Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Hur mycket pratar er 1,5 åring?

Fröken W skrev 2021-04-16 21:18:03 följande:

Ser att både du och andra kommenterat att barnen ska kunna si och så många ord. Hur vet ni det här? Jag hittar ingenting när jag läser.

Vi läste mer böcker när hon var mindre och hon hade ro att sitta och lyssna. Men ja, det skulle nog vara bra att försöka få in mer regelbunden läsning igen.

Vi läste betydligt mer med storasyster när hon var liten och vill minnas att hon pratade tidigare.

Men å andra sidan, påverkar läsning talet så mycket? Jag uppskattar att dottern har en stort ordförråd och god förståelse när vi pratar. Hon pekar på kroppsdelar, klädesplagg, hämtar saker man ber henne om, förstår när man säger att man ska gå och äta, byta blöja, gå ut, klä på sig, lägga kläder i tvätten m.m. Det är mer att hon inte säger så många ord själv...

Min son är strax över 1,5 och vi var på 18-månkontroll för tre veckor sen. I jämförelse med mina tre äldre barn så är sonen sen i talet och jag pratade med vår kunniga bvc-sköterska om det. Då sa hon att 8-10 ord är det man vill att barnet ska kunna vid 18 månader. 177 ord som någon skrev ovanför är inget man ska jämföra sig med eller bekymra sig över, för det är andra änden av skalan, och väldigt ovanligt för 18-månaders.

Min son kunde precis 8-10 ord på kontrollen, men inga avancerade ord utan mamma, pappa, titta, mu, nej, tack tack, katt, tut. Ungefär.

Jag är svenskalärare, och ja, läsning påverkar utveckling av tal väldigt mycket. Man säger att en äldre tonåring som inte har läst under barndomen har ett ordförråd på ungefär 15-17000 ord, medan någon som har läst (och lyssnat på texter) genom barndomen har ungefär 50-70000 ord i sitt ordförråd. Det är en enorm skillnad.

Men även att sitta och prata med barnet, upprepa vad barnet säger är bra för talet (och om barnet inte säger något så talar du som vuxen istället som om barnet hade svarat dig). Ge beröm när barnet försöker säga något osv.

Mtp att min son inte är den verbala typen så köpte jag en massa pekböcker för några månader sen och vi har läst varje dag sen dess. Vi köpte även böcker med tillhörande pusselbitar med vardagsföremål på (typ banan, katt, tomat osv) som han älskar att sitta och plocka med och då upprepar jag ordet för den pusselbit han håller i. Det har hänt väldigt mycket med hans tal efter att vi började med detta. Han är fortfarande ingen lysande språklig stjärna men jag är inte orolig för hans språkliga utveckling längre.

Att sjunga och läsa ramsor med tillhörande rörelser, typ Imse vimse spindel, I ett hus vid skogens slut osv är också bra för talutveckling. Så kör på lite extra ni bara för att peppa ert barn att börja prata mer. Mtp det du säger om att hon visar att hon förstår vad ni säger så är det säkerligen ingen fara, men det skadar aldrig att ge henne lite extra skjuts för att komma igång :) Dessutom är det ju mysigt att läsa och sjunga ihop!
Svar på tråden Hur mycket pratar er 1,5 åring?