nytt eller gammalt skrev 2021-04-13 18:30:34 följande:
I grundskolan hade vi problem med att lärarna inte kunde förklara för sonen vad som krävdes för olika betyg. Har en son med jobbig prestationsångest som ville veta varför han inte fick A på olika prov. Lärarnas svar var nästan alltid: Tja...det skulle behöva vara lite bättre bara...det (bland annat) ledde till att han mådde dåligt i högstadiet. Den enda som var tydlig var sv-läraren som sa att man inte kan få A om man någonsin har ett stavfel.
På gymnasiet nu är det jättebra! Lärarna är extremt tydliga med vad som krävs för olika moment och ger tydlig feedback. Prestationsångesten har lagt sig. Så skönt för alla.
Jag tycker inte att man ska fokusera så himla mycket på betygen. Det viktigaste är att barnet mår bra och trivs i tillvaron! (Kanske lätt för mig att säga med ett barn som själv har driv och har höga betyg i de flesta ämnen, men efter att ha sett honom vara en deprimerad hemmasittare under flera år, har nog mitt perspektiv på vad som är viktigt ändrats.)
Ja precis det upplever jag med, att lärarna kan vara väldigt otydliga med hur de ska kunna nå vissa mål. De hjälper inte till för mitt barn att kunna utvecklas och nå nya mål. Kan inte förklara vad som exakt måste göras och det är lite trist! Som att de bara ska vara nöjda med vad de får så länge se inte får f då. Ja precis det är väl så föratt få A, inte ens ett stavfel, herregud!
Ja vad härligt att det funkar så bra i gymnasiet :)
Ja det har du helt rätt i, det är viktigast! Skönt att det ordnade sig för sonen!