Inlägg från: Anonym (Evolution) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Evolution)

Varför tar inte svenska tjejer första steget?

Anonym (paj) skrev 2021-04-25 11:03:38 följande:
    Det hade varit smartare att skriva "jag upplever att många kvinnor är si och så" i stället för att skriva "kvinnor är si och så"...
    Jag har aldrig påstått att jag är smart.
  • Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-25 11:08:05 följande:
    Jag kunde väl gå fram och prata med killarna och vara lite flirtig.
    Visa att jag var intresserad.
    Var rak och ärlig om att jag gillade honom osv.
    Men tyvärr så missuppfattades det ibland.
    Är du väldigt tydlig då? Tjejer har kommit fram och pratat, men om dom flirtar kan vara svårt att avgöra.
    Citerar B här i tråden:

Min erfarenhet ( utländsk tjej som bor i Sverige ) och många av mina utländska tjejkompisars ( olika länder ) är att en del svenska män missförstår vanlig trevlighet och småprat till intresse.
  • Anonym (Evolution)
    Anonym (Mer) skrev 2021-04-25 11:09:57 följande:

Är verkligen utländska tjejer mer benägna att ta kontakt?

Nej, det är en myt har vi fått se i tråden. Det är snarare svenska tjejer som är mer framåt.
  • Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-25 11:19:27 följande:
    Ja,jag var tydlig.

Men jag håller med B om att småprat många gånger kan misstolkas som intresse.
    Eller att det ser en chans att få sex.
    Det sistnämnda gjorde att jag tappade intresset för att ragga då jag sökte något mer seriöst. Inte bara sex.
    Ok. Jag får hoppas att jag träffar en tjej som tar första steget och är tydlig då. Skulle kännas uppfriskande. En glad och välkommen överraskning Glad
  • Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-25 11:26:48 följande:
    Ja,men gör du inte det så är det inte fel om du tar första steget heller.
    Det är en lika glad och välkommen överraskning för oss tjejer.
    Om det inte handlar om att killen bara vill ha sex.
    Alla tjejer uppskattar inte det.
    Jag har förstått att dom flesta tjejer föredrar att killen tar första steget. Då slipper tjejer ta risken att dom gör bort sig. Det är lite läskigt att riskera sånt.
    Sen råder det delade meningar om det är fel eller rätt om killen tar första steget. Om det är "rätt kille", som hon är attraherad av, då är det bra.
    Killen ska ju själv kunna veta det innan. Så att det inte bli genant för honom, och en besvärlig situation för henne.
  • Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-25 11:26:48 följande:
    Ja,men gör du inte det så är det inte fel om du tar första steget heller.
    Det är en lika glad och välkommen överraskning för oss tjejer.
    Om det inte handlar om att killen bara vill ha sex.
    Alla tjejer uppskattar inte det.
    Jag tror att det är mer en glad och välkommen överraskning för killar. Det är vanligare att killar tar första steget.
  • Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-25 12:11:06 följande:
    För min egen del så handlade det inte om rädsla för att göra bort mig.
    Utan mer om att jag tröttnade på att bli sedd som ett sexobjekt för att jag raggade.
    Det var,som sagt,inte det jag var ute efter.
    Men förstår du var jag kommer ifrån? Jag menar att det är vanligt att killar tror att tjejen är intresserad när hon bara är trevlig. Bara för att en tjej kommer fram och börjar prata, så behöver inte det betyda nåt. Hon måste vara väldigt tydlig, då inte alla män vågar tro på att hon kanske är intresserad. 
  • Anonym (Evolution)

Här kan man återigen se att danskarna är mer framåt.
    duifokus.se/resor/svenskarna-ar-blyga-aven-pa-semestern/

Men det kanske är en myt att svenskar är blyga och tillknäppta. Jag har alltid trott det, för jag har alltid hört att folk från andra länder säger det.
    Jag har alltid trott att tjejer oftast inte tar första steget, men det är ju en myt, har vi fått lära oss i den här tråden.

• Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-25 12:47:00 följande:
    Precis. Det är vanligt.
    Det kan också göra att man som tjej inte vill gå fram och prata av rädsla för att ge falska signaler.
    Ja,men även om man är tydlig och visar vad man vii så kan man bli missförstådd.
    Många män kan då ta det som att man vill ha sex,fast så inte är fallet.
    Och det kan också skrämma bort kvinnor.
    Kan du förstå det?
    Absolut, det blir en ond cirkel. Killar vågar inte ta första steget, för risken är stor att hon inte är intresserad. Tjejen vågar inte, för då tror han att det ska bli ligga.
  • Anonym (Evolution)
    Anonym (paj) skrev 2021-04-25 12:49:49 följande:
    Ja och det kanske beror på att kvinnor i Sverige är så passiva när det gäller att ta första kontakt, att när de gör det så tänker många män att "oj hon måste vara intresserad!", för det är så ovanligt. Och i sin tur blir det att färre och färre kvinnor gör det när de bara är lite intresserad för att de vet männens förväntade reaktion, och vill inte riskera få en efterhängsen snubbe.
    Ja, som jag skrev nyss, en ond cirekl. Plus att vi har pandemin nu.
    Oddsen är inte goda för kärleken Rynkar på näsan
  • Anonym (Evolution)
    Anonym (Öööh?) skrev 2021-04-25 13:09:49 följande:

Ja, det är säkert jättevanligt att kvinnor stöter på män. Särskilt i Pakistan och Saudi. Drömmer

Allvarligt TS, du låter som en lantis som aldrig har varit utanför Europa.

Du har helt rätt Glad
    Det här är sånt som jag har läst, att tjejer utomlands är mer framåt, så jag trodde att det var sant.
  • Anonym (Evolution)
    Xenia skrev 2021-04-25 16:25:51 följande:
    Jag tycker ordet "brudig" är sexistiskt. En "brud" är ju en tjej/kvinna. Och det är tydigen negativt i sig att vara tjej/kvinna.
    Det är en tjej jag känner som använder det uttrycket. Hon sa hon vill känna sig uppvaktad, brudig.
  • Anonym (Evolution)
    Xenia skrev 2021-04-25 20:18:06 följande:
    Du ser vad du vill se. Nu var det en kille som startade tråden för att klaga på svenska tjejer. 
    Nja... Jag startade tråden för att jag har inte varit med om att tjejer tar första steget, på det sätt som t ex Molly50:

"Jag kunde väl gå fram och prata med killarna och vara lite flirtig.
    Visa att jag var intresserad.
    Var rak och ärlig om att jag gillade honom osv."

Och många gånger har jag läst att tjejer utomlands är mer framåt. Men det stämmer inte, har jag sett i den här tråden.
    Tjejer tar första steget, om dom är attraherade.
  • Anonym (Evolution)
    Xenia skrev 2021-04-25 16:15:01 följande:
    Ja, då får du väl emigrera alt importera en tjej.
    Nej, känns onödigt. Svenska tjejer är ju mer framåt än i många andra länder. Dom stöter inte på mig, men det är för att jag inte är attraktiv.
  • Anonym (Evolution)
    Linnie skrev 2021-04-26 15:13:54 följande:
    Ja, givetvis om jag blir himlastormande kär så vill jag ju ha en relation, men jag anstränger mej inte just nu för att hitta situationer att träffa någon att bli kär i. Och jag kan verkligen bli kär i typ vem som helst. Har ingen "typ" jag faller för, inget speciellt utseende, ingen speciell ålder, inte ens ett kön-båda går fint. Givetvis inte "vem som helst", det finns ju något hos dessa personer som jag faller för utan att jag vet vad det är. Personlig charm och utstrålning förmodligen. Och ett utseende som är attraktivt, men det är inte ens en fjärdedel av helheten.
    Men ofta när jag inte är kär längre kan jag tänka om personens utseende att "wow, hen är inte alls lika snygg nu", så det är ju givet att någon blir mer attraktiv för att man är just kär.
    När jag skrev samma sak, så svarade dom flesta att jag hade fel. 
  • Anonym (Evolution)
    Anonym (paj) skrev 2021-04-27 14:16:37 följande:
    Det är ungefär samma för mig att det inte finns någon speciell typ som jag faller för utan det händer när jag minst anar det. Något gemensamt intresse är ett stort plus dock, och att vår kommunikation fungerar bra, att det flyter på. Men däremot vet jag egenskaper som kan få mig att tappa attraktionen, som t ex om hon visar på egoism eller brist på empati. Utseendet är också mindre viktigt för hur attraktiv hon SER ut avgörs en hel del av hennes personlighet.

Men du tycker inte en relation är så viktigt för dig just nu alltså?
    Jag har läst att bara för att man har saker gemensamt, så betyder inte det nåt.
    Och att utseendet har stor betydelse för tjejer. Killar inbillar sig ofta att han ser bättre ut än vad han gör. 
  • Anonym (Evolution)
    Anonym (paj) skrev 2021-04-27 14:16:37 följande:
    Det är ungefär samma för mig att det inte finns någon speciell typ som jag faller för utan det händer när jag minst anar det. Något gemensamt intresse är ett stort plus dock, och att vår kommunikation fungerar bra, att det flyter på. Men däremot vet jag egenskaper som kan få mig att tappa attraktionen, som t ex om hon visar på egoism eller brist på empati. Utseendet är också mindre viktigt för hur attraktiv hon SER ut avgörs en hel del av hennes personlighet.

Men du tycker inte en relation är så viktigt för dig just nu alltså?
    Jag har inte heller nån speciell typ, och jag skrev att jag tror tjejer kan känna samma. Att attraktion kan handla om så mycket olika saker, småsaker, som det är svårt att sätta fingret på. Men det var fel, svarade dom flesta. 
  • Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-27 14:33:53 följande:
    Det där med utseendet gäller inte alla tjejer.
    Det är klart det är ett plus om han ser bra ut.
    Men det är helheten som avgör.
    Har han ingen trevlig personlighet,humor,empati osv så spelar det ingen roll hur snygg han må vara.
    Jag vill kunna känna att man passar ihop. Att det klickar.
    Däremot är min erfarenhet att utseendet är väldigt viktigt för män.
    Men jag kan ha fel.
    Jag tycker att jag har många bra sidor, men jag är inte perfekt. Jag tror på att man ska vara sig själv, att rätt person vill ha en för den man är, att man duger precis som man är.
    Men det är fel, har jag läst. Om jag nu är så bra, så borde jag ha träffat rätt. Har inget med tur att göra. Dom flesta träffar nån.
  • Anonym (Evolution)
    molly50 skrev 2021-04-27 15:08:05 följande:
    Det är klart man ska vara sig själv.
    Men man måste ju också anpassa sig litegrann och inte bara fortsätta leva som man alltid gjort när man träffar någon.
    Man måste kunna prata med varandra. Kommunikationen är viktig för att förhållandet ska kunna fungera.
    Ja, det säger sig självt. Inte det menar med att vara sig själv.
Svar på tråden Varför tar inte svenska tjejer första steget?