bananmilkshake skrev 2021-10-14 19:16:47 följande:
Varning för lite äckeltext om magproblem!
Känns som min mage spårat ur lite... har ju haft jobbiga problem med hård och trög mage tills jag började med Lactulos. Får ont i magen och sammandragningar typ direkt när saker inte funkar som dom ska, men Lactulos har gjort stor skillnad.
Nu har jag lyckats vara hård i magen OCH lös på samma dag, två dagar i rad. Vad fan händer? xD Har någon mer såna här magproblem? Det har iofs triggats av att jag ätit, så är väl bara känslig... men gaaah, kan det vara antingen eller åtminstone?
Alltså? jag har nog ALLA problem som man kan ha med en mage :D Jag har senaste veckan lyckats hitta en bra balans, men fram tills det har den varit helt otroligt hård. Att det växlar mellan hård och lös får jag nog leva med. Tilläggas bör att jag innan graviditet kunde gå på toa efter varje måltid typ. Bra aktivitet på mage och tarmar alltså :)
Det jag gör nu är rätt mycket linfrö (3-4 msk) i havregrynsgröten när jag kokar den på morgonen, dricker bra mängd vatten under dagen och drar i mig maxdos Lactulos innan sänggående. Då brukar jag kunna börja dagen med ett toabesök, men även senare under dagen.
Kan också tipsa om järntabletterna Sideral som min bm tipsat mig om. De är DYRA men verkar faktiskt inte påverka tarmarna negativt vilket varit en stor del i mitt problem fram tills förra veckan då jag åt Niferex. Har ett hb på 103 så behöver äta ordentligt med järn.
Prova linfrön om du inte redan gör, och byt till Sideral om du äter annat märke är mitt tips. Hoppa det löser sig!!!