Är Umeå Sveriges sjukaste stad?
Hej Familjeliv!
Efter att ha varit bosatt i lite olika städer från norr till söder i vårt avlånga land är nog Umeå den stad som gjort starkast intryck på mig.
Det är nämligen något som är fruktansvärt snett med den staden. Hagamannen är bara ett exempel av många, i Umeå begås brott som är alldeles speciellt sjuka. Inte nödvändigtvis extra hänsynslösa eller våldsamma utan _sjuka_i_huvudet_. Den typ av bisarra brott som bara kan produceras av en sjuk stad i en sjuk tid.
Ta perrongmordet för cirka fem år sedan som exempel. Ung ful och överviktig man, som jobbar på Max men i övrigt saknar framtidsutsikter, skjuter ung kvinna som är på väg hem från efterfest kl 06 en lördag med ett jaktgevär på cirka 100 meters avstånd. Kvinnan i 20-årsåldern träffas rakt i bröstet av det dödande skottet. Orsaken till mordet? Något oklar, men tro mig detta var Dostojevskij eller David Lynch-shit. Jag satt med på rättegången och såg gärningsmannen i bisarra ögon.
Ett annat brott: ung svensk man som i sällskap med en annan man och två tjejer på eget bevåg fått för sig att han ska sticka någon med kniv, inga droger inblandade. Han gjorde upprepade försök att starta bråk under kvällen för att få använda sin kniv. Kvällen slutar med att han nästan mördar en man utanför sin bostad med sex knivhugg i hjärtat. Inte lika sjukt som perrongmordet kanske, men ändå, wtf händer?
Skulle kunna nämna fler brott, bland annat ett som drabbat personer i min närhet och som är minst lika sjukt som perrongmordet, om inte sjukare.
I Umeå talar vi inte längre om brott som begås för att någon vill tillskansa sig en fördel, utan där är det frågan om brott som motiveras av bisarra teorier eller litterära ambitioner. Det är knappast en slump att Niclas Lundkvist författade "Äldreomsorgen i övre Kågedalen" under pseudonymen Nikanor Teratologen en tid efter att han läst vid Umeå universitet.