Anonym (TS) skrev 2021-04-19 11:00:38 följande:
Jag tror att min dotter skulle se det som ett större svek om jag lämnade henne där mot hennes vilja med vetskap om att mamman missbrukar och har en snubbe som är hotfull och otrevlig. Som sagt, fallet med lilla hjärtat säger allt. Hade mamman varit skötsam hade det naturligtvis sett annorlunda ut. Men varför ska jag avtala en tid med henne och stå och vänta med dottern utomhus på en förälder som inte dyker upp, som sviker henne?
Det är faktiskt upp till henne att vara en god förälder precis som det är upp till mig att vara det.
Okej, absolut alla relationer kan spricka men jag väljer att ta den risken för att kunna leva med min kvinna och det vore ännu mer märkligt om jag hindrade dem från att ha en nära relation för att relationen kanske tar slut en dag eller hur menar du?
Nu har de en fin relation och jag tycker att frihet kommer med ansvar, hon har visat sig ha ett gott omdöme och sätter alltid dottern först så därav låter jag henne ta beslut på egen hand gällande dottern. Hade jag inte litat på henne hade jag ju naturligtvis inte varit med henne då min dotter ingår i paketet eller skaffat barn med henne. Hela relationen bygger ju på tillit.
Gällande vuxnas sårade egon när det kommer till relationen blir jag provocerad när frågan kommer upp. Vad tror du hon ska tycka och känna och hur skulle du känna osv? En roll som förälder tar man eller så brister man i den. Jag skiter fullständigt i hennes behov om det handlar om att åsidosätta min dotters intressen. Hon är för tillfället förälder på papper men inget man kan se i verkligheten. Hade jag personligen varit en alkoholist som i alla lägen åsidosatte min dotter hade det varit helt i sin ordning att någon annan tog den rollen oavsett vad jag tyckte och kände och tänkte kring det. Det är ovidkommande. Varför ta hänsyn till det? Är man inte lämplig är man inte. Det kan ju komma att ändras sen om man tar tag i sig själv.
Och om ditt ex tar tag i sitt liv och söker hjälp för sina problem?
Och du fortsätter lämpa över ansvaret för din dotter på din nya?
Tror du fortfarande att hon kommer att uppskatta att du försöker förhindra deras kontakt?
Ingen säger att man är lämpad som förälder om man har missbruksproblem.
Men hon behöver kanske hjälp för att ta tag i sina problem?
Det där är inget hon kommer att klara på egen hand om hon har så allvarliga problem.
Och alldeles oavsett om hon bara är förälder på papperet,som du så fint kallar det,så är hon fortfarande mamman till din dotter.
Det är hon,och du,som ska ta beslut rörande er dotter. Inte din nya.
Men du verkar sväva på rosa moln och vägrar inse att din nya har tagit sig lite för mycket friheter med ditt och ditt ex barn.
Du kan bli hur provocerad du vill.
Men du måste ändå ta ditt ansvar som förälder och inte lämpa över det ansvaret på någon annan som inte ens är barnets biologiska mor.