Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Har du varit otrogen?

AMPEG skrev 2021-09-20 09:19:17 följande:

Hur definierar man otrogen? Räcker det att tanken på att ha sex med någon annan finns?

AMPEG skrev 2021-09-20 09:22:13 följande:

Och svaret om jag varit otrogen är ju då svårt att ge, men ja....jag har haft tanken. Eftersom jag har en längtan och ett behov att återigen få uppleva det. Att få se och röra någon annan, att få visa mig naken och hård för någon som vill se och röra mig.

Jag tycker du blandar ihop äpplen och päron... jag tror att ALLA i ett förhållande haft fantasier om andra då och då, man slutar liksom inte bli attraherad av andra människor bara för att man är i ett förhållande.

Så nej, fantasier räknas nog inte som otrohet. Om man sen väljer att AGERA på sina fantasier är det däremot otrohet. Sen exakt hur mycket man får AGERA på sin fantasier är som sagt något som varje par får kommer överens om. Men för att det ska kunna vara möjligt så behöver ju den som vill göra något av sina fantasier vara ärlig med sig själv OCH framför allt sin partner och inte börja hitta på en massa egna gränser för vad som är ok för båda vilket tyvärr är alltför vanligt.

För ja, det är oerhört fegt att hitta på egna regler i sitt förhållande och fullkomligen skita i vad ens partner tycker för att man är för rädd för att ta upp det med sin partner för att man vet att ens partner kanske inte kommer vara ok med ens önskemål och sen rättfärdiga det med alla klassiska och alltid lika patetiska ursäkter som florerar på FL.

Nej det är inte ok att sextjatta med någon annan bakom ryggen på sin partner. Att sextjatta är en handling, inte en fantasi

Nej det är inte ok att ha intima möten med någon man är är megakåt på / kär i bakom ryggen på sin partner. Att ha intima möten även (utan sex) är en handling inte en fantasi.

Och ja, de flesta som håller på så vet att de passerat gränsen för det är väl just därför man gör det bakom ryggen på sin partner och inte öppet? Om det vore så oskyldigt som man ofta påstår så skulle det väl inte finnas någon anledning att göra det i smyg?

• Anonym (man)
    Anonym (FYI) skrev 2021-09-20 11:37:44 följande:
    Jo, så är det naturligtvis. Men även där måste man vara överens, och ha respekt för den överenskommelsen, annars kan det gå som med dig och din tjej.
    Det skall i min värld inte ens behöva vara en överenskommelse som man skall förhandla om. Det skall vara naturligt. Tyvärr har jag förstått genom FL att man nästan behöver skriftligt på det.
    Håller med. det är så jävla urlöjligt att sitta och hittar på en massa fjantiga ursäkter när det är uppenbart att man visste mycket väl att man passerat gränsen eftersom man valde att smyga med det man gör.  För om någon av alla dessa fantasifulla ursäkter skulle stämma så skulle det väl inte finnas någon anledning att smyga med det?
  • Anonym (man)
    Anonym (Nä men) skrev 2021-09-26 20:33:54 följande:

Så ungefär 50% av kvinnorna och lite mindre bland männen. Se där. Och folk ser otrogna som det värsta som finns ungefär. Ändå är det så vanligt.

Det beror på att folk som är otrogna verkar vara hycklare som gärna utsätter andra för saker de själva aldrig skulle acceptera. Dvs att bedra sin partner är helt ok, men fan om partnern skulle göra likadant, nä då jäklar är det helt fel och man känner sig så kränktDrömmer
  • Anonym (man)
    Ordinär Man skrev 2021-09-27 16:17:30 följande:
    Fenomenet beror mera på vad jag förstår två orsaker.

1. Otrohet är det näst värsta man kan begå efter mord. Men efter man själv varit otrogen modereras den extrema attityden.

2. Man förväntas anser att otrohet är det näst värsta. Annars tror folk att man själv är otrogen.
    1) Japp eftersom människor sällan vill se sig själva som falska, egoistiska skithögar med enorm dubbelmoral så modereras deras attityd till saker i samma takt. Det kallas för kognitiv dissonans och ett exempel på det är fabeln om "räven och druvorna"

2) Man förväntas se otrohet som dåligt för att svek och lögner aldrig någonsin varit accepterat i något slags samhälle eftersom förtroende är något som alla slags förhållanden bygger på och faktum är att de som sviker och ljuger för andra vill sällan att andra gör likadant mot dem
  • Anonym (man)
    Kungsholmsbo skrev 2021-09-28 09:57:59 följande:
    Uppenbart är det ju accepterat i vårt samhälle på så sätt att det varken är straffbart eller kan motivera nedsättning av påföljd för andra straffbara beteenden - som att tex misshandla fruns älskare. Det är inte heller en skilsmässogrund - som de kan vara så vissa länder.
    Nope, det är inte accepterat. Folk skiljer sig ff lika ofta pga otrohet och det skapar ff lika stora sår hos den drabbade och leder ff till lika stora svårigheter i att samarbeta kring barnen som skilda.

Det ENDA som blivit accepterat är hycklerin och dubbelmoralen i att tro att det är ok att göra saker mot andra som man själv aldrig skulle acceptera.

Att jämföra med lagen är rätt dumt, för det finns många saker som är olagliga men är betydligt mindre skadliga än otrohet. Jag tror tex få skiljer sig för deras partner gått mot röd gubbe.
  • Anonym (man)
    Ordinär Man skrev 2021-09-28 11:41:17 följande:
    Det är nivån min herre! Så gott man kan mäta är ungefär hälften otrogna, och det skulle säkert vara mer om det inte var så stigmatiserat. Intressant hur folk talar om något som är så vanligt, och uttalar sig som att man spelat bort huset på poker.
    Nejdå, de där mätningarna du talar om säger lite olika, vissa säger 50% och andra säger runt 30%. Men givetvis väljer de som förespråkar otrohet  att se det som 50% eller helst 100% för det normaliserar deras agerande.... typ titta här, jag är inte den enda skithögen,. häften av alla människor gör så... så mao är jag inte en sån stor skithög ändå.... det man missar är ju att det spelar liksom ingen roll om 50% gör så eller 30% eftersom det inte är antalet idioter som gör så som avgör om det är ok eller inte utan vilka konsekvenser det man gör får för den drabbade och ja, faktisk så bli den som drabbas av sånt svineri lika ledsen och förnedrad oavsett om det är 30% eller 50%.
  • Anonym (man)
    Ordinär Man skrev 2021-09-29 22:57:38 följande:
    Vi säger väl 30% då, precis som det skulle göra skillnad.
    Svaret på det har du i texten du citerade...
    Anonym (man) skrev 2021-09-29 15:46:16 följande:
    .... det man missar är ju att det spelar liksom ingen roll om 50% gör så eller 30% eftersom det inte är antalet idioter som gör så som avgör om det är ok eller inte utan vilka konsekvenser det man gör får för den drabbade och ja, faktisk så bli den som drabbas av sånt svineri lika ledsen och förnedrad oavsett om det är 30% eller 50%.

• Anonym (man)
    Ordinär Man skrev 2021-10-01 12:28:53 följande:
    Jo, jag kan också läsa innantill. Frågan är dock varför du gör så stor poäng av att det inte är viktigt med 30 eller 50%?
    Du har mao fortfarande inte fattat?
    Ok, vi försöker med en mer direkt approach... Om det skulle bli poppis att springa runt och slå sönder knäskålar på folk med järnrör så kommer det göra lika ont på dem som får knäskålarna krossade oavsett om det är 30% idioter som gör så eller om det är 50%... det är ju inte så att det helt plötsligt slutar göra ont för att antalet idioter ökar, eller hur?

Så den enda skillnaden mellan 30% och 50% för de som drabbas är att fler människor lider för att idioter fått för sig att det är kul att såra och förnedra andra.

Förstod du nu?
Svar på tråden Har du varit otrogen?