Omvårdnadsbidrad autism/adhd
lövet2 skrev 2021-04-18 23:35:45 följande:
Min intervju var över en timme lång. Kvinnan jag pratade med tog upp en massa saker jag inte ens tänkt på.Det de främst vill veta är skillnaden mellan att vara förälder till en "vanlig" 12-åring och den du har. För mig var det enkelt. Min dotter har flera storasyskon, så jag kunde peka på flera saker som hon behövde hjälp med som andra i den åldern klarar själv. Några exempel:
På morgonen hjälp att göra frukost. Min dotter har vissa ätstörningar som kräver sitt. Allting måste vara rätt för att hon ska äta. Rätt bröd, rätt mängd smör, rätt pålägg, lagom färskt. Chokladen ska ha rätt temperatur, Provivan måste silas så den är slät, det ska vara ett sugrör till.
Tidsuppfattningen är inget vidare. Jag måste ha koll på klockan så hon gick till skolan i tid. Se till att alla böcker följde med och ett rejält mellanmål, eftersom hon vägrade äta skollunchen.
Hon kunde inte vara ensam hemma, så om hon var sjuk måste jag vara hemma från jobbet utan betalning. Man får inte Vab för så stora barn.
Att duscha var en pärs som krävde långa förberedelser, övertalning och mutor varje gång. Hårborstningen måste jag sköta, för det funkade bara inte för henne. Motoriken är inte helt bra i vissa rörelser.