Inlägg från: SveMan30 |Visa alla inlägg
  • SveMan30

Är Umeå Sveriges sjukaste stad?

Hej Familjeliv!

Efter att ha varit bosatt i lite olika städer från norr till söder i vårt avlånga land är nog Umeå den stad som gjort starkast intryck på mig.

Det är nämligen något som är fruktansvärt snett med den staden. Hagamannen är bara ett exempel av många, i Umeå begås brott som är alldeles speciellt sjuka. Inte nödvändigtvis extra hänsynslösa eller våldsamma utan _sjuka_i_huvudet_. Den typ av bisarra brott som bara kan produceras av en sjuk stad i en sjuk tid.

Ta perrongmordet för cirka fem år sedan som exempel. Ung ful och överviktig man, som jobbar på Max men i övrigt saknar framtidsutsikter, skjuter ung kvinna som är på väg hem från efterfest kl 06 en lördag med ett jaktgevär på cirka 100 meters avstånd. Kvinnan i 20-årsåldern träffas rakt i bröstet av det dödande skottet. Orsaken till mordet? Något oklar, men tro mig detta var Dostojevskij eller David Lynch-shit. Jag satt med på rättegången och såg gärningsmannen i bisarra ögon.

Ett annat brott: ung svensk man som i sällskap med en annan man och två tjejer på eget bevåg fått för sig att han ska sticka någon med kniv, inga droger inblandade. Han gjorde upprepade försök att starta bråk under kvällen för att få använda sin kniv. Kvällen slutar med att han nästan mördar en man utanför sin bostad med sex knivhugg i hjärtat. Inte lika sjukt som perrongmordet kanske, men ändå, wtf händer?

Skulle kunna nämna fler brott, bland annat ett som drabbat personer i min närhet och som är minst lika sjukt som perrongmordet, om inte sjukare.

I Umeå talar vi inte längre om brott som begås för att någon vill tillskansa sig en fördel, utan där är det frågan om brott som motiveras av bisarra teorier eller litterära ambitioner. Det är knappast en slump att Niclas Lundkvist författade "Äldreomsorgen i övre Kågedalen" under pseudonymen Nikanor Teratologen en tid efter att han läst vid Umeå universitet.

• Svar på tråden Är Umeå Sveriges sjukaste stad?
  • SveMan30

Eller förekommer denna typ av,i brist på bättre ord, sjuka brott också i andra städer? Notera att jag inte menar psykotiska brott, utan det handlar om personer som är psykiskt friska i psykiatrisk mening men det är ändå något fullkomligt sjukt över det hela.

Det nyligen uppklarade dubbelmordet i Linköping är ett brott i samma kategori, där gärningsmannen förklarade det hela med att det var tvunget att vara två personer eftersom 2-1=1. Dom var två och han var en.

• SveMan30
    Anonym (L) skrev 2021-04-04 18:30:39 följande:

Så du tror att det är staden i sig som är sjuk och inte människorna?

Alltså, nej, sjukare brott än dessa har begåtts i andra svenska städer, exempel Stockholm.

Ge gärna exempel. Och ska försöka förtydliga mig extra. Sjuk är kanske inte rätt ord utan kanske ordet förvridet passar bättre. Inte psykotiska, gängrelaterade eller kanske ens psykopatiska. Vi talar om typ incelmotiverat-mord (perrongmordert), hat mot kvinnor (Hagamannen) och en allmän vilja att testa sin kniv (det minst sjuka och där man inte skulle höjt på ögonbrynen om gärningsmannen vore invandrare). Men så har jag även bott i Umeå och vet att staden har en sjuk själ.

Ja staden och dess människor är sjuka. Ju längre man bor där och umgås med dess invånare ju sjukare blir man. Dock kan man säkert finna friska exemplar. Skulle gissa att universitetet på något sätt utgör epicentrum för giftet.
  • SveMan30
    Klartsomvatten skrev 2021-04-04 18:34:39 följande:

Jag förstår inte riktigt.

Jag kan komma på flera andra brott som JAG uppfattar som väldigt sjuka, som har begåtts i olika andra svenska städer men jag vet inte riktigt vad för brott du syftar på? Vad menar du med sjuka brott? Kan du specificera dig?

Se mitt förra inlägg. Tänk också på att staden har knappt 100 000 invånare och är i samma storleksklass som Gävle, Borås och Växjö. Naturligtvis kan du finna denna typ av förvridna brott också i Stockholm utan att de för den skull "präglar" Stockholm som är tio gånger större.
  • SveMan30
    Anonym (Kanske inte) skrev 2021-04-04 19:13:38 följande:

Har aldrig varit där,men som utomstående har jag en bild som ganska lugn stad jämfört med tre av Sveriges största städer.

Det handlar inte om antal brott per 100 000 invånare utan om hur "förvridna" gärningarna är. Något närmast sexuellt och teoretiskt sjukligt.
Svar på tråden Är Umeå Sveriges sjukaste stad?