• TildeSanakasaki

Erfarenheter? Myyycket sammandragningar - erfarenheter? När har ni fött?

Hej! Jag är gravid med mitt andra barn i v 25 + 0. Första barnet föddes v 40+6 och jag kände knappt några sammandragningar under hela graviditeten. Under denna graviditet har jag känt sammandragningar sen typ v 17 och nu kommer de väldigt ofta. Ibland gör de tom lite ont, antar att det då är en förvärk?

Har tid inbokad till läkare för att se om tappen är påverkad. Det jag söker efter här är andras erfarenheter - hade ni mycket förvärkar/sammandragningar, när födde ni i så fall? Om er tapp mättes kort - när födde ni då?

Uppskattar alla svar ??

• Svar på tråden Erfarenheter? Myyycket sammandragningar - erfarenheter? När har ni fött?
  • Jag är bara jag

Mycket o mycket... Jag vet inte om det räknas som mycket, men jag fick sammandragningar vid minsta ansträngning md båda barnen. Började runt v.20, minns inte riktigt. Var många gånger jag fick stanna upp helt när jag gick. Födde v.39 resp. 41.

• Anonym (Vecka 39)

Fick sammandragningar i vecka 12 som gick över till (förllssningsont) förverkar i vecka 20 då jag Satt å grät för de gjorde så ont, varje dag fram till vecka 39 då hon kom men värkarna hade gjort sitt för det tog henne bara en timme att komma ut

Är i vecka 18 nu och har haft lite sammandragningar från vecka 9 och fått två icke jätteonda förvärkar hitils.

Ska tilläggas att jag i första graviditeten hade baktriellvaginos i vecka 9 som behandlades och försvann i övrigt ingen uvi eller nått. Denna gången inget alls :) så vet ej varför det blir så för mig

• TildeSanakasaki
    Jag är bara jag skrev 2021-04-25 21:32:13 följande:

Mycket o mycket... Jag vet inte om det räknas som mycket, men jag fick sammandragningar vid minsta ansträngning md båda barnen. Började runt v.20, minns inte riktigt. Var många gånger jag fick stanna upp helt när jag gick. Födde v.39 resp. 41.

Tack så mycket för svar! Skönt att höra att du ändå gick hela vägen. Hade du också förvärkar? Alltså så det gjorde ont?
  • TildeSanakasaki
    Anonym (Vecka 39) skrev 2021-04-26 07:16:20 följande:

Fick sammandragningar i vecka 12 som gick över till (förllssningsont) förverkar i vecka 20 då jag Satt å grät för de gjorde så ont, varje dag fram till vecka 39 då hon kom men värkarna hade gjort sitt för det tog henne bara en timme att komma ut

Är i vecka 18 nu och har haft lite sammandragningar från vecka 9 och fått två icke jätteonda förvärkar hitils.

Ska tilläggas att jag i första graviditeten hade baktriellvaginos i vecka 9 som behandlades och försvann i övrigt ingen uvi eller nått. Denna gången inget alls :) så vet ej varför det blir så för mig

Vad jobbigt det låter... men fantastiskt att höra att du ändå gick hela vägen med båda. Mättes tappen någon gång? Undrar också om du kunde känna att det blev värre av ansträngning? Jag kan själv inte uppleva att det blir särskilt förändrat av ansträngning. Tusen tack för svar!
  • Anonym (Vecka 39)
    TildeSanakasaki skrev 2021-04-26 09:56:24 följande:

Vad jobbigt det låter... men fantastiskt att höra att du ändå gick hela vägen med båda. Mättes tappen någon gång? Undrar också om du kunde känna att det blev värre av ansträngning? Jag kan själv inte uppleva att det blir särskilt förändrat av ansträngning. Tusen tack för svar!

Inte gått hela vägen med denna än är bara i vecka 18 än så länge. Kännde bara på min egen tapp och från vecka 30 har jag buktande hinna och va öppen för två fingrar:) blev inte värre av ansträngning blev faktiskt bättre då fick bara en värk en gång när jag klättrade igenom ett "laser rum" på ett ställe som liknar universum typ. Annars va de mest när jag låg ner. Men lär få bli igång satt med denna då jag har 1 timme till förlossningen och med tanke på att förra tog 1 timme så kommer jag till 90% inte hinna i å dottern är ju bara 1 år å 3 månader när barnet kommer å tänker inte föda hemma framför henne haha. Kommer nog inte heller känna på tappen denna gången. Dom tog ju vattnet med första och de va ändå gången någon kände och då hade jag buktande hinna och 3 cm öppen nästa gång dom kännd e va jag ju 10 cm öppen å huvudet va på väg ut
  • Anonym (Anna)

Jadu, mina förvärkar har ökat i intensitet men ingen bebis i sikte än. Är i 38+0 och skulle gissa på att det dröjer 2 veckor till. Detta är för övrigt tredje barnet. En kompis hade samma jobbiga förvärkar, hon gick till v 41+ nånting.

• Jag är bara jag
    TildeSanakasaki skrev 2021-04-26 09:47:48 följande:
    Tack så mycket för svar! Skönt att höra att du ändå gick hela vägen. Hade du också förvärkar? Alltså så det gjorde ont?
    Nja, jag vet inte om det var bara onda sd eller regelrätta förvärkar. Snarade sd tror jag. Hade så mycket krämpor överlag med båda så jag har nästan förträngt eländet.   
  • Anonym (KS)

Jag hade jättemycket sammandragningar från v 19 och blev sjukskriven pga det. Runt v 35 blev det myyyycket mer intensivt och jag var säker på att hon skulle komma tidigare men hon höll sig till datum för planerat snitt i 38+6.

• Ebo88

Sammandragningar i v.15 pga oupptäckt GBS. Harven liten försvagad livmodertapp pga hjärtformad livmoder så jag födde i v25 då inte tappen/livmodern orkade trycken från sammandragningarna.

Därefter födde jag i v.34+1. Åt antibiotika så hade inga problem med sammandragningar och trotts cerklage så gick vattnet i v.34+0 och dagen efter fick jag göra k.snitt

Svar på tråden Erfarenheter? Myyycket sammandragningar - erfarenheter? När har ni fött?