hawthorne skrev 2021-04-18 09:09:35 följande:
Vem jag känner eller inte känner är irrelevant.
Fakta talar för sig själv. Man ska således kunna skilja mellan åsikter och fakta. Många idag förstår inte skillnaden, gör du?
Alltså, ordet "känner" som i "känner du inombords". Inte vem du känner personligen. Vem TYCKER du har kompetens ...
Men du har alltså inget svar på den frågan.
Vem som har kompetens att avgöra vad som får, och inte får, spridas.,
hawthorne skrev 2021-04-18 09:08:25 följande:
Förklara vad det var du inte förstod.
Jag förklarade nämligen och eftersom du frågar så betyder det att du inte fattat ett skit. Du får således förklara vad det var du inte förstod.
Eller du kanske bara ifrågasätter för sakens skull utan annat syfte än att sprida oro i tråden?
Det jag inte förstår är vilka likheter du ser mellan Tyskland 1921 och Sverige år 2021.
Du menar att liknade händelser sker i de bägge länderna (vid olika tidpunkt) och du insinuerar att utfallet skulle bli likadant i Sverige 2021 som i Tyskland 1921. I så fall undrar jag vilka likheter du ser i länderna. Om du nu verkligen tror på lika utfall av likartade skeenden.
Tänk: historia, ekonomisk situation, demokratisk tradition, pågående omvälvningar i världen runt omkring osv.
hawthorne skrev 2021-04-18 09:07:07 följande:
Trivs du med offerkofta? Jag undrar helt ärligt för diskussionen handlar inte om tankeförbud.
Jo, det är i all praktisk mening ett tankeförbud.
Trots påstående om motsatsen i debatten nu så är det väldigt få länder som har ett explicit förbud mot att "förneka förintelsen". De flesta länder som nämns på den listan har istället generella lagar kring exempelvis "folkmord" eller "brott mot mänskligheten" eller lagar likt Sverige om "hets mot folkgrupp".
ord som (översatt till engelska) "approves" eller "disputes" inbakat i lagtexten.
Du får alltså inte ens hålla med om idén. Inte ens tyst. Du får inte tänka tanken.
Det finns inget som tyder på att Socialdemokraterna i detta fall tänker utforma lagen annorlunda än den ser ut i exempelvis Österrike eller Tyskland.