• brallison

Rotavirus - vaccin

Vi fick erbjudande att vaccinera vår lilla son med rotavirusvaccin, men vi är väldigt osäkra när det kommer till ev. biverkningar (som värst en tarminvagination!), särskilt med tanke på att han har just nu ganska känslig mage.
    Hur har ni gjort med era barn - har de fått vaccinet och i så fall, var det några biverkningar?

• Svar på tråden Rotavirus - vaccin
  • Anonym (Q)

Jag har en liten här hemma som har haft tjorv med magen sedan födseln (inte kolik men mycket bök vid pruttar och rätt känslig mage).

Vi tog rotarix och första dosen märkte vi inte riktigt någon skillnad eftersom att han då var rätt bökig med magen. Inför andra dosen hade hans mage stabiliserats och vi märkte då att han blev lösare i magen, dvs vattnigare bajs men annars har han varit som vanligt.

Jag var dock orolig vid första dosen då jag läst så mycket om tarminvagination. Samtidigt så hade jag också läst mycket om rotaviruset och hur barn har blivit inlagda på sjukhus i veckor. Jag förstår ditt dilemma. Jag ångrar dock inte att vi tog rotarix.

• Anonym (Tog inte)

Vi valde faktiskt bort Rotarix. Annars är vi väldigt pro vaccin och har givit barnen vaccin mot TBE, Hepatit A, och influensa utöver barnvaccinationsprogrammet. Rotarix fanns inte när våra två äldsta barn föddes så de fick det inte utav den anledningen, och när trean föddes och Rotarix hade införts så fick en kompis med jämnårig bebis vaccinet veckan innan vi blev erbjudna och den bebisen fick sån magknip och blev så skrikig så vi tackade nej till vaccinet. Nu är barnen 8,6 och snart 2 och ingen av dem har haft rotavirus vad vi vet, men enligt statistiken så ska alla barn som är fem år gamla ha haft rotavirus minst en gång, så troligtvis har de haft det men i mild form.

• Poppy 2012

Vår barnläkare i USA var väldigt mån om att sonen skulle ta det när han var nyfödd 2015. Vi hade inga biverkningar. Han sov faktiskt bättre den natten än annars.

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (U) skrev 2021-04-19 20:57:32 följande:

Sämsta stället att fråga.

På FL finns det nästan bara antivaxxers och blinda vaccinfanatikers som tror att även biverkningar som står på Fass och i vaccinens bipacksedel är påhittat av antivaxxers...

Men det finns faktiskt människor som varken är för eller emot vaccin. Vi valde bort rota men har utöver det gett vårt barn alla "vanliga" vaccinationer sen han föddes. Vi har bestämt så, att han kommer att få de som är i vacc-programmet, men inga andra "nyare sorter". Så alla är inte fanatiker bara för att man väljer bort 1 eller 2 stycken. Och sedan så har alla ett fritt val att göra som de vill. Man måste inte vara en fanatiker pga det.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (U) skrev 2021-04-19 20:57:32 följande:

Sämsta stället att fråga.

På FL finns det nästan bara antivaxxers och blinda vaccinfanatikers som tror att även biverkningar som står på Fass och i vaccinens bipacksedel är påhittat av antivaxxers...

Men det finns faktiskt människor som varken är för eller emot vaccin. Vi valde bort rota men har utöver det gett vårt barn alla "vanliga" vaccinationer sen han föddes. Vi har bestämt så, att han kommer att få de som är i vacc-programmet, men inga andra "nyare sorter". Så alla är inte fanatiker bara för att man väljer bort 1 eller 2 stycken. Och sedan så har alla ett fritt val att göra som de vill. Man måste inte vara en fanatiker pga det.
  • Jemp

Båda mina har fått. Inga biverkningar mer än möjligen lite gnäll samma kväll.

Åtminstone för några år sen (har inte följt forskningen sen) fanns resultat som antydde att vaccinet även kunde minska risken för diabetes.

• carlou

vår son fick vaccinet. samma dag sov han väldigt mycket och dag två och tre som det är idag så är det nästan konstant lös avföring varvat med amning. in och ut med vätska. Och så skrik pga magknip. tur att brösten levererar annars hade han nog blivit uttorkad. Hoppas att biverkningarna stillar sig snart. Tycker så synd om honom (och mig själv) men det är bättre än att han senare skulle riskera allvarlig sjukdom resonerar vi. 

• Xtre

Min fick, blev lite lös i magen 1 dag sen inget mer. Skulle verkligen ta det, inte roligt att behöva ligga på sjukhus i flera veckor pga rotavirus.

• Anonym (Absolut)

Vår dotter fick vaccinet och fick lite magknip och feber vid första dosen men inga biverkningar vid andra dosen.

Vår BVC sköterska förklarade att bebisar under 6 månader inte klarar av en rotainfektion om de inte blir inlagda på sjukhus (det är alltså dödligt), i länder där sjukvård inte finns tillgänglig är det vanligt att bebisar dör av detta.

Ni som är oroliga för ev biverkningar från vaccinet och väljer bort vaccin förstår inte hur extremt sjuka barnen blir av en infektion. Biverkningarna är INGENTING mot en riktig infektion.

• Anonym (jadå)
    brallison skrev 2021-04-19 16:35:47 följande:
    Rotavirus - vaccin

Vi fick erbjudande att vaccinera vår lilla son med rotavirusvaccin, men vi är väldigt osäkra när det kommer till ev. biverkningar (som värst en tarminvagination!), särskilt med tanke på att han har just nu ganska känslig mage.
    Hur har ni gjort med era barn - har de fått vaccinet och i så fall, var det några biverkningar?

Eftersom jag har sett barn som fått allvarlig rotainfektion och behövt sjukhusvård så skulle jag inte tveka en sekund att vaccinera. Den eventuella risken för biverkningar är verkligen ingenting mot hur infektionen kan bli, särskilt hos små barn. 

Tänk att vi har den enorma förmånen i Sverige att få skattefinansierade vacciner mot allvarliga sjukdomar. Och så tar man dem inte.
Svar på tråden Rotavirus - vaccin