Narcissism i vårdnadstvist?
Anonym (Slutkörd) skrev 2021-04-02 23:13:50 följande:
Jag tänkte ändå fråga er här, är det någon som varit i vårdnadstvist med en narcissist och genomlidit dennes smutskastningskampanj? Hur gick det? Vad kan man göra, vad ska man tänka på? Hur står man ut?Min erfarenhet - och jag har hittat många andra som upplevt samma sak - är att det inte fungerar att säga något om att den andra är störd, narcissist eller vilken psykologisk term som helst. Då blir de misstänksam mot dig i stället. Det du i stället måste göra är att visa på hur ditt ex har betett sig och vad han har sagt. Visa upp dagboksanteckningar om sådant som är till hans nackdel. T ex "22/2. Diskussion om att barnet behöver nya skor. Han kallar mig hora och hotar med att säga till socialen att jag vägrar bidra till barnets klädsel." eller "23/2. Han skickar SMS där han säger att jag inte får hälsa på mina föräldrar, för annars ska han slå sönder framrutan på min bil." eller "25/2. Hämtar barnet hos X och barnet gråter och säger att han är hungrig, för pappa har sagt att elaka barn inte får någon mat."
Den typen av noggranna anteckningar är bra. Spara alla SMS och mejl, så du kan visa upp dem. Spela in mobilsamtal. Det är fullt lagligt så länge det är ett samtal där du själv deltar.
Håll dig lugn i alla sammanhang med socialen eller advokater. Om X anklagar dig för något, så försvara dig inte annat än om någon av de övriga ställer frågor. Ju lugnare och vettigare du är, desto mer galen framstår ditt ex.