Rikard skrev 2021-04-13 13:05:32 följande:
Jag tror inte att kvinnor i allmänhet är intresserade av att ha sämre betalt än män, ändå ser statistiken ut precis så.
Att kvinnors "hobbier" skulle vara billigare än mäns i allmänhet och inte bara i ert äktenskap tror jag inte på. Jag tänker "sportbilar", "segelbåtar" o.s.v.
Att kvinnor utbildar sig till yrken som ger sämre betalt är det männens fel? Om kvinnor nöjer sig med lägre lön varför anställer inte arbetsgivarna bara kvinnor då? Det måste ju då vara vansinne att anställa dyrare män? Du har aldrig funderat över om kvinnors egna val sätter dom själva i en dålig sits? Är det mäns fel att kvinnor t ex läser till sjuksköterska och går dåligt betalt?
Kan du visa mig ett enda kollektivavtal som ger kvinnor lägre lön?
Om jag tar mina sparpengar och köper mig en sportbil som sen kanske till och med ökat i värde medan min köper dig ett växthus och blommor för sina, är det att leva ojämställt menar du då? Bill Gates tjänade en massa pengar på att hitta på Microsoft och med det följde makt, är han och hans fru då ojämställda?
Tycker du då att vi ska hindra män ifrån att tjäna pengar, starta företag och på så sätt hindra män från att bli rika och ha makt. Skulle vara kul att höra hur du tänker här?