Challenger skrev 2021-04-18 16:41:32 följande:
Det finns absolut de som förnekar Katynmassakern. Vanligen verksamma inom kommunistpartiet. Det spelar ingen roll att det finns order med Stalins underskrift på, samt att ett antal ryska presidenter har deltagit i minnesceremonier under senare år. Under hela Sovjettiden och långt efter förnekade sovjet/Ryssland inblandning i det hela. I massakern avrättades ju stora delar av den polska intelligentian då Stalin fruktade att de kunde sätta sig upp mot Sovjet.
Det är enorma mängder människor som fallit offer för Stalin och Pol Pots regimer.
Jag anser ändå att yttrandefrihet ska råda och att det ska vara icke kriminellt att ifrågasätta händelserna.
Vad gäller förintelsen finns det ju inte bara en officiell händelse. Det finns folk som på helt historiskt legitima sätt forskar i vad som hände, när det hände, i vilken omfattning, hur osv. Ska deras forskning nu förbjudas menar du? Vet bland annat att det varit omtvistat i vilka av de här lägre det förekom gaskammare eller inte. Åsikterna överensstämmer inte alltid. Ska forskare nu kriminaliseras?
Som sagt, Katyn betraktas som ett krigsbrott och det begicks fruktansvärda krigsbrott av såväl Sovjet som av Tyskland. under andra världskriget (Krigsbrott har inträffat under nästan alla större krig t.ex. under 1:a världskriget, Vietnamkriget, kriget i forna jugoslaven, kriget i Syrien osv).
Jag har själv inte sett någon som förnekat Katyn däremot så kan man med regelbundenhet ta del av högerextremister som förnekar förintelsen. Jag har inget problem med att även förbjuda aven annan förnekelse som används som en del i hatpropaganda.