• Mom2be262

Flyttard bakåt på tidigt vul?

Hej! Jag är gravid med 2a barnet i V 9+0 (trodde jag). Gjorde ett vul idag som flyttade mig till 7+5, vi såg ett starkt hjärta galoppera. Någon som blivit flyttad på samma sätt? Jag är 100% säker på datum för senaste mens och ägglossning osv så vidare. Jag hade min sista mens 28/1 (sista mensens första dag). Ägglossning 12/2 (positivt med RFSU ägglossningtest) samt sex samma dag. Hade bara sex den enda gången under en 2 månaders period

• Svar på tråden Flyttard bakåt på tidigt vul?
  • Lilant

Skrev nyss om det i ett annat inlägg men jag blev flyttad från vecka 10 till 8 med dottern jag hade koll på ägglossningen och vi hade bara sex en gång den månaden så vet när hon blev till men hade tydligen två ägglossningar den månaden och hon blev till på den andra

• Mom2be262
    Lilant skrev 2021-04-01 11:33:29 följande:

Skrev nyss om det i ett annat inlägg men jag blev flyttad från vecka 10 till 8 med dottern jag hade koll på ägglossningen och vi hade bara sex en gång den månaden så vet när hon blev till men hade tydligen två ägglossningar den månaden och hon blev till på den andra

Hm, oj intressant med dubbla ägglossningar! Jag är dock lite osäker på hur det påverkar, om man ändå vet exakt när barnet blev till? Jag tog ju ägglossningtest.. Skulle det kunna innebära att jag hade ent ill ägglossning 5 dagar senare och spermierna levde kvar? Jag blev bak flyttad 9 dagar dock... Förvirrande!

Vilken vecka är du i nu? :) har du gjort fler ultraljud, vad har de sagt?
  • Lilant
    Mom2be262 skrev 2021-04-01 11:49:58 följande:

Hm, oj intressant med dubbla ägglossningar! Jag är dock lite osäker på hur det påverkar, om man ändå vet exakt när barnet blev till? Jag tog ju ägglossningtest.. Skulle det kunna innebära att jag hade ent ill ägglossning 5 dagar senare och spermierna levde kvar? Jag blev bak flyttad 9 dagar dock... Förvirrande!

Är gravid i vecka 14 nu denna gången blev jag istället framflyttad en vecka haha bäbisen mätte 10,7 cm i vecka 12 och dotter mätte 8,3cm i samma vecka. Men dotterns bf stämde hon efter det tidiga ultraljudet i vecka 8 hon föddes i vecka 39 och vägde 3,2 kg så en vecka senare hade hon nog vägt 3,5 vilket är ett fullgånget barn :) med dottern försökte vi inte bli gravida så vi missade första ägglossningen och blev gravida på andra men va osäker vilken av ägglossningarna hon blivit till på först ( Vi hade typ sex eller försökte ha sex runt första men han stoppa in å sen bad jag honom dra ut den direkt då vi va riktigt osams över nått) och dom utgick ju i från sista mensen:) denna gången har jag ingen aning om när ungen blev till så känner mig inte orolig över att bli flyttat hit eller dit
  • Mom2be262
    Lilant skrev 2021-04-01 12:24:05 följande:

Är gravid i vecka 14 nu denna gången blev jag istället framflyttad en vecka haha bäbisen mätte 10,7 cm i vecka 12 och dotter mätte 8,3cm i samma vecka. Men dotterns bf stämde hon efter det tidiga ultraljudet i vecka 8 hon föddes i vecka 39 och vägde 3,2 kg så en vecka senare hade hon nog vägt 3,5 vilket är ett fullgånget barn :) med dottern försökte vi inte bli gravida så vi missade första ägglossningen och blev gravida på andra men va osäker vilken av ägglossningarna hon blivit till på först ( Vi hade typ sex eller försökte ha sex runt första men han stoppa in å sen bad jag honom dra ut den direkt då vi va riktigt osams över nått) och dom utgick ju i från sista mensen:) denna gången har jag ingen aning om när ungen blev till så känner mig inte orolig över att bli flyttat hit eller dit

Haha okej, knäppt ändå! Men skönt att det gått bra, det är nog ok för min del, gynekologen sa att man ska inte lita på apparna så mycket, men undrar vilken vecka barnmorskan ska räkna från? Ska jag nämna att han flyttade bakåt, då kanske rul eller kub blir mycket senare?
  • Anonym (Flyttad)

Jag blev också bakåtflyttad på VUL i vecka 8+0. För mig själv fortsatte jag ändå att räkna utifrån senaste mens. På RUL fastställde de beräknat BF och då blev jag framflyttad istället!

Känns som att det inte krävs så mycket för att det ska diffa väldigt mycket så tidigt. Kikade lite när hon mätte på mitt VUL och på alla fem mätningar hon gjorde så diffade det upp mot en vecka.

• Anonym (Qwerty)
    Mom2be262 skrev 2021-04-01 11:49:58 följande:

Ägglossningstest är bara en indikation på att ägglossning SKA ske, inte att ett ägg faktiskt släpper så det kan mycket väl vara fördröjt mot dina beräkningar.
  • Sockerikaffet

Kan bero på en eller flera kombinerade anledningar:

1. Fostret har växt lite långsammare än genomsnittet

2. De mätte lite fel på ultraljudet

3. Din ägglossning kom någon dag senare än du tror

• Anonym (Sara)

Hej du kan absolut inte haft dubbla ägglossningar för de har ingen:) men däremot var jag med om samma sak, att jag blev bakåtflyttad 1 vecka när jag gjorde vul vecka 7, men sen i vecka 13 blev jag framåtflyttad så de stämde med ägglossning. De är nog samma för dig :) be om ett till vul/ul om några veckor igen om du är orolig:)

• Mom2be262
    Anonym (Qwerty) skrev 2021-04-01 16:09:52 följande:

Ägglossningstest är bara en indikation på att ägglossning SKA ske, inte att ett ägg faktiskt släpper så det kan mycket väl vara fördröjt mot dina beräkningar.

Okej, men är det rimligt att det ändras så pass mycket som 9 dagar? Det känns mycket men kanske inte är så
  • Mom2be262
    Anonym (Sara) skrev 2021-04-01 16:53:11 följande:

Hej du kan absolut inte haft dubbla ägglossningar för de har ingen:) men däremot var jag med om samma sak, att jag blev bakåtflyttad 1 vecka när jag gjorde vul vecka 7, men sen i vecka 13 blev jag framåtflyttad så de stämde med ägglossning. De är nog samma för dig :) be om ett till vul/ul om några veckor igen om du är orolig:)

Ja, jag ska boka kub om ett par veckor!
Svar på tråden Flyttard bakåt på tidigt vul?