• Mom2be262

Flyttard bakåt på tidigt vul?

Hej! Jag är gravid med 2a barnet i V 9+0 (trodde jag). Gjorde ett vul idag som flyttade mig till 7+5, vi såg ett starkt hjärta galoppera. Någon som blivit flyttad på samma sätt? Jag är 100% säker på datum för senaste mens och ägglossning osv så vidare. Jag hade min sista mens 28/1 (sista mensens första dag). Ägglossning 12/2 (positivt med RFSU ägglossningtest) samt sex samma dag. Hade bara sex den enda gången under en 2 månaders period

• Svar på tråden Flyttard bakåt på tidigt vul?
  • Lilant
    Anonym (Sara) skrev 2021-04-01 16:53:11 följande:

Hej du kan absolut inte haft dubbla ägglossningar för de har ingen:) men däremot var jag med om samma sak, att jag blev bakåtflyttad 1 vecka när jag gjorde vul vecka 7, men sen i vecka 13 blev jag framåtflyttad så de stämde med ägglossning. De är nog samma för dig :) be om ett till vul/ul om några veckor igen om du är orolig:)

Men herregud läs på det är inte vanligt men händer ungefär 1 gång i varje kvinnas liv.... eller hur tänker du att två äggstvillingar blir till? kvinnor med pcos får dubbla oftare än dom som inte har det... herregud säger jag bara åt den kommentaren... så dumt sagt haha
  • Mom2be262
    Sockerikaffet skrev 2021-04-01 16:30:16 följande:

Kan bero på en eller flera kombinerade anledningar:

1. Fostret har växt lite långsammare än genomsnittet

2. De mätte lite fel på ultraljudet

3. Din ägglossning kom någon dag senare än du tror

Ja det låter rimligt!
  • Anonym (Sara)
    Lilant skrev 2021-04-01 17:05:28 följande:

Men herregud läs på det är inte vanligt men händer ungefär 1 gång i varje kvinnas liv.... eller hur tänker du att två äggstvillingar blir till? kvinnor med pcos får dubbla oftare än dom som inte har det... herregud säger jag bara åt den kommentaren... så dumt sagt haha

Men läs på DU. Om du får dubbla ägglossningar (som är super ovanligt) så betyder de att 2 ägg släpps samtidigt inom 24 timmar. Sett många trådar du skriver massa skit i & gör andra oroliga.
  • Lilant
    Anonym (Sara) skrev 2021-04-01 17:31:52 följande:

Men läs på DU. Om du får dubbla ägglossningar (som är super ovanligt) så betyder de att 2 ägg släpps samtidigt inom 24 timmar. Sett många trådar du skriver massa skit i & gör andra oroliga.

Okej fast det har ju inget med denna tråden att göra man kan släppa flera ägg på en månad med en veckas mellanrum :) läs på som sagt innan du säger nått eller varför tror du vissa tvillingar har 1 veckas mellanrum hela ultraljudet? Finns massor med fall bara att googla
  • Liiis88
    Mom2be262 skrev 2021-04-01 10:32:40 följande:

Hej! Jag är gravid med 2a barnet i V 9+0 (trodde jag). Gjorde ett vul idag som flyttade mig till 7+5, vi såg ett starkt hjärta galoppera. Någon som blivit flyttad på samma sätt? Jag är 100% säker på datum för senaste mens och ägglossning osv så vidare. Jag hade min sista mens 28/1 (sista mensens första dag). Ägglossning 12/2 (positivt med RFSU ägglossningtest) samt sex samma dag. Hade bara sex den enda gången under en 2 månaders period

Hur många mm mätte dom embryot till? när dom sa att du var i 7+5
  • Anonym (N)
    Lilant skrev 2021-04-01 12:24:05 följande:

Är gravid i vecka 14 nu denna gången blev jag istället framflyttad en vecka haha bäbisen mätte 10,7 cm i vecka 12 och dotter mätte 8,3cm i samma vecka. Men dotterns bf stämde hon efter det tidiga ultraljudet i vecka 8 hon föddes i vecka 39 och vägde 3,2 kg så en vecka senare hade hon nog vägt 3,5 vilket är ett fullgånget barn :) med dottern försökte vi inte bli gravida så vi missade första ägglossningen och blev gravida på andra men va osäker vilken av ägglossningarna hon blivit till på först ( Vi hade typ sex eller försökte ha sex runt första men han stoppa in å sen bad jag honom dra ut den direkt då vi va riktigt osams över nått) och dom utgick ju i från sista mensen:) denna gången har jag ingen aning om när ungen blev till så känner mig inte orolig över att bli flyttat hit eller dit

Vad menar du egentligen? 3,5 kg är ett fullgånget barn? För det första är man fullgången redan i v 37+0. Och ett fullgånget barn kan väga 2,5 kg likaväl som 5 kg.
  • Anonym (N)
    Anonym (Sara) skrev 2021-04-01 17:31:52 följande:

Jag håller med. Har också sett väldigt mycket konstiga kommentarer från den här signaturen.
  • Mom2be262
    Liiis88 skrev 2021-04-02 07:38:37 följande:

Hur många mm mätte dom embryot till? när dom sa att du var i 7+5

13.7 mm tror jag! Iaf enligt bilden jag fick men han sa inte måttet utan bara vecka 7+5
  • Liiis88
    Mom2be262 skrev 2021-04-02 08:42:15 följande:

13.7 mm tror jag! Iaf enligt bilden jag fick men han sa inte måttet utan bara vecka 7+5

Okej min var 12 mm i vecka 7+5 så du är säkert 1-2 dagar längre gången än dom sa
  • Anonym (Jag)
    Liiis88 skrev 2021-04-02 09:07:05 följande:

Okej min var 12 mm i vecka 7+5 så du är säkert 1-2 dagar längre gången än dom sa

Min var också 12 mm i vecka 7+5 (enligt min beräkning) men barnmorskan ansåg att jag var i vecka 7+3.. Så det är lite olika konstigt nog.
  • Mom2be262
    Liiis88 skrev 2021-04-02 09:07:05 följande:

Anonym (Jag) skrev 2021-04-02 09:39:29 följande:

Min var också 12 mm i vecka 7+5 (enligt min beräkning) men barnmorskan ansåg att jag var i vecka 7+3.. Så det är lite olika konstigt nog.

Ja, mina mått verkar stämma med era, fick det bra sen? Det känns bara konstigt att de va sån skillnad när vi hade sex en gång dessutom haha
  • Ebo88

Med mina barn så har jag blivit bak/framflyttad vid flera tillfällen under tidigt vul. Gör vul pga medicinska skäl och en gång vid v.8+0 så flyttade dom mig 8 dagar och vid kub så flyttade dom fram mig och vid rul så flyttade dom bak mig.

Så har det vart alla 3 ggr.

• Liiis88
    Mom2be262 skrev 2021-04-02 10:25:48 följande:

Ja, mina mått verkar stämma med era, fick det bra sen? Det känns bara konstigt att de va sån skillnad när vi hade sex en gång dessutom haha

Jag tror att du kommer bli framflyttad på kub, de verkar typ alla bli så att det sedan stämmer med ens egna beräkningar. Men förstår att det blir jobbigt när man får en vecka för lite på vul, jag har också oroat mig helt i onödan.
  • Lilant
    Anonym (N) skrev 2021-04-02 07:58:07 följande:

Vad menar du egentligen? 3,5 kg är ett fullgånget barn? För det första är man fullgången redan i v 37+0. Och ett fullgånget barn kan väga 2,5 kg likaväl som 5 kg.

Herregud en till som inte läser på om graviditeter 3,5 är "standard" även om fullgångna barn väger mer eller mindre
  • Anonym (N)
    Lilant skrev 2021-04-02 16:00:42 följande:

Herregud en till som inte läser på om graviditeter 3,5 är "standard" även om fullgångna barn väger mer eller mindre

Herregud. Jag är barnmorska sedan snart 10 år så jag är ganska påläst om graviditet :D.

Förstod inte ditt resonemang bara då du ju inte alls kan vara säker på att ditt bf-datum stämde exakt endast genom att gå på vikten. Ditt barn kan ju ha varit LGA och därmed fötts prematurt? Så ditt påstående har ingen tyngd. Undrade bara hur du tänkte.
Svar på tråden Flyttard bakåt på tidigt vul?