• Anonym (H.J)

Blir alltid lämnad

Som rubriken lyder. Jag är en kvinna i medelåldern som hela mitt liv haft problem med svekfulla män. Jag ser normal ut för min ålder, har fast jobb, hus och ett ordnat liv i allmänhet. Har en son i tonåren.

Har alltid varit en tjej som varit ute efter seriösa förhållanden med allt vad det innebär.

Har haft sex seriösa förhållanden som alltid slutat med att mannen varit otrogen. Jag har till och med kommit på en av de jag var tillsammans med på bar gärning med en annan kvinna i vår gemensamma säng. Jag har blivit brutalt lämnad för andra kvinnor efter kortare eller längre otrohetsaffärer osv. Vad är det för fel på mig? Finns det någon med liknande erfarenhet? Numera vågar jag inte träffa någon ny man pga detta. Har inte heller någonstans där kan kan träffa dessa. Är medlem på ett par dejtningsajter men osäker på om man vågar lita på någon igen. Tacksam för svar

• Svar på tråden Blir alltid lämnad
  • Fjäril kär
    AndreaBD skrev 2021-04-29 17:38:31 följande:

Jo, absolut, jag känner igen det. Men att de är otrogna och lämnar en, det känner jag inte igen. 

Byt ut otrohet mot elakhet istället så har du samma mönster ändå
  • Anonym (H.J)
    Anonym (Kvinna...) skrev 2021-04-29 13:39:28 följande:

Jag har liknande erfarenheter. Alla mina ex har varit otrogna och lämnat mig för nån annan till slut. Alla mina ex har ångrat sig och vill ha mig tillbaka. En gick jag tillbaka till ett par år, men samma sak hände såklart och nu får han ingen mer chans.

Jag tycker att mina ex är väldigt olika, nån har varit strulig bad boy, en annan extremt ordentlig, någon kvinnotjusare o.s.v. Det enda dem haft gemensamt är jag, så jag förstår ju att felet är jag. Men jag vet inte vad det är jag gör? Jag har aldrig varit otrogen och kommer aldrig vara det. Är väldigt kärleksfull och lojal. Ibland tror jag att männen bara är med mig för att visa upp och för att jag nästan aldrig säger nej till sex. Har nog inte så mycket mer att erbjuda så de kanske ledsnar till slut.

Jag litar fullständigt på mannen jag är tillsammans med nu, men det har jag gjort med exen också.

Jag vill verkligen inte att detta händer igen för jag vill inte förlora den finaste man jag någonsin träffat.

Kommer följa din tråd ts, kanske kan vi nysta i detta.

Tack för ett superbra svar och att du delar med dig! Har exakt samma erfarenhet!! Skönt att höra att det funkar med nuvarande

Man undrar vad det är för fel på en...
  • Anonym (H.J)
    StudierKemi skrev 2021-04-29 18:43:37 följande:

Hoppas att det här kan vara till någon hjälp alls för Dig TS:

Intressant! Kan du förklara lite för mig?
  • Anonym (Blomman)

Har också dragit till mig män som inte varit lojala. Efter många års "arbete" och diverse kurser om relationer förstod jag att det inte var något äkta djup i dessa relationer.

Männen var "defekta" från början och det var redan predestinerat att det blev så.

Hur som helst är det ofta en viss sorts kvinnor som har denna historik. Kanske ett lätt byte för "rovdjuren" pga någon emitionell skada

.

• Anonym (Men)

Men vad händer med alla dessa defekta män? Lever de utan ngn kvinna resten av sina liv då eftersom ingen vill ha dem? Och hur kan dessa otrogna misshandlande män vara så många?

• Anonym (Ex-kvinnan)

Jag har ochså blivit lämnad av sktitstövlar och det var bra.Den första var otrogen och den andra misshandlade mig.Vad skönt att slippa det nu och vara ensam!

• Anonym (Tjej)

Ja va me om exakt samma. Tappa hoppet om mänskligheten. Sen träffa ja en tjej. Ja har aldrig dragits till tjejer innan men så var de ialf. Vi har varit tillsammans i 4 år å allt funkar felfritt å vi förstår varan. Du kanske ocksö ska tänka om lite Ialf testa. De kan ju va värt de.

• AndreaBD
    Fjäril kär skrev 2021-04-29 19:02:34 följande:
    Byt ut otrohet mot elakhet istället så har du samma mönster ändå
    Jo... jag vet inte, jag har någonstans bilden att dessa män ändå är vill ha kvar kvinnan just för att många kvinnor inte skulle stå ut med dem så länge. 

Annars, visst, det finns alla varianter, inte bara otrohet och elakhet utan t.ex. också missbruksproblem, instabiltet (det var det vanliga jag råkade ut för, det och "emotionell otillgänglighet").
  • AndreaBD
    Anonym (Men) skrev 2021-04-29 21:34:14 följande:

Men vad händer med alla dessa defekta män? Lever de utan ngn kvinna resten av sina liv då eftersom ingen vill ha dem? Och hur kan dessa otrogna misshandlande män vara så många?

De hinner ha ganska många relationer, många är ganska charmiga i början. De hittar nog alltid en till kvinna som står ut i 5 - 10 år. Mitt ex hittade då en 20 år yngre, som inte än fattade vad hon skulle få. Dessutom hade han lugnat sig lite med åren. 

Och vi tar även med dem lindrigare fallen. Min ex-man var ingen misshandlare. Han var mest väldigt negativ och gjorde livet surt för andra. Men han har faktiskt bestämt sig att INTE ha relationer. Han bor själv numera, trivs bäst med det.
  • Anonym (Maskrosor)

Sen får man inte glömma bort den absolut vanligaste orsaken till detta öde är ju ens egen naiva dumhet.

Man får varningssignalerna serverad på silverfat redan från början men väljer av olika skäl att ignorera detta och istället hittar lämpliga ursäkter. Och så har man naiva förhoppningar om att det kommer bli så bra eftersom man ju är så kär. Dom röda flaggorna tar man med en nypa salt och intalar sig att det inte är så farligt, att jag övertänker, att jag inbillar mig, att just vår kärlek blir annorlunda, vi har inte lärt känna varandra tillräckligt etc etc...

Sen längs med vägen och tiden så blir dessa röda flaggor en blind spot och man blir sen clueless när katastrofen är ett faktum. Man blir längs vägen en medberoende till sin partners mindre smickrande sidor och man anpassar sig och ser inte de nya flaggorna som viftar mot slutet.

• StudierKemi
    Anonym (H.J) skrev 2021-04-29 19:20:39 följande:

Intressant! Kan du förklara lite för mig?

Yes, Ok. Jag personligen är enligt personlighetstestet "enneagram typ 1", denna kallas även The reformer, och dem är också arbetsnarkomaner, och dem kommer med kreativa lösningar på moraliska dilemman. Men jag ser på min partner och mig (han är typ #6, lojalisten i fråga), att han är mer beredd än mig på att stanna för alltid med mig. Om jag inte får ligga tillräckligt ofta varnar jag 1 månad i förväg (han och jag är särbos) och om han inte träffar mig i tid inom en rimlig deadline/tidsram så vänder jag mig om kallt och går till nästa. Det har hänt förut när mina rimliga villkor inte blivit mötta. Men jag är också lojal! Förutsatt att jag får tillräckligt med närhet (INTE nödvändigtvis sex, men kramar får jag kräva när jag är i hans hem). Men lojalisten, han stannar även om han inte får närhet. Han är med Dig tills skeppet har gått under. Mycket vackert. Som i en saga.

Både min egen bror, och min partner är lojalisten typ 6. Jag har alltså haft en ENORM tur i livet som är omringad med sådana hjälpande män. Det dem har gemensamt, den gemensamma nämnaren Du vet, är att de fokuserar på sitt arbete varje dag, även när dem är lediga, och i stort sett skiter dem i kvinnor. Min bror är en snart 26 år gammal oskuld som är civilingenjör (!!!) och ser snygg ut, herregud! Han KAN få en kvinna vilken sekund som helst. Men han är jätte-försiktig och han kommer inte få intresse för någon som han inte känt i minst ett decenium och observerat att hon är stabil och bra kvinna först (en sån kvinna som Du verkar vara TS).

Vad gäller min partner, han håller också på med computer science, så Du ser - en man som är understimulerad mentalt, och outbildad, kommer få knasiga idéer för sig. Sedan kommer han ofta lösa sina problem som dyker upp genom att få en ny kick i livet och vara otrogen. De som istället förlägger sin energi på arbete, kommer bli så pass upptagna så de kan glömma bort sex-biten, om inte kvinnan i förhållandet påminner dem om den! Men så slipper man iallafall otrohet.
  • AndreaBD

Och jag rekommenderar, än en gång, den gamla klassikern, Robin Norwoods "kvinnor som älskar för mycket". En riktigt bra bok som ger många exempel på vilka fällor man går in på, och hur man upprepar det som har upplevt som barn. I regel har man nämligen en förälder som är lika dysfunktionell som de männen man hittar. Man är van vid det mönstret. Det behöver inte alltid vara pappan, kan även vara mamman.

Och en annan fundering jag har är att jag har märkt, för mig själv i alla fall, att det inte verkar funka när jag är intresserad av någon (och mannen är inte det, i alla fall inte lika mycket). De männen verkar aldrig gå att hålla kvar. Kanske är det ju så enkelt som att det måste finnas ett intresse från början, annars blir personen aldrig riktigt intresserad. Så till slut satsade jag ju främst på såna män som ganska snabbt visade intresse i mig och försökte inte ens skapa intresse hos andra. 

• AndreaBD
    StudierKemi skrev 2021-04-30 08:26:58 följande:
    Yes, Ok. Jag personligen är enligt personlighetstestet "enneagram typ 1", denna kallas även The reformer, och dem är också arbetsnarkomaner, och dem kommer med kreativa lösningar på moraliska dilemman. Men jag ser på min partner och mig (han är typ #6, lojalisten i fråga), att han är mer beredd än mig på att stanna för alltid med mig. Om jag inte får ligga tillräckligt ofta varnar jag 1 månad i förväg (han och jag är särbos) och om han inte träffar mig i tid inom en rimlig deadline/tidsram så vänder jag mig om kallt och går till nästa. Det har hänt förut när mina rimliga villkor inte blivit mötta. Men jag är också lojal! Förutsatt att jag får tillräckligt med närhet (INTE nödvändigtvis sex, men kramar får jag kräva när jag är i hans hem). Men lojalisten, han stannar även om han inte får närhet. Han är med Dig tills skeppet har gått under. Mycket vackert. Som i en saga.

Både min egen bror, och min partner är lojalisten typ 6. Jag har alltså haft en ENORM tur i livet som är omringad med sådana hjälpande män. Det dem har gemensamt, den gemensamma nämnaren Du vet, är att de fokuserar på sitt arbete varje dag, även när dem är lediga, och i stort sett skiter dem i kvinnor. Min bror är en snart 26 år gammal oskuld som är civilingenjör (!!!) och ser snygg ut, herregud! Han KAN få en kvinna vilken sekund som helst. Men han är jätte-försiktig och han kommer inte få intresse för någon som han inte känt i minst ett decenium och observerat att hon är stabil och bra kvinna först (en sån kvinna som Du verkar vara TS).

Vad gäller min partner, han håller också på med computer science, så Du ser - en man som är understimulerad mentalt, och outbildad, kommer få knasiga idéer för sig. Sedan kommer han ofta lösa sina problem som dyker upp genom att få en ny kick i livet och vara otrogen. De som istället förlägger sin energi på arbete, kommer bli så pass upptagna så de kan glömma bort sex-biten, om inte kvinnan i förhållandet påminner dem om den! Men så slipper man iallafall otrohet.
    Du är  typ 6? Jag verkar vara en kombination av typ 1, 5, 6 och 9 (sex poäng på 1 och 6, fem poäng på 5 och 9), efter kort test. Då säger det inte så mycket...haha..  Jag misstänkte det, jag brukar vara en "blandning". 
Svar på tråden Blir alltid lämnad