polisanmäla för kränkning?
Hej. Jag och mitt ex har extrema svårigheter med varandra. Vi är i vårdnadstvist. Jag är boendeförälder och han har umgänge, det är även via tingsrätten bestämt att han ska hämta och lämna barnen hemma hos mig i samband med umgängen. Överlämningarna är ofta konfliktfyllda.
I onsdags ringde jag polisen för att anmäla hemfridsbrott, jag tror det är det rubriceringen blir i alla fall. När han lämnade tillbaka ena barnet efter umgänge vägrade han gå, blockerade min dörr så jag inte kunde stänga den, försökte fysiskt knuffa undan mig och gick till och med in i min lägenhet. Det hela pågick i 10 minuter och när han äntligen gick ringde jag polisen som gjorde en anmälan åt mig medan jag lugnade barnen. Det är såklart värst för dem när mamma och pappa inte kan komma överens men han hade absolut inget i min lägenhet att göra.
Idag var det umgänge igen och återigen blev det problem. Han lämnade över minstingen till mig, och jag skulle stänga min dörr. Då plötsligt tar han ett kliv framåt och säger att han ska rätta till mössan så minstingen ser när han vinkar? Jag hade ju redan börjat stänga dörren, de hade redan sagt hejdå, så jag hann inte reagera fort nog och det resulterade i att exets hand klämdes pyttelite i dörren. Det var ju inga krafter jag drog igen den med direkt. Hans hand hamnade emellan helt enkelt men jag skulle bli väldigt förvånad om han ens får ett märke av det. (Sättet han ropade "Ajj-öö!" på får mig att tro att han dessutom planerade det till att bli så, det var så överdrivet och inte det minsta chokat. Han är ingen bra skådespelare.)
Då backade han i alla fall tillbaka och jag stängde och låste snabbt min dörr. Han ropade då "Jävla bitch!" till mig och några sekunder senare hör jag honom säga till sin sambo "ja det gjorde hon" och skrika "Jag ska polisanmäla henne!" uppenbarligen ville han att jag skulle höra det.
Jag undrar om jag ska polisanmäla honom för kränkningen då han ropade "Jävla bitch!" åt mig? I onsdags kallade han mig för patetisk och jävla idiot också bland annat. Det enda jag sa till honom då var att han måste gå härifrån för det är min bostad. Det är såklart inte alls bra för barnen att se och höra allt det här, och inte roligt att utsättas för heller.
Båda gångerna är inspelade, jag spelar alltid in våra möten oavsett hur korta, för att ha som bevisning ifall han slår mig igen.
Borde jag ringa 11414? Ska jag då lägga till det här till anmälan jag gjorde i onsdags eller göra en ny?
Om han nu gör en anmälan som han skrek att han skulle göra, kommer jag ens få veta det? Om polisen vill har jag ju inga problem med att spela upp den 39 sekunder långa inspelningen från idag. Inte den 10 minuter långa från i onsdags heller.
Vad tror/tycker ni? Hoppas ni kan råda mig!