Byta förskola till en nära eller gå kvar i den han gått i sen 1 år?
Vi har gjort båda sakerna med våra två barn. Mitt äldsta barn var inte så känsligt eller oroligt av sig och han fick gå kvar på gamla förskolan. Vi jobbade ändå i den staden.
Så i förskoleklassen började han i byns skola (där vi bodde), utan att känna en kotte. De första månaderna lekte han ensam och det kändes i mammahjärtat. Han grävda jättedjupa gropar för sig själv och gjorde liksom allt för att hålla sig sysselsatt med sådana saker, så att ingen skulle tänka på att han inte var med någon. Men rätt vad det var så var där någon som ville leka med honom och då var jag snabb att bjuda hem det barnet att leka hemma hos oss och rätt vad det var så hade min son kompisar och allt blev jättebra.
Hans yngre bror hade också hunnit börja förskolan i staden före vi flyttade. Men han är lite mer rutinbunden och kan bli orolig av förändringar: han är mer blyg och väldigt snäll. Men han lyckades få lite kontakt med en jämnårig i byn på sommarsimskolan. Då bytte vi så att han började på den pojkens förskola i vår egen by ett år före förskoleklass. Så han bytte förskola när han precis fyllt fem. Vi lyckades få honom motiverad att själv vilja byta, vi pratade om alla fördelar som att slippa bilresan, kunna leka efter förskolan med barn i byn, känna andra barn när skolan började, vara nära storebror (även om de inte skulle träffa varandra så skulle de vara i samma by). Han trivdes nästan direkt på den nya förskolan och det var lite förvånande. Men jag tror att de var duktiga på att ta hand om nya barn och få dem att känna sig välkomna, och att förskolor över lag är rätt bra på det. Den övergången till skolan blev jättebra! Han kom i samma klass som några från den nya förskolan och det var en stor trygghet att redan känna dem och kunna leka med dem.
Det är nog faktiskt lite lättare att börja ny på en förskola än att börja ny i förskoleklassen. I förskoleklassen är hela gruppen ny och alla barn är lite oroliga och rädda i början och håller hårt i sina kompisar från förskolan och är kanske inte lika benägna att lära känna de nya barnen i början. Men om ditt barn börjar i förskolan vid fem år och så har ett helt år på sig att skapa relationer och så börjar han förmodligen i en grupp där de flesta andra är trygga med varandra redan och kan rutinerna. Det är bara några nya i gruppen och då är barnen mer öppna och nyfikna på de nya barnen. Och det är massor av lek! Ännu mer än i förskoleklassen, så gott om tid att bygga relationer på barns vis.