KlantSmurfen skrev 2021-04-26 21:42:23 följande:
Det finns olika vänsterfeministiska ideologier och precis som med religion är lika sanna till motsatsen bevisats, det finns inte bara alternativa fakta det finns också alternativ forskning
. De feministiska teorierna utgår inte ifrån hur samhället ser ut, enligt teorierna är kvinnor och minoriteter förtryckta och diskriminerade, med progressiva glasögon ser de det de vill se när de jämför på gruppnivå där korrelation = kausalitet.
Vissa saker ger både för och nackdelar, ibland har man båda, ibland är det inviduellt och ibland är det på gruppnivå men de har en tendens att könskoda på gruppnivå som det passar, samma sak med positiva och negativa egenskaper och förutsättningar.
Ligger kvinnor bättre till med något är det för att kvinnor är bättre, ligger de efter är det p.g.a diskriminering.
Ligger män bättre till med något är det oförtjänad makt på någon annans bekostnad, ligger de efter är det självförvållat.
Det obetalda arbetet i hemmet...Man räknar inte på den sammanlagda tiden man tar ansvar, bara det man könskodat som kvinnligt och man igorerar att man har olika värderingar och prioriterar olika.
Mannen jobbar 8 timmmar = 0 timmar ansvar.
Kvinnan letar present till mannens mamma i 40 min utan att fråga mannen om mamman ska få någon present öht = 40 min ansvar.
Man behöver inte vara matematiker för att förstå att deras ekvationer inte stämmer.
Även tiden som läggs på hushållsarbete kan ifrågasättas. Kvinnan tycker att 20h hushållsarbete måste göras varje helg och utför själv 10h av dessa. Mannen tycker det räcker med 12h och gör därför de 2 sista timmarna. Vem har rätt?
Personligen har jag lagt oceaner av tid på att skjutsa mina barn och hjälpa dem med skolarbete. Detta ger av okänd anledning 0 timmars ansvar.