Inlägg från: Aliona |Visa alla inlägg
  • Aliona

Hur mycket pratar er 1,5 åring?

Lika lite som ditt barn. Har för mig att de ska kunna 10 ord på 1,5-årskontrollen, inklusive påhittade ord som ljud för att benämna ljud. Men jag kan minnas fel. Hur som helst kunde sonen inte det, och han kunde fortfarande inte säga mamma, mormor, morfar när han var två. Han förstod mycket dock och var otroligt social och komminikativ även om han inte kunde ord.

Idag är han 4,5 och vi går hos logoped för att han har svårt för visst uttal, men i övrigt har språket hunnit i kapp. Jag tycker att han pratar sämre än jämngamla på svenska men logopeden säger att det är normalt. Han ligger efter i sitt andra modersmål.

• Aliona
    Fröken W skrev 2021-04-16 21:18:03 följande:

Ser att både du och andra kommenterat att barnen ska kunna si och så många ord. Hur vet ni det här? Jag hittar ingenting när jag läser.

Jag är en av dem som kommenterat det. Hade för mig att det stod i bvc-boken men kan ha fel där. Det står iaf i rikshandbokens riktlinjer för språkscreening:

www.rikshandboken-bhv.se/metoder--riktlinjer/sprakundersokning-och-screening/

Sen behöver man ju inte lägga jättestor vikt vid den. Vår barnsjuksköterska på bvc rykte bara på axlarna när vår son inte kunde 10 ord på 18-månaderskontrollen och sade att han nog kommir i fatt till nästa kontroll. Och en vän till mig som är logoped sade att det inte är någon anledning till oro förrän om barnet inte börjat prata förrän vid tre års ålder.

Angående läsning så läste vi inte heller mycket just i den åldern. Sonen utvecklades snabbt och tidigt motoriskt och just i den åldern hade han inte tålamod att sitta still och lyssna. Nu vid 4 år är han en riktig bokmal och älskar att skriva, läsa och räkna. För en del barn går det helt enkelt i perioder.
Svar på tråden Hur mycket pratar er 1,5 åring?