Anonym (Frun som inte vill (orkar)) skrev 2021-05-04 10:32:19 följande:
Hej :) Jadå, han vet vad det uteblivna sexlivet beror på. Vi är egentligen lika trötta båda två och vi båda vränger oss ut och in varje vecka för att tillsammans klara av det här hamsterhjulet vi har försatt oss i.
Skillnaden är, precis som "Tvillingmamma" beskrev, att sex är mycket mer energikrävande för mig än vad det är för min man.
Min kärlek och min attraktion till min man är inte mindre än innan vi fick barnen, utan det är detta med den bristande orken som är grejen. Hade min man, under dessa tuffa år som dessutom har varit utan sex, agerat enbart utifrån sitt perspektiv.. om han hade "gnällt" över sexbristen, om han hade agerat ego på det sättet, valt att inte se "the big picture", så hade min attraktion och kärlek till honom släckts omedelbart.
Men så gör han inte. Han är förstående, vill mig och hela familjen väl, sätter laget framför egot. Pga att han är så fin och sätter laget framför egot så vet jag att vi kommer att ha ett tillfredsställande sexliv igen den dagen vår totala börda lättar.
Men det finns nog många män där ute som aldrig skulle orka uthärda detta under flera år, som istället begär skilsmässa. Efter skilsmässan behöver kvinnan endast ta hand om barnen på halvtid och vips, så har hon helt plötsligt lite mer energi och kan då träffa en ny man som hon, pga att den totala bördan har lättat, orkar ha sex med 3-4 gånger varannan vecka, dvs när hon inte har barnen hos sig.
Att kvinnan blir mer sexuellt aktiv efter en skilsmässa pga att den totala bördan har lättat är inte ovanligt. Jag kan tänka att det då är synd att mannen inte orkade uthärda, att skilsmässan hade gått att undvika och att sexlivet så småningom hade återkommit i samband med att barnen flyttat hemifrån. Den frånskilde mannen kanske inte hittade någon ny varaktig relation och fick därför inte det sexliv han drömde om.
Det jag menar är att finns det fortfarande kärlek kvar så känns det så synd att slänga bort något fint bara för att man inte får sex. Speciellt om det är fruns ork som är problemet. Orken kommer ju åter när barnen flyttar hemifrån. Om mannen inte har varit ego och inte tjatat sönder detta om sex längs vägen, så kommer antagligen även kvinnans sexlust tillbaka igen.
Om man inte ska kunna ha sex förrän barnen flyttat hemifrån betyder det cirka 20 år av celibat. Är inte det lite väl mycket begärt?
De flesta lyckas ju med att ha sex då och då även efter att de fått barn (i alla fall efter att spädbarnstiden är över), även om det kanske inte blir så ofta som tidigare.