Anonym (Byt) skrev 2021-04-08 10:27:19 följande:
Men om barnet behöver gå på toaletten? Eller fryser jättemycket efter lång utevistelse? Föräldrar ska ju inte behöva köpa dyrare kläder än om barnet går på vanlig avdelning.
Vem har sagt något om att vi inte går in med barnen när de behöver gå på toaletten? Varför skulle barnet inte få gå på toaletten? Det är väl självklart att vi går in med barnet om det behöver gå på toaletten eller byta blöja men det är en stor skillnad mellan att vara inne med ett barn i 5-15 min och att vara borta från barngruppen med ett fåtal barn i 1-2h. Speciellt på eftermiddagarna när personal går hem.
Att barnet inte har kläder som håller den varm ligger faktiskt hos föräldrarna. Bra kläder behöver inte vara dyra, alls.
Många föräldrar verkar tro att utevistelse är det bästa vi pedagoger vet. Att vi bara ÄLSKAR att springa ut i spöregn med stora vattenpölar med iskallt vatten eller att vara ute när det är svinkallt. Nej, det gör vi inte. Jag tycker om att vara ute men även jag drar mig för att vara ute när det är dåligt väder men ut går jag ändå; för att det krävs för att verksamheten ska gå runt.