Ungådum skrev 2021-04-03 18:25:23 följande:
Oj ja det låter lite likt det jag känner ? Ibland har jag försökt träna ändå och känt mig sjuk dagen efter. Irriterad få ingen läkare tar mig på allvar pga min unga ålder, det slår bort det som ångest direkt. Men det kan nog vara så som du skriver. Kan man göra ngt mot långtids covid? Eller går det tillslut över.
Jag tror bara att vi får ha tålamod. Fortsätt rör på dig men med lägre intensitet så länge. Och se till att hålla uppe nivån av D-vitamin.
Var också uppmärksam på om det är någon mat du reagerar på- jag och flera dussin personer har blivit histaminkänsliga efter covid.
Den milda formen är att inte kunna dricka rödvin, äta skaldjur och långlagrad/processad chark (=histaminrik mat). Om man som jag får svår enzymbrist (DAO= diaminoxidas heter enzymet och diagnosen =histaminintolerans) så kan man nästan inte äta någonting utan att ta allergimedicin.
Jag kan äta ca 30-35 saker nu, när detta började kunde jag inte äta alls utan att få ett gäng allergiska symptom, sen först bara 20 saker och nu börjar det långsamt bli lite bättre.