Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

Tecum skrev 2021-04-17 19:59:18 följande:
    At förneka förintelsen är historieförfalskning av rent politiska orsaker, utfört av nynazister. Det är skillnaden mot andra konspirationsteorier.
    Sen har jag aldrig hört någon förneka Gulag eller kommunismens brott, däremot finns de de som försvarar det.
    Evolutionsteorin är ingen faktisk händelse och går inte att jämföra med, även om de som inte förstår den är korkade.
    Rent krasst så är förintelseförnekande något som i mycket högre grad utförs av islamister än av "nynazister".
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Crash Man skrev 2021-04-17 18:57:56 följande:
    Jag såg att ingen har postat om socialdemokraternas förslag att göra förintelseförnekelse olaglig. För mig är detta på gränse till en icke fråga då väldigt få är förintelseförnekare och om sossarna vill införa lagar som förändrar samhället så vore det bättre att t.ex införa ett tjänstemannaansvar.

Trots att det är på gränsen till en icke-fråga så anser jag att det ska vara fullt lagligt att förneka förintelsen. En stat ska ges så lite påverkan som möjligt att bestämma vad sina medborgare ska tycka.

Sen ser jag inte riktigt varför just förintelsen ska vara olaglig att förneka. Att förintelsen skett är bevisat bortom allt rimligt tvivel, men det är även evolutionsläran. Så att lagföra förintelseförnekelse, men jnte evolutiobsförnskelse är för mig oförståligt.

www.expressen.se/nyheter/regeringen-vill-kunn.../
    Saken tas ju upp i inlägg i tråden "Har du förtroende för regeringen" så ett par kopierade inlägg därifrån då

-----------

Helt förväntat så börjar nu kritiken mot regeringens förslag på tankeförbud komma 

Marteus, Expressen

www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus.../

Cwejman, GP

www.gp.se/ledare/ett-f%C3%B6rbud-mot-f%C3%B6r...

Krister Thelin, bla Hovrätten Skåne, statssekreterare vid justitiedepartementet och domare vid FN:s krigsförbrytartribunal för Jugoslavien

twitter.com/KristerThelin/status/138236063563...

Pallas, GP Kultur

www.gp.se/kultur/kultur/morgan-johanssons-dum...

------------

Liberalerna är emot Socialdemokraternas förslag till tankeförbud.

Även SD, MP, KD och V är helt emot eller skeptiska. 

Moderaterna och Centerpartiet nämns inte i inslaget. 

sverigesradio.se/artikel/forslag-att-forbjuda...

• Flash Gordon

Förslaget om tankeförbud brukar dyka upp vart femte till vart åttonde år ungefär.

Det blir aldrig någonting av det för de flesta sansar sig när de inser att de börjar tafsa på grundlagen och yttrandefriheten.

Här ovan säger alltså MP, V, KD, SD och L nej till tankeförbud.

• Flash Gordon
    hawthorne skrev 2021-04-18 07:44:02 följande:
    Har du en aning om vad som hände i Tyskland för 100 år sedan?
    Antidemokratiska krafter utnyttjade demokratin för att sprida oro i samhället. De blivande nazisterna hade en mycket effektiv propagandamaskineri som spred desinformation och lögner i samhället. Resultatet känner du kanske till? De kom till makten och avskaffade demokratin i ett slag.

Idag ser vi samma mönster, samma typ av propaganda, ofta samma typ av argumentation och påfallande ofta är det människor i samma åsiktskorridor  som ligger bakom.

Förklara på vilket sätt Tyskland år 1921 är jämförbart med Sverige år 2021.
  • Flash Gordon
    hawthorne skrev 2021-04-17 22:22:21 följande:
    Du kan sitta på din kammare och fförneka precis vad som helst men du ska inte ha rätt att sprida det.
    Vem, känner du, har kompetensen att avgöra vad som inte får spridas?
  • Flash Gordon
    Överste Senap skrev 2021-04-17 19:20:22 följande:
    Det är svårt att dra gränsen för yttrandefrihet men jag tycker det ska vara olagligt att förneka historiens värsta folkmord. 
    Kan du förklara vad du menar med ordet "förneka"?

Innebär det att man inte får säga att andra folkmord varit värre? 

Innebär det att man inte får ifrågasätta siffran "sex miljoner" - det är trots allt en exakt siffra (6.000.000) och med all säkerhet inte korrekt?

Innebär det att man inte får peka på att "lampskärmar och tvål" i allt väsentligt är en myt skapad utifrån ett foto från Buchemwald?

Kan du dra gränsen för vad som är "förnekande"?

Där har du problemet med tankeförbudet.
  • Flash Gordon
    hawthorne skrev 2021-04-18 09:09:35 följande:
    Vem jag känner eller inte känner är irrelevant.

Fakta talar för sig själv. Man ska således kunna skilja mellan åsikter och fakta. Många idag förstår inte skillnaden, gör du?
    Alltså, ordet "känner" som i "känner du inombords". Inte vem du känner personligen. Vem TYCKER du har kompetens ...

Men du har alltså inget svar på den frågan.

Vem som har kompetens att avgöra vad som får, och inte får, spridas.,
    hawthorne skrev 2021-04-18 09:08:25 följande:
    Förklara vad det var du inte förstod.
    Jag förklarade nämligen och eftersom du frågar så betyder det att du inte fattat ett skit. Du får således förklara vad det var du inte förstod.

Eller du kanske bara ifrågasätter för sakens skull utan annat syfte än att sprida oro i tråden?
    Det jag inte förstår är vilka likheter du ser mellan Tyskland 1921 och Sverige år 2021.

Du menar att liknade händelser sker i de bägge länderna (vid olika tidpunkt) och du insinuerar att utfallet skulle bli likadant i Sverige 2021 som i Tyskland 1921. I så fall undrar jag vilka likheter du ser i länderna. Om du nu verkligen tror på lika utfall av likartade skeenden.

Tänk: historia, ekonomisk situation, demokratisk tradition, pågående omvälvningar i världen runt omkring osv.
    hawthorne skrev 2021-04-18 09:07:07 följande:
    Trivs du med offerkofta? Jag undrar helt ärligt för diskussionen handlar inte om tankeförbud.
    Jo, det är i all praktisk mening ett tankeförbud.

Trots påstående om motsatsen i debatten nu så är det väldigt få länder som har ett explicit förbud mot att "förneka förintelsen". De flesta länder som nämns på den listan har istället generella lagar kring exempelvis "folkmord" eller "brott mot mänskligheten" eller lagar likt Sverige om "hets mot folkgrupp".
    ord som (översatt till engelska) "approves" eller "disputes" inbakat i lagtexten.

Du får alltså inte ens hålla med om idén. Inte ens tyst. Du får inte tänka tanken.

Det finns inget som tyder på att Socialdemokraterna i detta fall tänker utforma lagen annorlunda än den ser ut i exempelvis Österrike eller Tyskland.
  • Flash Gordon
    hawthorne skrev 2021-04-18 09:16:42 följande:
    Du gör som alla andra SDare: har mycket enkla lösningar på mycket komplexa problem.
    Den enkla lösning är väl ett förbud?!
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-04-18 12:40:46 följande:
    S agera smile2.gif

I Malmö finns nu 400 judar, mot 3000 på 90-talet. Fundera en liten stund på vilka som styrt under den perioden.
    Inte behöver väl Socialdemokraterna införa tankeförbud för att ta tag i sina egna interna problem med antisemitism?!
  • Flash Gordon
    "Man möts av väldigt många som man kanske kan kalla den israeliska lobbyn, som inte är intresserade av vad jag säger och vad jag tycker, men som tillskriver mig massor utav uppfattningar"

Ilmar Reepalu, Malmös kommunstyrelses socialdemokratiska ordförande, 2010
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2021-04-18 16:33:39 följande:
    Men islamister har väldigt låg trovärdighet i större delen av världen. Det är värre om förnekarna är västerlänningar och än värre om de gömmer sig bakom en forskarmask av seriositet.
    Hittar du många västerländska forskare som förnekar förintelsen?

Vad kan antalet svenska förintelseförnekare vara? På riktigt. 100 stycken? 1000 stycken?

OK, Nordiska Motståndsrörelsen fick i förra valet 2106 röster. Det korresponderar nog ungefär mot antalet svenska förintelseförnekare.

Nä, förintelseförnekarna, i Sverige och i övriga världen,är till allra, allra största delen islamister och att de har låg trovärdighet hos oss svenskar spelar ju ingen roll eftersom de vänder sig till en helt annan publik.
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2021-04-18 19:44:30 följande:
    Jag håller med! Uppenbara lögner som sprids av illvilja borde vara straffbara. 
    Avser dessa "uppenbara lögner" exempelvis förintelsen och syftet är att misskreditera judar så ryms det normalt sett under "hets mot folkgrupp".

Vi har redan lagar för att hantera situationen. Samma typ av lagar som de flesta länder har som i debatten påstås ha "lagar mot förintelseförnekande".

Vi behöver alltså inte dessutom införa selektivt tankeförbud.
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2021-04-18 17:27:51 följande:
    Det finns en känd sådan som jag inte minns namnet på. Det behöver inte vara många av den typen, det finns alltid de som vill tro detta och som får vatten på sin kvarn. De som säger "det var nog inte så farligt som de säger" eller "siffrorna är överdrivna." Såna känner jag, smygförnekare som inte säger det rakt ut utan bara antyder.  
    En?!

Du menar Faurison? Död sedan tre år tillbaka.

Du känner till EN västerländsk forskare som är (eller var?) förintelseförnekare men kan inte riktigt se framför dig att förintelseförnekande i huvudsak är en islamistisk affär?
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2021-04-18 18:53:38 följande:
    Sanningen är alltid relativ. 
    Sanningen är åtminstone tidsberoende.

En gång i tiden var "sanningen" att fyra miljoner mördades i Auschwitz. Det hade en sovjetisk kommitté kommit fram till år 1945 och siffran etablerades som "sann" genom att den användes i Nürnberg-rättegångarna. 

Idag heter det istället att det var en miljon som mördades där. Siffran ändrades inte officiellt förrän någon gång på slutet av 80-talet eller början av 90-talet - efter muren fall. Sovjet hade nämligen tagit alla dokument och register från lägret till Moskva och gömt dem där så det gick inte att studera dem innan dess.

Många av oss härinne har alltså gått i skolan och fått lära oss "sanningen" om "fyra miljoner mördade" på historielektionen.

Samma med gaskamrarna i Dachau. En gång i tiden var "sanningen" att folk mördades i gaskammare i Dachau. Idag heter det istället på den officiella minnesplatsen att visserligen fanns det en gaskammare men att den användes för avlusning och inte för att avliva folk

Så, hade Morgan Johansson lag om förintelse-förnekande existerat då och någon hade ifrågasatt "fyra miljoner" och "gaskammare i Dachau" så hade denne dömt i domstol för detta.

Vad säger man då till denne senare: "Förlåt, du hade rätt. Ursäkta att vi satte dig i fängelse." ?

Det är därför vi inte ska ha tankeförbudslagar.
  • Flash Gordon
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-04-18 21:53:46 följande:
    Så trevligt att han inte har ifrågasatt att judar råkade illa ut. Vilken underlig omskrivning för mord. 
    Hur många som dog och var har redan utforskats i detalj (ritningar över anläggningar, vittnesmål, dokument från läger, från samhällen som förlorat en stor del av befolkningen etc etc) och detta gjordes med stora resurser och kort efter krigsslutet. Om någon nu tror att han kan förändra historien nu med sin privatspaning är det verkligen hybris. Och nej, hobbygrävande borde inte vara förbjudet, så länge som man inte sprider osanning. 
    Som du ser i mitt inlägg ovan så är det där "utforskats i detalj" en relativt tveksam beskrivning.
  • Flash Gordon
    Freddie K skrev 2021-04-19 08:05:16 följande:
    Olagligt vet jag inte om jag tycker att det ska vara, men något straff borde väl Förintelseförnekarna få, men i vilken form vet jag inte. Det är bara synd att så många förnekar Förintelsen, tycker jag.
    Det går redan under dagens lagar om hets mot folkgrupp. Det behövs inga nya lagar för att S ska kunna styra upp SSU.
  • Flash Gordon
    Martin1990 skrev 2021-04-19 20:54:46 följande:
    Det är en tankevurpa att tro att alla som är emot lagförslaget att förbjuda förintelseförnekande själva förnekar förintelsen.
    Det är inte en tankevurpa. Det är medvetet. För att smutskasta de som är emot, exempelvis av principiella skäl
  • Flash Gordon

Hade det varit olagligt att förneka folkmordet på kristna armenier i Turkiet så hade socialdemokraternas utrikesminister blivit dömd i alla fall

twitter.com/AnnLinde/status/1385910651160342528

"Massövergrepp".

Så långt kan hon sträcka sig när hon ska benämna ca 1,5 miljoner mördade kristna.

• Flash Gordon

Fascinerande att se partiarbetarna med sådan lätthet försvara auktoritära tankeförbud bara för att de kommer från den egna ministern.

Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?