• brallison

Rotavirus - vaccin

Vi fick erbjudande att vaccinera vår lilla son med rotavirusvaccin, men vi är väldigt osäkra när det kommer till ev. biverkningar (som värst en tarminvagination!), särskilt med tanke på att han har just nu ganska känslig mage.
    Hur har ni gjort med era barn - har de fått vaccinet och i så fall, var det några biverkningar?

• Svar på tråden Rotavirus - vaccin
  • Anonym (Ja)

Absolut! Alla mina barn har fått vaccinet. Rotaviruset vill man inte ha! Nej inga direkta biverkningar vad jag minns.

• Anonym (Japp)

Våra barn har fått alla vaccin i vaccinprogrammet. De har haft lite ont i armen vid stick vid något tillfälle men inte fått några andra biverkningar (inte ens lite feber). Nu är det väl rotavirusvaccinet som ges i munnen om jag inte minns fel? Två doser när barnet är litet. Då hade våra barn ingen biverkning. Våra barn har aldrig haft känslig mage.

Maginfluensa orsakar kanske större magproblem än att låta bli att ta vaccinet?

• Söderlund

Vår kille hade kolik första tre månaderna, och det är inte helt ovanligt att dom kan få lite övergående magknip/magbesvär av vaccinet enligt min BVC-sköterska. Så vi tvekade länge. Nu blev det ändå så att vi resonerade som så att vi hade det redan tufft med kolik, fixar man det så fixar men allt. Däremot är det nog inte så kul med magsjuka som blir så illa att man måste läggas in för att få i lilla barnet vätska. Så vi vaccinerade helt enkelt, men i och med att vi redan hade mycket skrik märkte vi ingen skillnad alls.

• Söderlund

Vår kille hade kolik första tre månaderna, och det är inte helt ovanligt att dom kan få lite övergående magknip/magbesvär av vaccinet enligt min BVC-sköterska. Så vi tvekade länge. Nu blev det ändå så att vi resonerade som så att vi hade det redan tufft med kolik, fixar man det så fixar men allt. Däremot är det nog inte så kul med magsjuka som blir så illa att man måste läggas in för att få i lilla barnet vätska. Så vi vaccinerade helt enkelt, men i och med att vi redan hade mycket skrik märkte vi ingen skillnad alls.

• Anonym (Mamma till 5)

Vi vaccinerade och dottern blev gnällig och dålig I magen. Även jag blev smittad. När vi var mitt uppe i det ångrade jag mig sp mycket att jag utsatt henne för det men dos nr 2 gav inga biverkningar alls och idag är jag ändå glad att jag gav och kommer definitivt vaccinera lillebror också för rotavirus kommer ju vara betydligt värre

• Anonym (Förstoppning)

Vaccinerade min son och han kunde inte bajsa på fem dagar och hade magknip. Åkte in till akuten till slut och han fick laxerande och då exploderade han. Hade så ont stackarn och storgrät. Efter det blev han bra. Detta var tydligen hur vanligt som helst sa de på akuten, just bebisar och förstoppning i samband med rotavirusvaccin.

• Dropdead1

Min son är född för tidigt och han kändes så liten och skör när vaccinet skulle ges. Han hade dessutom problem med magen.

Han fick rota vaccinet samtidigt som andra vaccinationer. Han fick feber på kvällen och var hängig, vi behövde ge lite Alvedon på natten. Men dagen efter var han helt som vanligt igen, pigg och glad och inga biverkningar kvar. När han fick andra dosen hände samma sak fast lite mildare, och pigg igen dagen efter.

Jag tar mycket hellre en hängig och lite febrig bebis i ett dygn eller två även om det också gör ont i hjärtat, än att riskera bla svår magsjuka. Om jag får råda skulle jag säga - ja vaccinera!

• Anonym (Aldrig)

Vi struntade i det helt! Är inte ens vanligt att bebisarna får rota. Vi ville inte ta chansen med biverkningar. Men alla gör som de vill. Så är det med alla vaccinationer..

• Anonym (U)

Sämsta stället att fråga.

På FL finns det nästan bara antivaxxers och blinda vaccinfanatikers som tror att även biverkningar som står på Fass och i vaccinens bipacksedel är påhittat av antivaxxers...

Svar på tråden Rotavirus - vaccin