Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Min 16-åring är mobbad. Hjälp!

Anonym (Niklas) skrev 2021-05-01 02:06:01 följande:

Jag tycker att ni ska polisanmäla skolan. Så himla dåligt att de inte tar det seriöst! Hur ska barn känna tillit till vuxna när dem blir svikna på det här sättet? Vilket svek! Vad har skolan för belägg för att han inte blir mobbad? Vilka på skolan säger detta? Även rektorn?

Mobbning är ju inte bara fysiskt våld eller verbalt utan utfrysning är också mobbning.

Jag har själv blivit utfryst under skoltiden under en period och det har påverkat mig så mycket.

Ingen pratade med mig och om dom gjorde det så var det för att säga något nedlåtande. Jag åt själv i matsalen varje dag och ingen frågade om jag ville sitta med dem trots att de såg att jag satt helt ensam. Jag minns det här som en väldigt tung period i mitt liv och som nog har satt djupare spår i mig än vad jag velat erkänna för mig själv. Det är verkligen jättebra att ni föräldrar engagerar er så mycket, tyvärr hade jag inte den turen utan fick hantera det bäst jag kunde på egen hand.

Egentligen tycker jag inte att det är er son som bör byta skola på grund av att andra behandlar honom illa, men för er sons välbefinnande kanske det bästa skulle vara om han gjorde det och fick "börja om", helst där ingen vet vem han är. Finns den möjligheten och skulle han kunna tänka sig det?

Det kommer inte att leda någonstans. En skola gör vad den kan, men du kan inte tvinga människor att umgås.

Nu hör vi endast den ena sidan-vi vet inget om den andra. Ibland kan vissa personer också bete sig på ett sådant sätt att de inte är välkomna in i en grupp. Däremot behöver man inte vara taskig, men man kan inte tvinga folk att umgås.

Vem vet hur TS är eller hennes son? De kanske själva har skapat en situation som gör att andra drar sig undan?

Det behöver heller inte alls vara så utan att de andra är elaka, men en hel klass? Det låter skumt.

Däremot så skulle jag satsa på gymnasiet, gärna på annan ort så att pojken får en nystart. Att gå med samma människor i tre år till kommer inte att hjälpa.

Jag skriver inte detta för att vara elak utan för att man alltid endast hör den ena sidan. Skolan ser saker i sin helhet. Oftast. Och bara för att en döende säger att skolan inte gör tillräckligt behöver inte vara sant. Det kan däremot upplevas så.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym skrev 2021-05-01 22:50:49 följande:

När man vänt sig till skolledningen och det inte ger resultat så ska man göra en anmälan till skolinspektionen.

Vid mobbning ska skolan upprätta en åtgärdsplan. Det är dom skyldiga att göra. Så det är bedrövligt att de inte tagit tag i detta och inget ni ska finna er i.

Anmälan till skolinspektionen kan du göra på deras hemsida.

Jo jo. Planer hit eller dit. Du kan ändå inte tvinga individer att vara med någon annan.

Det är det här som folk inte begriper.

Förklara för mig hur skolan ska få en elev att inte vara ensam längre om ingen vill umgås med denne?

Ska jag säga till mitt barn här hemma att vara med alla i skolan även om han inte vill?

Sk jag tvinga honom?

Hur?

Det spelar väl ingen roll vad skolan säger. Exakt vad är det skolan ska göra förutom att tala folk till rätta? Och sen då?

Den eleven kommer att bli som en ensam ö som ingen retas med men heller inte umgås med.

Du kan inte tvinga folk att umgås med andra.

Nu vet jag jag ju inget i det här fallet, men det finns faktiskt individer i skolan som är konstiga, beter sig märkligt, är ofräscha, konstiga, saknar sociala koder, är klängiga, jobbiga e t c.

Dess individer har svårare med social interaktion och många drar sig undan. Tuff sanning, men sant.

Svar på tråden Min 16-åring är mobbad. Hjälp!