt mer obekvämt och jag mådde alltid dåligt efteråt. Tomheten blev ännu mer påtaglig. I vardagen när vi fungerade som vänner gick det lättare, men jag mådde dåligt då också, för det kändes meningslöst. Däremot borde ihop ganska länge även efter skilsmässan och då hade vi olika sovrum. Det gick lättare och vi var båda mycket trevligare mot varandra. Visst var det jobbigt, men vi samarbetade bra, fixade med praktiska saker, åt middagar ihop osv.

Självklart behöver han inte fira födelsedagar, men det är väl inte det som är problemet? Visst de kan fortsätta leva sexlöst, och utan att han delta vid födelsedagar. Jag tror inte det kommer lösa hans problem och jag fattar inte jämförelsen.

Tror du att hon plötsligt börjar ha sex för att få honom att åter vilja delta på födelsedagar. Eller spelar sexbristen inte lika stor roll om han slipper dessa saker.

Någonstans känns det ju lite märkligt att andra personer ska bli indragna. Vilka födelsedagar rör det sig om? Barnens, hans föräldrar, släktingar. Ska han sluta fira sin mor på morsdag bara för att de inte har sex. Konstig koppling.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-05 20:16:00 följande:

Det kan det väl vara! Om man är introvert och inte gillar släktkalas men men följer med för fruns skull, vilket är en av många kompromisser i ett bra äktenskap.  Eller följa med till Ullared eller gå på spa. Eller måla om huset istället för att leja till det. Jag kan räkna upp en massa saker som någon KANSKE gör för hustruns eller husfridens skull, medan någon annan gillar att göra det. Men det måste ske åt bägge håll, om den ene inte bryr sig och den andre slår knut på sig för att vara till lags blir det obalans och en dålig relation.

Till viss del kan man göra saker för sin partner, men om man gör för mycket saker för den andre, utan att vilja, funkar det inte. Oavsett om det handlar om renovering eller handling.

Vissa saker måste man göra. Som tex måla om huset. Givetvis kan man ha olika åsikter om man ska betala för det eller göra det själv. Livet måste innehålla sådana kompromisser. Det kan ta emot oavsett om man betalar eller gör det själv. När det gäller dessa saker måste det finnas en balans, annars tar relationen skada.

Att du tycker att sex ska ingå i dessa kompromisser fattar jag däremot inte.

Jag tror aldrig att sex blir bra som styrs av kompromisser.

Jag med många tycker att sex ska handla om, vilja, lust och kärlek för att det ska funka. (i tillfälliga relationer, kk relationer, gruppsex mm behövs ju inte kärlek... däremot lust)
  • New  Dawn
    Anonym (KalleP) skrev 2021-05-04 16:56:47 följande:

Hamnar i så fall under samma kategori, varför ska jag göra sånt jag inte vill? Förstår inte varför det alltid är så att när en man vill ha sex då ska kvinnan behöva skita i det. Men när kvinnan saknar något så ska alltid mannen anpassa sig och sluta gnälla. Och då är det oftast saker som tar bra mycket längre än det tar att ha sex nu när vi ändå är så lågt nere i diskussionsnivå.

Jag tycker att du har en märklig inställning.

Du tar upp saker du gör som du inte vill, och använder det som ett argument för att hon kan ha sex, även fast hon inte vill?

Hur kan tiden påverka? Är det okej att ha sex fast man inte vill bara för att det inte tar så lång tid?

Om detta är din inställning till sex förstår jag verkligen att det inte funkar.

För övrigt är det många saker i livet/vardagen man ibland mer eller mindre måste göra fast man inte riktigt har lust. Jag tycker faktiskt inte det är kul att fira min pappas födelsedag, men jag vill göra det känns inte schysst att låta bli, och jag vet att han uppskattar det mycket . Jag har "ställt upp" och firat även svärföräldrar fast jag egentligen inte hast lust. Skulle verkligen inte vilja ha sex med någon som kände så. Däremot accepterar jag att man ibland måste vissa saker även fast det inte är så kul.

Jag förstår verkligen att du mår dåligt av att inte känna dig älskad, och jag tror tyvärr att skilsmässa är den enda möjligheten.

Det du bör göra är helt enkelt att berätta att du inte mår bra och att du inte känner att du orkar leva ihop med henne som det är. Om hon då vill att ni ska försöka hitta varandra måste hon också vilja försöka få tillbaka sin lust.

Som det låter på dig skulle det funka om hon ställde upp på sex på samma sätt som du gör saker du inte vill.
  • New  Dawn
    Martinetto skrev 2021-05-06 17:18:28 följande:

Håller inte med; Många kvinnor som återupptäcker sin sexualitet efter en skilsmässa när de träffar nya män.

Fast förslaget som kritiserades, handlade inte om vad som händer efter skilsmässa, utan att ta in en tillfällig älskare. Det tror jag verkligen inte sätter fart på hennes lust för honom, och jag tror inte heller förslaget skulle gå hem
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-06 17:47:01 följande:

Nja, jag förstår vad du menar och håller delvist med men samtidigt. Om man har ett väldigt obalanserat sexlust så är ju sexbristen inte ett problem för den som saknar sexlust. Den är bara ett problem för den som har sexlust. Och människor är ju rätt ofta ganska bekväma varelser som inte gärna tar tag i saker förrän det blir absolut nödvändigt, oftast när man själv drabbas istället för bara någon annan.

Jag kan absolut tänka mig att hålla tillbaka med saker som den andra anser vara viktiga och ett problem om de uteblir kan vara ett effektivt sätt att visa vad sexbrist innebär för den andra.

Exempel:

För många människor som inte saknar sex så är bekräftelse och närhet ändå väldigt viktigt och så länge man får sitt behov av bekräftelse och närhet mättat (vilket ofta är fallet eftersom den som saknar sex försöker få personen att bli sugen) så ser man ju inte problemet i sexbrist för man drabbas ju inte av det själv. Tar man däremot bort bekräftelse och närhet från dem så ställs de helt plötsligt inför samma dilemma som den som saknar sexet. Och då blir de kanske mer benägna att försöka hitta en lösning.

PS! Nu pratar jag enbart om personer där sexet uteblir för att man inte känner för det, inte om medicinska eller psykiska anledningar. 

Tror du verkligen att det handlar om bekvämlighet?

Jag tror faktiskt inte TS fru saknar varken närhet eller bekräftelse från honom längre, och jag tror inte hon kommer få lust hur mycket hon än fattar att han saknar det. Jag tror hon lever kvar av helt andra anledningar. Det är mycket möjligt att hon tycker om honom som person och kanske tycker hon att han är en bra pappa. Jag tror hon stannar för barnens skull, för ekonomi och praktiska saker och är bara tacksam över att slippa närhet.

Den enda som kommer att hända om han inte deltar på födelsedagar osv, är att hon blir irriterad på honom. Eller så kanske det är skönare att vara utan honom på kalas. Det tyckte jag med mitt ex. Jag hade roligare på släkters födelsedagar när han inte var med. Jag kunde slappna av på ett helt annat sätt, när jag inte behövde tänka på om han hade trevligt eller var uttråkad och irriterad.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-06 19:12:24 följande:

Exakt, så menar jag också. Om hustrun dels förstår att mannen mår dåligt, dels märker att hans dåliga mående får konsekvenser både för henne själv och relationen, då ökar motivationen att göra något åt det med 100%, minst. Eller att ta steget till separation, vilket ofta är den bästa lösningen i slutändan.

Det blir smidigare och lättare om båda vill ändra situationen, men faktum är att det räcker ju att en vill skiljas.

Om hon vill stanna för barnen skull, kan hon vänta med skilsmässa. Jag tror faktumet att mannen inte trivs är mindre viktigt för henne än barnen. Antagligen tror hon att barnen kommer må dåligt av skilsmässa och det styr mer.
  • New  Dawn
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-07 06:36:29 följande:

Men om han inte trivs kommer barnen att märka det. Konstigt att inte förstå att barnen påverkas av att föräldrarna inte kan eller vill lösa problemen i förhållandet men ändå stannar kvar.

Jag tycker inte att man ska ge upp ett förhållande med barn inblandade alltför lätt, men om man harvar på med samma allvarliga problem år efter år så finns det nog tyvärr ingen annan lösning än att separera.

Ja håller med, men jag tror ändå just umgänget med barnet kan vara det som är lättast för vissa. Alltså att man ändå har samma drivkraft och omsorg om barnen, så just när man gör något med barnen, kan det vara lättare att antingen hålla skenet uppe, men också känna att det ÄR lite lättare.

Jag minns själv hur meningslöst allt kändes ibland och jag kände en panikartad längtan att skiljas, men så kom barnen hem, glada, och vi kunde umgås hela familjen och skratta, prata och umgås... Så kändes det inte så akut längre. Eller så uppstod det något problem med något av barnen och vi båda stöttade och samarbetade jättebra som gemensamma föräldrar, och då kände vi båda att skilsmässan behövde skjutas upp till situationen stabiliseras. Finns många aspekter och relationer/familjer är olika.
  • New  Dawn
    Anonym (Eh ursäkta) skrev 2021-05-07 11:01:17 följande:

Oj vilken tur du har som får lättare orgasm vid sex. Så ser det ju absolut inte ut för de flesta kvinnor. Vill jag ha en orgasm så onanerar jag, då jag aldrig är säker på om jag kommer att få orgasm vid sex eller inte. För mig gör sex ibland ont med och då blir man ju inte så sugen på det alla gånger.

Jag tror din erfarenhet är ganska vanlig. Dvs att många kvinnor har svårare av att njuta av den typ av sex de har. Ni kanske bör ha en annan typ av sex.

Varför gör sex ont?
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2021-05-06 21:37:04 följande:

Om man kommit till stadiet där man erkänner för sig själv att man inte längre attraheras av sin partner och att det är orsaken till noll lust, då har man kommit långt. Nästa steg är då varför och går det att göra något? Eller är valet att leva ihop som vänner eller att separera?

Men tyvärr kommer många inte så långt, man konstaterar att lusten är borta och agerar genom att sluta ha sex, och sen kommer man inte längre. Det är då som TS och andra i samma situation skriver frustrerade inlägg och undrar vad som hänt med deras tidigare åtminstone ganska så kåta fru?

Varför är det så avgörande? TS fru vill inte ha sex med honom. Hon vet antagligen att hon INTE heller vill jobba med det. HAN vet med all tydlighet att hon inte vill ha sex. Det är ju helt uppenbart i texten.

Det kan ju vara så att TS fru känner sig helt ointresserad av sex. Det kanske ändrar sig om hon träffar en ny, men det behöver inte ens vara så. Hon kan ju på riktigt känna att sex ÄR fullständigt ointressant.

På vilket sätt skulle situationen ändras av att hon tappat lusten för honom, men eventuellt kan få det för någon annan, jämfört med att hon är totalt ointresserad av sex?

Det är klart att han bör fråga om han kön ändra på något, hon vill att de ska hitta tillbaka till varandra och i så fall också aktivt få igång sexlivet, för att inte "missa" något.

Det som verkligen spelar roll är ju hur HAN vill gå vidare. Om hon tycker de kan fortsätta som nu funkar ju i alla fall intr för honom. Man behöver faktiskt inte vara överens, eller gemensamt hitta ett beslut.
Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?