Inlägg från: theotherone |Visa alla inlägg
  • theotherone

Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?

Anonym (anonym) skrev 2021-05-04 07:40:38 följande:
    Men om man till varje pris vill undvika skilsmässa så måste man försöka dra sitt strå till stacken för att förhållandet ska hålla, och då fungerar det inte att inte göra någonting för att ta reda på orsakerna till den bristande sexlusten och kunna göra något åt den. Att säga tvärt nej till separation samtidigt som man inte vill ha sex alls och kräver att den andra ska leva i celibat för evigt är inte hållbart. I så fall vill man inte sin man eller fru väl utan beter sig väldigt egoistiskt och kontrollerande. Att tycka att den som saknar sexet bara ska gilla läget och anpassa sig till denna person utan att förvänta sig något i gengäld är enligt min åsikt att uppmuntra till medberoende. Om man i en sån situation till slut får nog och får känslor för en annan är det helt enkelt en konsekvens som man får vara medveten om risken för om man inte gör något för att lösa problemet med bristen på sex/närhet. Jag förespråkar dock inte otrohet utan tycker att det är bäst att lämna innan man inleder något med en annan, men menar att det är inte är så konstigt att förr eller senare söka sig vidare om man inte får det man vill ha i förhållande.
    Jag kan bara hålla med om detta. Vill man sin partner väl och man vet att ens partner vill ha sex, och man själv inte har någon lust, så är man faktiskt skyldig förhållandet att försöka göra något åt sin egen brist på lust (eller vad som orsakar bristen på lust). Att bara säga nej till sex år ut och år in och samtidigt inte vilja göra något åt saken visar bara på att man helt sonika slutat bry sig om sin partners behov.
  • theotherone

Det går ju inte att jämföra t.ex. impotens med det TS beskriver.

Impotens = att vilja men inte kunna.
    TS fru = att kunna men inte vilja.

Två helt olika saker!

Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?