Anonym (Varför?) skrev 2021-05-06 16:42:24 följande:
Varför du fortsätter med tex. morsdag, födelsedagar och saker som är viktigt för henne är för att chansen att ni hittar tillbaks till varandra och ett sexliv helt försvinner om du "checkar ur" relationen på det sättet att du slutar bry dig om saker hon bryr sig om.
Ja det är orättvist, eftersom hon kan checka ur sexlivet. Men världen är orättvis, dynamiken mellan man och kvinna är orättvis, relationer är orättvisa. Det kan varken du eller jag ändra på, så ingen idé att älta de orättvisorna annat än som kuriosa, rent generellt bortkopplat från din egen person.
Så att själv "checka ur" löser ingenting. Du kanske får en känsla av "haha, nu blir du lika ledsen som jag haha!" men det är en barnslig elak glädje som räcker i en halv minut som mest. Du gör henne ledsen på det sättet, och chansen att lyckas hitta tillbaks till ett sexliv försvinner helt om du gör så. Så nej, du skall inte checka ut.
Nja, jag förstår vad du menar och håller delvist med men samtidigt. Om man har ett väldigt obalanserat sexlust så är ju sexbristen inte ett problem för den som saknar sexlust. Den är bara ett problem för den som har sexlust. Och människor är ju rätt ofta ganska bekväma varelser som inte gärna tar tag i saker förrän det blir absolut nödvändigt, oftast när man själv drabbas istället för bara någon annan.
Jag kan absolut tänka mig att hålla tillbaka med saker som den andra anser vara viktiga och ett problem om de uteblir kan vara ett effektivt sätt att visa vad sexbrist innebär för den andra.
Exempel:
För många människor som inte saknar sex så är bekräftelse och närhet ändå väldigt viktigt och så länge man får sitt behov av bekräftelse och närhet mättat (vilket ofta är fallet eftersom den som saknar sex försöker få personen att bli sugen) så ser man ju inte problemet i sexbrist för man drabbas ju inte av det själv. Tar man däremot bort bekräftelse och närhet från dem så ställs de helt plötsligt inför samma dilemma som den som saknar sexet. Och då blir de kanske mer benägna att försöka hitta en lösning.
PS! Nu pratar jag enbart om personer där sexet uteblir för att man inte känner för det, inte om medicinska eller psykiska anledningar.