Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

nihka skrev 2021-04-20 18:13:46 följande:
    Det är en högst relevant fråga. Varför är man mån om att tillåta att felaktig och skadlig propaganda inte stoppas?

Yttrandefriheten är redan inskränkt på ett hälsosamt sätt för att skydda medborgarna när det gäller exempelvis hets mot folkgrupp, förtal, sekretess, statshemligheter och vilseledande reklam. Man får inte gå runt och säga precis vad man vill och det tycker jag är bra.
    Jag påstår att du har fel av precis samma orsaker som du nämner...

Yttrandefriheten inskränks gång på gång... Det är ett dåligt prejudikat. Man vet aldrig vart det slutar... Eller jo... Extrapolerar du det hela så är resultatet enkelt och inte helt åtråvärt.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-04-20 19:40:32 följande:

Du visar med all tydlighet att du inte greppat vad vi pratar om. Det är inte åsikten som ska förbjudas det är handlingen. Du är självklart fri att inte tro att förintelsen inte har inträffat men det ska inte vara tillåtet att sprida lögnen att förintelsen inte har inträffat. 

Handling är att genomföra en förintelsen. Jag håller med om att det ska vara förbjudet.

Åsikt är att sprida åsikten om att förintelsen var jättebra eller att den inte ägt rum. Det ska vara tillåtet enligt mig.

Jag tror också att förintelsen ägt rum. Det är ingen kontroversiell åsikt. Den kontroversiella åsikten är den motsatta. Just därför måste den försvaras.

Yttrandefrihet är till att försvara dom kontroversiella åsikterna. Ibland är det nämligen så att tokarna har rätt.
  • Friger
    KillBill skrev 2021-04-20 20:08:37 följande:

Det är förbjudet att sprida hat. Det bör självklart också vara förbjudet att sprida lögnen om att förintelsen aldrig har hänt ett påstående som uppfattas som hat av förintelsens miljontals offer.

Du visar och sprider ett uppenbart hat mot dom som förnekar förintelsen.

Ska du ha 10år eller 20år på vatten och bröd?
  • Friger
    KillBill skrev 2021-04-20 20:13:41 följande:
    Ligger något i bilden du la upp. För övrigt har ordet blivit väldigt urvattnat. Alla är ju nazister, rasister och fascister numera. Det har blivit ett skällsord om alla som inte tycker som du.

Du får passa dig, urvattnar du begreppet för mycket kommer någon snart att resa sig och ropa ut. "Dom kallar mig nazist". "Jag säger, ja jag är nazist" Jag tror på broderskap, systerskap och jämlikhet. Jag... vill minnas att H va någon typ av socialdemokrat. Fast utan demokrat då... :P
  • Friger
    nihka skrev 2021-04-20 20:36:12 följande:
    Visst tyck på du, tyck att man borde få förneka förintelsen, men med ett förbud blir det precis som med militära planer  - att du inte får gå ut med det.
    En sak förstår jag för övrigt inte... Jag köper det mesta som påstås om förintelsen. X Miljoner blev mördade. Detaljer lämnade därhän. H var den yttersta ansvarige.

Men jämfört med en del andra ledare så är H närmast att betrakta som ett hjälplöst lindebarn, om man räknar till antalet mördade. Jag ser inte att sådana som du slåss för deras rättighet att bli ihågkomna?
  • Friger
    KillBill skrev 2021-04-20 21:23:18 följande:

Om du tycker att det ligger något i bilden jag la upp blir jag osäker på om du förstod ironin. 

Jag valde att se djupare än så...

Jag tror att sådana som tänker och agerar som du är dom som kommer att bereda marken för nästa H. Ni kommer att göra detta genom att i godhetens namn försöka förbjuda alla felaktiga åsikter. Detta leder till en ond spiral med allt mer snäva åsikter.

Ofta brukar den typen av spiraler leda ut i tokigheter. Det är så många sekter eller andra extrema rörelser utvecklas. Mycket annat också. Det startar inte med rymgskepp i 7:e dimensionen och mass-självmord. Det handlar i sak om envägskommunikation. Den store ledaren berättar uppifrån vad som är rätt och fel. Folk som ifrågasätter är kättare och ska straffas. Givetvis kommer allt stegvis där varje steg är litet, enkelt och framför allt... självklart att ta.

På tal om det... jag har alltid velat grunda en egen sekt med mig som den stora ledaren. Gillar upplägget på en del sekter. Ledarskapet kommer ofta inte helt utan förmåner. Både ekonomiska och... hmm... andliga förmåner.

Var någon stad i det stora landet i väst där en sektledare jävla mig satt på nästan varje tjej i stan och gjort mängder av dom med barn. (stan drevs av sekten)  När dom spelade in dokumentären så satt den stora ledaren i fängelse på en tid som verkligen kommer att pröva på hans odödlighet. Tydligen hade han en förkärlek att prova på tjejer av det lite yngre slaget. Men han fick fortsätta vara ledare inifrån fängelset där han led martyrskapets fasor.
Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?