Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?

Rataxes skrev 2021-04-18 11:26:07 följande:

Och i socialdemokraternas Sverige tvingas vissa lärare hoppa över förintelsen i historieundervisningen.

Kanske något att ta tag i innan ett förbud?

Nu är det väl just S som vill agera mot denna typ av händelser medan du och andra verkar tycka att den är mindre viktigt..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Rataxes skrev 2021-04-18 12:40:46 följande:
    S agera

I Malmö finns nu 400 judar, mot 3000 på 90-talet. Fundera en liten stund på vilka som styrt under den perioden.

Du har fel. Enligt den judiska församlingen har man mindre än 500 medlemmar men det är bara 30 - 40% av den judiska befolkningen  som är med i en judisk församling så antalet judar i Malmö är väsentligt högre än vad du påstår.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 14:15:34 följande:
    "Man möts av väldigt många som man kanske kan kalla den israeliska lobbyn, som inte är intresserade av vad jag säger och vad jag tycker, men som tillskriver mig massor utav uppfattningar"

Ilmar Reepalu, Malmös kommunstyrelses socialdemokratiska ordförande, 2010

År 2018: Riksdagens andre vice talman Björn Söder (SD): Judar är inte svenskar. SDs chefsideolog Mattias Karlsson fyller i med att det är kulturmarxister och kosmopoliter som försöker tvinga på oss att judar är svenskar. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/politiker-i-natbrak-om-minoriteters-svenskhet

https://www.interasistmen.se/granskning/mattias-karlsson-kosmopoliter-och-kulturmarxister-forsoker-fa-oss-att-godkanna-judar-som-svenskar/

Påståenden från SD  möter stark kritik från Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) och Judiska centralrådet

skma.se/blogg/2018/06/bjorn-soder-pastar-att-judar-ar-inte-svenskar-mattias-karlssons-ser-kulturmarxister-och-kosmopoliter-bakom-kritiken/

• KillBill
    Challenger skrev 2021-04-18 15:22:49 följande:

Intressant att 35% vill förbjuda åsikts- och yttrandefriheten i Sverige.

Vad mer ska vara förbjudet att yttra?

Att det inte var Lee Harvey Oswald som sköt Kennedy, att USA aldrig landstigit på månen, att bibeln och koranen är en bluff? Att Stalin mördade fler än Hitler, att man kan bli fet av att äta chips? 

Det wehandlar inte om huruvida man tror på förintelsen eller inte, men att göra det brottsligt att tona ned, eller förringa historiska händelser ska inte vara ett brott. Det måste alltid tillåtas olika åsikter och yttringar i en demokrati. 

Har man ett demokratiskt stabilt styre ser jag inga problem med att tillåta åsiktsyttringar hur snurriga och konstiga de än må vara. 

• KillBill
    Challenger skrev 2021-04-18 15:22:49 följande:

Intressant att 35% vill förbjuda åsikts- och yttrandefriheten i Sverige.

Vad mer ska vara förbjudet att yttra?

Att det inte var Lee Harvey Oswald som sköt Kennedy, att USA aldrig landstigit på månen, att bibeln och koranen är en bluff? Att Stalin mördade fler än Hitler, att man kan bli fet av att äta chips? 

Det handlar inte om huruvida man tror på förintelsen eller inte, men att göra det brottsligt att tona ned, eller förringa historiska händelser ska inte vara ett brott. Det måste alltid tillåtas olika åsikter och yttringar i en demokrati. 
    Har man ett demokratiskt stabilt styre ser jag inga problem med att tillåta åsiktsyttringar hur snurriga och konstiga de än må vara. 

Anser du att åsikts- och yttrandefriheten är förbjuden i Tyskland, Frankrike, Schweiz och Österrike dvs i länder där det är förbjudet att förneka att förintelsen har inträffat?

• KillBill
    Challenger skrev 2021-04-18 15:49:57 följande:
    I sådana fall ja. Varför vill du göra det brottsligt att uttrycka åsikter?

I bland annat Tyskland, Österrike, Belgien, Frankrike, Israel, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Portugal och Schweiz är det förbjudet att förneka förintelsen och min uppfattning är att det trots detta råder åsikts- och yttrandefriheten i dessa länder

Jag tycker att det är rimligt att det i en demokrati finns konsekvenser kopplat till hat och hot. Förintelseförnekande kan vara kopplat till hatpropaganda.

• KillBill
    Challenger skrev 2021-04-18 16:17:42 följande:
    Vill du göra det brottsligt att förneka Katyn massakern?

Vill du göra det brottsligt att förneka Stalin eller Pol Pots folkmord?
    Om inte varför inte? Är det bara nazisternas folkmord som det ska vara brottsligt att förneka?

Vad ska vara brottsligt att förneka enligt dig? 
    Varför vill du göra det brottsligt att förneka förintelsen?

Just Katyn betraktas väl som ett krigsbrott och ska hanteras som ett sådant men Stalins och Pol Pots folkmord mot civila borde kunna falla in under samma brottskategori som förnekelse av förintelsen. Hitintills har jag dock inte sett att någon har förnekat kommunismens brott mot mänskligheten på samma sätt som högerextremister och nazister förnekar nazitysklands brott mot mänskligheten

• KillBill

Challenger skrev 2021-04-18 16:41:32 följande:
    Det finns absolut de som förnekar Katynmassakern. Vanligen verksamma inom kommunistpartiet. Det spelar ingen roll att det finns order med Stalins underskrift på, samt att ett antal ryska presidenter har deltagit i minnesceremonier under senare år. Under hela Sovjettiden och långt efter förnekade sovjet/Ryssland inblandning i det hela. I massakern avrättades ju stora delar av den polska intelligentian då Stalin fruktade att de kunde sätta sig upp mot Sovjet. 

Det är enorma mängder människor som fallit offer för Stalin och Pol Pots regimer. 

Jag anser ändå att yttrandefrihet ska råda och att det ska vara icke kriminellt att ifrågasätta händelserna. 

Vad gäller förintelsen finns det ju inte bara en officiell händelse. Det finns folk som på helt historiskt legitima sätt forskar i vad som hände, när det hände, i vilken omfattning, hur osv. Ska deras forskning nu förbjudas menar du? Vet bland annat att det varit omtvistat i vilka av de här lägre det förekom gaskammare eller inte. Åsikterna överensstämmer inte alltid. Ska forskare nu kriminaliseras? 

Som sagt, Katyn betraktas som ett krigsbrott och det begicks fruktansvärda krigsbrott av såväl Sovjet som av Tyskland. under andra världskriget (Krigsbrott har inträffat under nästan alla större krig t.ex. under  1:a världskriget,  Vietnamkriget, kriget i forna jugoslaven, kriget i Syrien osv).    

Jag har själv inte sett någon som förnekat Katyn däremot så kan man med regelbundenhet ta del av högerextremister som förnekar förintelsen. Jag har inget problem med att även förbjuda aven annan förnekelse som används som en del i hatpropaganda. 

Svar på tråden Ska det vara olagligt att förneka förintelsen?