Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

Om den här lagen införs kommer det ju bli massarresteringar här där jag bor i Alby och även i andra förorter av samma slag. För hat mot judar och förintelse-förnekande är väldigt utbrett bland dom som kommer från Mellanöstern och deffo inte enbart islamister som en del här i tråden tycks tro. Även sk moderata muslimer, såna som är hyfsat sekulära, men också många kristna typ syrianer, kopter osv tänker tyvärr så här. :/

Under min uppväxt hörde jag ofta hatiska kommentarer om judar och att dom typ hittat på Förintelsen för att gynna sig själva och bla. kunna utropa staten Israel. I skolan blev det genast bråk och kaoz när läraren skulle ta upp Förintelsen så det blev tyvärr inte så mycket av den undervisningen. Även inom min grupp dvs svarta (som iofs inte är en enhetlig grupp) finns det en del som är starkt antisemitiska och anser judarna är dom som ligger bakom transatlantiska slavhandeln.

Jag har bekanta som ofta börjar snacka så och då även uttrycker beundran för Hitler. Själv delar jag verkligen inte dom här åsikterna och brukar påpeka att vi som svarta inte stod/står högt i kurs hos nazisterna och förmodligen skulle hamnat i dödsläger vi med om nazisterna fått bestämma. Tycker det här är jävligt obehagligt och dumt och försöker dra mig undan dom som tänker så. Kan ju tillägga att tex. amerikanska Nation of Islam är starkt antisemitiska och en sån som Louis Farrakhan har talat om sin beundran och förståelse för Hitler. :/

Så det bara skulle va nån handfull nazzar som hetsar mot judar och förnekar Förintelsen är en klar missbedömning. Likaså om man tror det bara är bland IS-sympatisörer man hittar sånt här. Problemet är större än så och det är inget som just problematiseras så det lär tyvärr fortsätta...

• flygrl
    KillBill skrev 2021-04-19 18:20:07 följande:

Då tycker jag att det är bra och stämma i vecken. Att visa vad som är tillåtet och vad som är förbjudet. Glöm inte att att ett stort antal europeiska länder redan har förbjudit förnekande av förintelsen.

KillBill skrev 2021-04-19 18:26:21 följande:

Jädra autokorrigering. Det skulle stå stämma i bäcken.

Så...när tråden verkar ha somnat in återvänder jag för att besvara det du skrev. Har inte hunnit innan...

Asså självklart tycker jag förintelseförnekande är märkligt och obehagligt men jag är skeptisk till om förbud är rätt väg att gå. För mig är yttrandefrihet väldigt viktigt och det innebär att också kontroversiella ämnen ska kunna diskuteras fritt (fast inte överallt och alltid). Förintelseförnekarna ska bemötas med tunga argument.

Sen tycker inte jag att nazisterna är dom enda som kränker människor med sina uttalanden tex. mig som svart utan även kommunisterna som förnekar och/eller skönmålar situationen i kommunistdiktaturer som Sovjet, Kina, Cambodja, Nordkorea och landet min mamma kommer ifrån, Cuba (pappas hemland Venezuela håller dom också på att sabba totalt). Och jo, jag har hört kommunister mfl. vänsterextrema förneka massmorden på oliktänkande i Sovjetunionen fast fler ryssar dödades så än i andra världskriget. Precis som dom helt öppet uttalar mer eller mindre öppna hot mot sina politiska motståndare. :/

Så ska man förbjuda förnekande av Förintelsen borde man ju förbjuda förnekande av alla bevisade folkmord som turkarnas på armenier och andra kristna, Kina, Cambodia mm. För precis som det är kränkande och rent av hotfullt för judar när Förintelsen förnekas eller förminskas är det ju för armenier eller flyktingar från gamla Sovjetunionen när dom folkmorden förnekas. :/
  • flygrl
    Challenger skrev 2021-04-24 11:05:14 följande:

Kan bara hålla med! Det måste vara konsekvent. 

Ja, så måste det nog va.
    KlantSmurfen skrev 2021-04-24 19:24:02 följande:

Jag har nog samma inställning som du.

En konsekvens av att förbjuda åsikter är att de kan gå under jorden där det blir en ekokammare, när man tror att de flesta med åsikterna försvunnit är det inget som diskuteras och blir svårt att bemöta med argument.

Kan det kännas spännande att ha olaglig/förbjuden åsikt?

Jag tror att det är mer effektivt att göra narr av det.

Jag håller med. Och är det några som har förmågan göra narr av humorlösa nazzar och andra antisemiter är det väl just judarna med sin speciella morbida humor. Den humorn kommer inte ur tomma intet utan bistra erfarenheter.
  • flygrl
    KillBill skrev 2021-04-25 21:42:24 följande:

Den som följt med i debatten vet vilket  stort sår Seyfo fortfarande är för efterlevande. Folkmord får aldrig glömmas. 

Jag känner kristna vars släktingar mördades av turkarna och precis som hos judiska, romska mfl. Förintelse-efterlevande har det satt spår flera generationer efter dom historiska händelserna. Folkmord får ALDRIG glömmas, verkligen inte och förhoppningsvis kan minnet hjälpa oss förhindra nya folkmord.
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?