Magical skrev 2021-04-13 16:59:01 följande:
1. Det man inte vet, det vet man inte så sjävklart lagar man inte mat för personer man inte ens vet ska vara där den dagen (men bra att det finns annat att ta av om det kommer en till). Kan lova dig att inga bonusfamiljer lagar mat som om alla barn bor där på heltid, om de inte gör det.
2. Biologiska barn/barnbarn ärver. Den "nya" sambon/frun kan inte bestämma att partnerns avlidne pappas pengar ska gå till hennes barn. Om de två är överens om att dela upp summan på alla barn så fine, men det ska ju i så fall skötas snyggt så att de barnbarn som i så fall blir av med halva sitt arv, inte får veta att det var så från början. I serien har de ju inte känt farfar speciellt länge heller så det skulle vara skitskumt om bonusbarnen fick ärva.
Nu var det ju ett riktat arv direkt till barnbarn vilket är lite ovanligt. Annars skulle ju hans son ärva bara och då kan han tänka att hela nya familjen ska få del av arvet, tex. Det blir enklare tror jag, än situationen i serien.
Det finns en risk att barnen kommer på att de har tagit deras halva arv i smyg .
Jag skulle bli skitförbannad på min förälder.
Inte på grund av pengarna , utan just att det var i smyg.
Jag skulle gärna dela med pengarna isåfall jag hade bra relation med bonussyskonen annars. Det är som sagt ingen fråga om pengar.