BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
Ang amning så kommer jag helamma om det går. Mina är typ som vanligt men jag kan förstå paniken om dom är onda! Jag har köpt silikonskydd som ska vara bra om man får ont, jag vill gardera mig. Vi har också köpt en pump så pappan kan involveras och jag få lite avlastning. Kanske dumt att förutsätta att det kommer funka men vi har lagt typ 300 kr på det totalt så det är väl ingen katastrof om det skulle vara i onödan.
På tal om magkommentarer stör det mig också när nära och kära tittar på magen i smyg! Det är iofs väldigt mkt som stör mig just nu.. :p Men hellre att personen säger -åh vad kul att få se din mage, hur mår du? eller liknande. Jag tar liksom inte illa upp av att nån tittar eller pratar om min mage, jag tar illa upp av att dom TROR jag tar illa upp! Gaaaaah.
Så roligt att det verkar vara några stycken som ridit väldigt långt in i graviditeten! Mkt coolt! Pga enbart unghästar i närmsta stallet i år så blev det i stort sett aldrig någon ridning som gravid för min del. Jag vågade inte själv, och verkade inte heller som min omgivning låtit mig göra det, hehe!
Angående sendrag/kramp: fy för alltså!!! Jag vaknar ibland av att det är påväg att hända, men lyckas på något sätt ofta avvärja det genom att sträcka på foten på något sätt. Men det är verkligen FRUKTANSVÄRT när det sker. Fy!
Har du haft ont i brösten hela graviditeten? Jag hade rätt ömma bröst i början. Sen hade jag några veckor nu på senaste när bröstvårtorna var otroligt känsliga. De sved en massa och sådär. Sen plötsligt gick det över. Har en föreställning om att helamma, men tänker vara öppen för hur det utvecklar sig, men vill liksom inte ge upp i första taget ifall det tar ett litet tag att komma igång med det. Jag har även köpt sådana där skydd, typ som en amnings-napp, som man kan använda under amningen ifall bröstvårtorna blir väldigt ömma och såriga av att barnet ammar. Fått det rekommenderat av vänner att använda ifall det skulle krisa och man bara inte vill ha någon som suger direkt på bröstvårtan!!
Jag ser ingen som helst prestige i att amma, men vill väldigt gärna om det går. Håller tummarna för det och försöker ställa mig in på att ha lite tjockt pannben för att ta mig igenom de tuffa perioderna och inte ge upp.
Det verkar ju vara lika mycket delar lotteri/tur/teknik som avgör så bara att hålla tummarna :)