Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?
Om den här lagen införs kommer det ju bli massarresteringar här där jag bor i Alby och även i andra förorter av samma slag. För hat mot judar och förintelse-förnekande är väldigt utbrett bland dom som kommer från Mellanöstern och deffo inte enbart islamister som en del här i tråden tycks tro. Även sk moderata muslimer, såna som är hyfsat sekulära, men också många kristna typ syrianer, kopter osv tänker tyvärr så här. :/
Under min uppväxt hörde jag ofta hatiska kommentarer om judar och att dom typ hittat på Förintelsen för att gynna sig själva och bla. kunna utropa staten Israel. I skolan blev det genast bråk och kaoz när läraren skulle ta upp Förintelsen så det blev tyvärr inte så mycket av den undervisningen. Även inom min grupp dvs svarta (som iofs inte är en enhetlig grupp) finns det en del som är starkt antisemitiska och anser judarna är dom som ligger bakom transatlantiska slavhandeln.
Jag har bekanta som ofta börjar snacka så och då även uttrycker beundran för Hitler. Själv delar jag verkligen inte dom här åsikterna och brukar påpeka att vi som svarta inte stod/står högt i kurs hos nazisterna och förmodligen skulle hamnat i dödsläger vi med om nazisterna fått bestämma. Tycker det här är jävligt obehagligt och dumt och försöker dra mig undan dom som tänker så. Kan ju tillägga att tex. amerikanska Nation of Islam är starkt antisemitiska och en sån som Louis Farrakhan har talat om sin beundran och förståelse för Hitler. :/
Så det bara skulle va nån handfull nazzar som hetsar mot judar och förnekar Förintelsen är en klar missbedömning. Likaså om man tror det bara är bland IS-sympatisörer man hittar sånt här. Problemet är större än så och det är inget som just problematiseras så det lär tyvärr fortsätta...