Inlägg från: Anonym (Frun som inte vill (orkar)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frun som inte vill (orkar))

Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?

Jag är en fru som inte vill, eller rättare sagt, inte orkar med ett sexliv längre. Hamsterhjulet, med allt vad det innebär, dränerar mig fullständigt.

Alla människor har olika energinivå. Min upplevelse som kvinna är att energin avtar kraftigt i samband med stigande ålder och att de hormonskiftningar som finns hos alla kvinnor bara blir värre, vilket i sin tur leder till ännu lägre energinivå.
    Trots minskad energinivå ligger kravnivån konstant. Barnen, hemmet, jobbet.. något måste stryka på foten om jag ska undgå att gå in i väggen (eller iallafall orka lite till).

Min kärlek har inte slocknat, bara min ork. Om jag inte hade haft barn, hem och arbete som tog min energi så hade jag definitivt orkat ha sex med min man. Om jag bara hade haft mig själv att tänka på, om jag hade bott själv i en 2:a och varit särbo med min man så hade vi haft sex varenda helg! Nu har vi det aldrig.

TS, hur hade det sett ut för dig och din fru om ni hade varit särbos utan barn att tänka på? Jag förstår om det inte är en möjlighet just nu.. men jag försöker bara komma till kärnan av problemet. Kanske kan ni få en renässans när barnen flyttat hemifrån?

Hardy hoppsan skrev 2021-05-04 07:54:25 följande:
    Hej frun, Ja Sex ligger på olika behovsnivå för män och kvinnor. Som man kan det kännas precis tvärtom att ett bra sexliv gör att man orkar med hamsterhjulet.

Har du berättat det du skrev för din man? 
    Jag tänker att risken är att han ger upp.
    Han kanske villig att göra förändringar i livet för att komma till ett sexliv igen.

Jag kan bara prata för mig själv och eftersom jag är i en liknande situation har jag verkligen tänkt igenom vad jag själv vill och bestämt att inte vara kvar i ett förhållande utan sex, ett förhållande som i övrigt är rätt bra. Antingen kommer vi tillbaka till sex (och jag skulle mycket väl tänka mig att leva som särbo med min fru) eller så går vi skilda vägar.
    Hej :) Jadå, han vet vad det uteblivna sexlivet beror på. Vi är egentligen lika trötta båda två och vi båda vränger oss ut och in varje vecka för att tillsammans klara av det här hamsterhjulet vi har försatt oss i.

Skillnaden är, precis som "Tvillingmamma" beskrev, att sex är mycket mer energikrävande för mig än vad det är för min man.

Min kärlek och min attraktion till min man är inte mindre än innan vi fick barnen, utan det är detta med den bristande orken som är grejen. Hade min man, under dessa tuffa år som dessutom har varit utan sex, agerat enbart utifrån sitt perspektiv.. om han hade "gnällt" över sexbristen, om han hade agerat ego på det sättet, valt att inte se "the big picture", så hade min attraktion och kärlek till honom släckts omedelbart.

Men så gör han inte. Han är förstående, vill mig och hela familjen väl, sätter laget framför egot. Pga att han är så fin och sätter laget framför egot så vet jag att vi kommer att ha ett tillfredsställande sexliv igen den dagen vår totala börda lättar.

Men det finns nog många män där ute som aldrig skulle orka uthärda detta under flera år, som istället begär skilsmässa. Efter skilsmässan behöver kvinnan endast ta hand om barnen på halvtid och vips, så har hon helt plötsligt lite mer energi och kan då träffa en ny man som hon, pga att den totala bördan har lättat, orkar ha sex med 3-4 gånger varannan vecka, dvs när hon inte har barnen hos sig.

Att kvinnan blir mer sexuellt aktiv efter en skilsmässa pga att den totala bördan har lättat är inte ovanligt. Jag kan tänka att det då är synd att mannen inte orkade uthärda, att skilsmässan hade gått att undvika och att sexlivet så småningom hade återkommit i samband med att barnen flyttat hemifrån. Den frånskilde mannen kanske inte hittade någon ny varaktig relation och fick därför inte det sexliv han drömde om. 

Det jag menar är att finns det fortfarande kärlek kvar så känns det så synd att slänga bort något fint bara för att man inte får sex. Speciellt om det är fruns ork som är problemet. Orken kommer ju åter när barnen flyttar hemifrån. Om mannen inte har varit ego och inte tjatat sönder detta om sex längs vägen, så kommer antagligen även kvinnans sexlust tillbaka igen.
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-04 10:47:45 följande:
    Om man inte ska kunna ha sex förrän barnen flyttat hemifrån betyder det cirka 20 år av celibat. Är inte det lite väl mycket begärt?
    De flesta lyckas ju med att ha sex då och då även efter att de fått barn (i alla fall efter att spädbarnstiden är över), även om det kanske inte blir så ofta som tidigare.
    Ja 20 år av rent celibat är ju lite väl länge för den som väntar.

Men låt oss säga att paret har barn med NPF-diagnoser (eller barn som bara är riktigt krävande ändå) som tar mycket av både kvinnans och mannens energi, även efter spädbarnstiden.

Kanske kan man överleva med sex ett tillfälle per månad?

Jag tänker att det blir ju barnen som får betala priset för att de vuxna ska få mer sex i sina liv (dvs skilsmässa som resulterar i att mannen, och även kvinnan, får utrymme till ett välfungerande sexliv igen, barnen tvingas åka mellan två hem, bonusfamiljsdramatik osv).

Som sagt, så länge det finns kärlek kvar så känns det så ego att splittra en familj bara för sex.
    flodhästena skrev 2021-05-04 20:16:29 följande:

ts nu är det dags att tänka efter lite, du tjurar som en barnunge för att du inte får sex och vill hämnas med att skita i födelsedagar? eh.. är du gammal nog att ens ha sex?

har du tänkt på att ens fråga din fru varför hon inte vill ha sex? hon kan ha ont, hon kan ha tappat attraktionen till dig, hon kanske är för trött för hon får göra en massa hemma utan hjälp, hon kanske tycker ert sex är tråkigt för att hon aldrig hinner komma, eller så har hon helt enkelt inte lust, det händer, det kan vara i perioder och det kan vara för alltid

hur skulle du känna dig om du pga av sjukdom eller depression blev impotent, skulle det kännas fint att veta att din fru då skulle tänka och resonera som dig?

Mycket bra inlägg! :)
    Anonym ('-') skrev 2021-05-04 20:04:26 följande:
    Hon vill vara i ett förhållande och gift, du däremot vill inte om du inte får sex.

Du får avgöra vad som är viktigast, sex eller den person du är gift med, hon tycker ju tydligen att du är värd mer än sex så frågan är vilket älskar du mest sex eller din fru?

Att du skiljer dig är dessutom ingen garanti att du kommer få mer sex, många överskattar sin egen dragningskraft och många män klagar för att ingen vill ha dom.
    men det är klart söker du kravlöst sex så nappar nog någon, vill du ha ett förhållande mer tveksam för vilken kvinna hade nappat på en man som skulle dumpa om man av en anledning inte kan eller vill ha sex.

Du behöver växa upp för resonerar man som så att om hon inte tänker ligga med mig så tänker jag minsann inte komma ihåg födelsedagar. Jag tror din fru i längden får det bättre utan dig
    Väl talat! Så tänker jag också. Aldrig i livet att jag hade nystartat sexlivet när orken kommer åter med en man som resonerar såhär barnsligt och ego.
    Anonym (anonym) skrev 2021-05-05 20:56:43 följande:

Det som jag häpnar över i den här tråden och liknande trådar är den moraliska upprördheten över dem som mår dåligt av att leva i ett förhållande utan sex. Sexuella behov är tydligen något man ska skämmas för och man ska vara beredd på att leva en stor del av sitt liv i ett äktenskap utan samliv eftersom det är oacceptabelt att skilja sig. Man kan undra var all denna sexnegativitet kommer från, den verkar hämtad från en svunnen tid eller någon religiös sekt.

Nej nej nej.. det handlar inte om någon moralisk upprördhet över att man kan må dåligt i ett sexlöst förhållande. Jag har full förståelse för att man kan må dåligt i en relation utan samliv (viktigt dock att först och främst förstå vad oviljan till att ha sex har sin grund i).

Det saken handlar om är dessa, ofta mäns, egon. Hur de sätter jaget framför laget. De ser många gånger inte allt annat jobb som kvinnan lägger ned för att få familjen att fungera. Dessa män sätter sig själva och sina behov i främsta rummet, familjen kommer som bäst på andra plats. Inte konstigt att kvinnan tappar lusten när det visar sig att den vuxne mannen egentligen var en liten pojke som hävdar att kvinnan inte bryr sig om honom och hans känslor om hon inte ger honom sex.
Svar på tråden Frun vill ej ha sex, varför fortsätta?