KlantSmurfen skrev 2021-04-07 16:52:59 följande:
"Min erfarenhet är att feminister i större utsträckning än personer som inte är feminister också ser och uppmärksammar andra typer av förtryck"
Jag har svårt att hålla med, det finns olika feminismer och det är oftast vänsterfeminister som pratar om förtryck, patriarkat, förtryck av kvinnor och minoriteter är default i deras feminism och man utgår ufrån vad ideologin säger istället för att se samhället som det är, ideoligi går före sanning.
Hur mycket sanning finns det i det de påstår och uppmärksammar?
Stämmer den radikalfeministiska våldsteorin?
Stämmer deras syn på maskulinitetsnormer?
I sommras pratades det en hel del om rasism och BLM, har BLM rätt?
"Båda kan vi diskutera och arbeta för att det strukturella förtrycket mot personer som inte är män, och inte är vita ska upphöra."
Vill du ge exempel på strukturellt förtryck mot icke vita män?
Okej, du upplever att ideologi går före sanning för feminism. Det upplever inte jag. Men okej, det får du tycka, att ha olika åsikter är en del av ett öppet samhälle och vill du utbilda dig finns det massor av möjligheter.
Utifrån att du förefaller se på feminism på ett helt annat sätt än feminister beskriver den misstänker jag att din uppfattning om radikalfeminism och maskulinitetsnormer skiljer sig från min. Huruvida någon specifik teori eller norm stämmer är därför svårt att kommentera.
BLM, att svarta liv är värda något, ja, det är naturligtvis rätt, alla människor har ett värde och
Kul att du vill lära dig mer om strukturellt förtryck! Några lättilgängliga exempel är att icke-män och icke-vita i Sverige idag har lägre löner, oaktat jämkning utifrån arbetstid, utbildning med mera. Ett annat exempel är att mycket forskning utgår från vit man som norm vilket gör att medicin mot högt generellt har sämre effekt på kvinnor, att hudsjukdomar oftare missas på mörka kroppar då läromedel och forskning utgår från rodnad på vit hud, och att krockkuddar bilar generellt ger ett sämre skydd för kvinnors kroppar.