• KNAS2

    BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

    Hej!

    Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

    Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

    KNAS, 31 år, BF 7/12

    Tjing!

  • Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • Bula2021

    Haha, så roligt att läsa era reaktioner på bf december-grupp på Facebook. Exakt så var det i januari-gruppen också. Jag gick ur efter en (EN!) dag just på grund av all oro, eller inbillad oro? Jag vet inte. Om jag funderar på något kollar jag 1177 för att det känns som en trovärdig källa. Ska på min första mätning av magen nästa vecka så ska skriva ned några frågor tills dess.

    Jag får sammandragningar när jag går ibland, och när jag cyklar till och från jobbet. Som någon skrev här ovan känner jag att det liksom suger tag i nedre delen av magen, håller i 10-15 sekunder och sedan försvinner. Jag ska fråga om det är onödigt. Kanske är bättre att satsa på buss resten av tiden?

    Min enda trista grej är att jag verkar ha kommit in i en period där jag verkligen känner mig helt maktlös för det här lilla, lilla hjälplösa livet. HUR ska jag kunna skydda det mot allt i hela världen? Varje gång den sparkar och rör sig så fylls jag av en helt obegränsad sentimentalitet som liksom rinner över på alla håll och kanter. Inombords alltså, står inte och storbolag vid varje spark :) Antar att det är en fas man ska igenom :) Kollade barncancergalan på tv tidigare i veckan och det gjorde verkligen inte saken bättre :(

  • neongirl
    mandarincurd skrev 2021-10-01 07:14:03 följande:

    Heeej på er! Skönt att samtliga får vara hemma, så läskigt med lyfta restriktioner tycker jag. Allt på en gång! Dumt? Jaaa. Folk verkar även tro att det är fritt fram att röra sig utanför hemmet trots symtom - hjälp!

    Jag knegar på men får tack och lov fortsätta hemifrån. :)

    Sammandragningar verkar ni alla ha men jag tror inte jag märkt av en endaste en? Hur känns de?

    Mycket livlig bebbe i magen. Igår var han lugnare men han väckte mig nu imorse genom några rejäla karatesparkar, nice. Han har tack och lov inte hittat mina revben ännu.

    Men wow, min mage har verkligen vuxit på sig ordentligt de senaste veckorna!!! Sjukt vad fort det går. Och i helgen går vi in i sista trimestern!!!!! Stoppa tiden jag hinner inte med hahah.

    Vet inte om någon av er är med i någon facebookgrupp, typ bf december-grupp. Jag måste nog gå ur den. Det är så mycket oro och de sätter verkligen tw på allt. Folk är oroliga och vänder sig till sociala medier för att ställa en fråga som de enkelt hade kunnat ringa vården om. Massa tjöt om bb-väska, 3d-ultraljud, andningslarm, minskade fosterrörelser yada yada. Ber om ursäkt om jag låter bitter, men bitterheten har blivit något förstärkt av graviditeten haha.

    Hoppas allt är fint med er alla! <3


    Hej! Ja jätteläskigt med lyfta restriktioner, speciellt när skyddet från vaccinet inte verkar sitta i så länge. :S Hoppas verkligen inte att det här ställer till det för vården. Vill ju inte att det ska införas hårdare restriktioner på förlossning och BB framöver. :( Folk beter ju sig som att pandemin är helt bortblåst nu.

    Skönt att du kan jobba hemma. Jag har haft en del bemanning i offentlig miljö fram till nu, men på måndag försvinner alla avspärrningar och råd om att hålla avstånd på jobbet så har ansökt om graviditetspenning från då. Resterande 75% kan jag arbeta hemma, vilket känns bra.

    Min mage har också växt jättemycket. Har börjat känna av den när jag sitter i soffan. Får byta sittställning ofta för att det trycker på magen haha. Tycker även att den känns tyngre när jag reser mig upp, speciellt efter att jag ätit.

    Jag har undvikit Facebook-grupper för att jag inte orkar någon extra stress. Har tänkt ibland att det kanske vore bra om man undrar något. Men efter vad du skriver så fortsätter jag nog att hålla mig borta. :p

    Jag har också blivit mer irriterad på sistone. Tror det är alla hormoner som spökar. Känner mig även väldigt trött och stressad emellanåt. Vi har ganska mycket kvar att förbereda inför december (vagn och babyskydd stressar mig mest) och det känns som tiden rullar på så himla snabbt... hinner inte heller riktigt med.
  • Grapefrukt89

    Hej allesammans!

    Kul med uppdateringar om hur ni mår och hur era små skatter mår i magen!

    Jag har också en livlig tjej i magen som blir mer och mer aktiv.

    Var dock hos förossningen och gjorde CTG i måndags för att lillan varit extremt lugn dagen innan och på förmiddagen. Kändes nästan dumt när hon sen började med sina ninja-sparkar efter 15 min (man är där 30 min och är kopplad till apparat för att ha koll på hjärtljud osv). Allt var ok! Men kände mig lite löjlig att jag sen ens gick dit, men tänker att hellre än gång för mycket än en gång för lite.

    I måndags fick jag frågor som "har du sammandragningar?" Sen också "vad har bebisen för position?".... "eh... vet inte" svarar jag på båda, HAHAHA. XDHar ju noll koll på läget... LOL.  Men enligt BM på förlossningen så är lillan redan nere med huvudet.

    Jag har inte heller koll på om det är en liten fot eller arm/hand som sparkar och har sig... Hur har ni som vet fått reda på det? :) Sååååå mysigt att veta juuu...

    Känns superkul att det börjar närma sig! Min BF är ju 1/12 så det är ju 2 månader kvar! Nästa vecka ska jag på tillväxtultraljud och se hur det är med henne. Känns lite nervöst men jag får tänka positivt! Är supernyfiken på att veta eventuell födelsevikt då både min och sambons familj har fött stora barn...

    Skönt för er som har kämpat på jobb också att ni får gå hem lite tidigare än planerat! <3 Hoppas ni alla ändå mår bra och känner er peppade inför det som komma skall, trots påfrestningarna mentalt och fysiskt som vi kvinnor får dras med i och med graviditeten :D


     

  • Storm01

    Hej!

    Satt och småfnissa det ni skrev om fb-grupperna, jag är inte medlem i någon grupp men kan bara tänka mig att det är endel drama xD

    Tänk er ändå hur fort tiden går och att BF närmar sig för endel nu! Så spännande!

    Endel av er har skrivit om tillväxtkontroll? Är det någon som alla gör eller är det frivilligt?

  • Sellerin
    mandarincurd skrev 2021-10-01 07:14:03 följande:

    Heeej på er! Skönt att samtliga får vara hemma, så läskigt med lyfta restriktioner tycker jag. Allt på en gång! Dumt? Jaaa. Folk verkar även tro att det är fritt fram att röra sig utanför hemmet trots symtom - hjälp!

    Jag knegar på men får tack och lov fortsätta hemifrån. :)

    Sammandragningar verkar ni alla ha men jag tror inte jag märkt av en endaste en? Hur känns de?

    Mycket livlig bebbe i magen. Igår var han lugnare men han väckte mig nu imorse genom några rejäla karatesparkar, nice. Han har tack och lov inte hittat mina revben ännu.

    Men wow, min mage har verkligen vuxit på sig ordentligt de senaste veckorna!!! Sjukt vad fort det går. Och i helgen går vi in i sista trimestern!!!!! Stoppa tiden jag hinner inte med hahah.

    Vet inte om någon av er är med i någon facebookgrupp, typ bf december-grupp. Jag måste nog gå ur den. Det är så mycket oro och de sätter verkligen tw på allt. Folk är oroliga och vänder sig till sociala medier för att ställa en fråga som de enkelt hade kunnat ringa vården om. Massa tjöt om bb-väska, 3d-ultraljud, andningslarm, minskade fosterrörelser yada yada. Ber om ursäkt om jag låter bitter, men bitterheten har blivit något förstärkt av graviditeten haha.

    Hoppas allt är fint med er alla! <3


    Ja det känns lite konstigt med inga restriktioner! Hoppas det ej kommer en smittökning som sen ska påverka våra kommande förlossningar. Men jag räknar med att sambon får följa med vilket som. Han är fullvaccinerad och det är jag också snart :)

    Jag tror jag får sammandragningar oftare än vad jag eg förstår. Det var först när jag var på ett besök hos BM och hon sa att hon fick sluta klämma en stund på magen pga att jag fick en sammandragning, som jag förstod vad som kan räknas som en sammandragning. Men senaste veckan har jag fått lite ihållande värk någon kväll, så funderar på om det kan vara förvärkar. Magen spänns och liksom kniper och blir tung på något vis.

    Håller med! Så mysigt att vara gravid! En manlig kollega berättade att deras barn kom av sig själv redan i vecka 33 (tvillingar), och bara: är du redo nu? Ehm nej!!!! Jag är definitivt inte redo nu, hahah. Hon får stanna till minst v37!

    Haha, vet inte varför vi kvinnor stirrar så mkt ibland, och stirrar upp varandra! Så himla onödigt. Håller med om att det ju är bättre att fråga vården än random folk på facebook :D vi borde ju njuta nu och inte springa runt och oroa oss hela tiden :)

    Det där med bitter - mina känslor är lite konstiga ibland också, vissa känslor kan bli lite överdriva. Skällde ut några igår på jobbet för jag tycker de är så grisiga. Hahaha. Sa att det fan inte var okej att sprida sin skit på det viset vid matplatsen, samt att jag bannemig inte accepterar att behöva gå runt och se eländet! De såg livrädda ut (och såklart jätteförvånade för jag är väldigt snäll egentligen, hihi), men städade snabbt undan efter sig, Hahaha! Gick vidare in till min ena anställda och han hade hört allt och vi båda skrattade sedan gott åt mitt oväntade utbrott :) mkt knäppt! Men ja, känslorna rusar runt lite hos mig emellanåt :)
  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-10-01 16:11:52 följande:

    Hej allesammans!

    Kul med uppdateringar om hur ni mår och hur era små skatter mår i magen!

    Jag har också en livlig tjej i magen som blir mer och mer aktiv.

    Var dock hos förossningen och gjorde CTG i måndags för att lillan varit extremt lugn dagen innan och på förmiddagen. Kändes nästan dumt när hon sen började med sina ninja-sparkar efter 15 min (man är där 30 min och är kopplad till apparat för att ha koll på hjärtljud osv). Allt var ok! Men kände mig lite löjlig att jag sen ens gick dit, men tänker att hellre än gång för mycket än en gång för lite.

    I måndags fick jag frågor som "har du sammandragningar?" Sen också "vad har bebisen för position?".... "eh... vet inte" svarar jag på båda, HAHAHA. XDHar ju noll koll på läget... LOL.  Men enligt BM på förlossningen så är lillan redan nere med huvudet.

    Jag har inte heller koll på om det är en liten fot eller arm/hand som sparkar och har sig... Hur har ni som vet fått reda på det? :) Sååååå mysigt att veta juuu...

    Känns superkul att det börjar närma sig! Min BF är ju 1/12 så det är ju 2 månader kvar! Nästa vecka ska jag på tillväxtultraljud och se hur det är med henne. Känns lite nervöst men jag får tänka positivt! Är supernyfiken på att veta eventuell födelsevikt då både min och sambons familj har fött stora barn...

    Skönt för er som har kämpat på jobb också att ni får gå hem lite tidigare än planerat! <3 Hoppas ni alla ändå mår bra och känner er peppade inför det som komma skall, trots påfrestningarna mentalt och fysiskt som vi kvinnor får dras med i och med graviditeten :D

     


    Hahaha ja de verkar utgå från att man ska veta hur barnet ligger!! Har hittills inte förstått hur folk kan ha sådan koll! Jag vet bara att de två senaste gångerna hos BM har hon legat med huvudet nedåt, så då är det ju lätt att göra antagande att det är de små fötterna som kickar upp mot revbenen. Men vågar själv inte klämma eller sådär. Tkr det känns jätteobehagligt, som att jag ska göra henne illa! Vet ju att det inte är så, men känslan är de ändå :) samt gillar inte att böja mig framåt för mkt, samma känsla där. Haha! Men det är ju eg bara mina egna organ som jag pressad ihop! :D

    Lycka till nästa vecka på UL! Nu är barnen ju så stora att man typ bara ser ett lårben, ett huvud eller en mage åt gången på bildskärmen :D
  • Sellerin
    bananmilkshake skrev 2021-09-30 17:59:10 följande:

    Vad härligt att höra att ni mår bra! Så häftigt att dina kollegor kunde se bebisen röra sig, Sellerin. :D 

    Idag var jag hos läkaren och blev sjukskriven efter nästa vecka. Det känns sååå bra. Jag har mängder med sammandragningar men är också nojig för covid, dels pendlar jag i rusningstrafik 2 timmar per dag, dels så jobbar jag med många kollegor, dom flesta är unga och är ute och festar och grejar på helgerna så jag är så rädd att bli smittad. 

    Det ska bli så skönt att få ta det lugnt. Kroppen orkar inte kliva upp kl 05 och sen vara hemifrån 11-12 timmar. Jag skulle bara varit anställd till 5 nov så sista veckorna får jag vara arbetslös och söka jobb. Stort lol på den. :'D 

    Jag har börjat kunna känna bebisens olika kroppsdelar när hon härjar runt. En fot, huvudet, osv. Hon verkar ligga på tvären och sparkar gärna ut mot min högersida. Har börjat titta på kejsarsnittsvideor och är så peppad! 


    Puh nä det är ändå påfrestande att jobba, man är definitivt mer trött i kroppen nu än utan sin graviditet! Skönt att du snart bara kan få ta det lugnt och förbereda dig :)

    fräckt att du kan utläsa vad på barnet som det är du känner! Jag tycker det är så svårt!!! När magen ser alldeles deformerad ut och putar otroligt ojämnt åt ett håll har jag ingen ingen aning om det är en rygg, rumpa eller små fötter, haha!
  • Sellerin
    Bula2021 skrev 2021-10-01 13:52:59 följande:

    Jag får sammandragningar när jag går ibland, och när jag cyklar till och från jobbet. Som någon skrev här ovan känner jag att det liksom suger tag i nedre delen av magen, håller i 10-15 sekunder och sedan försvinner. Jag ska fråga om det är onödigt. Kanske är bättre att satsa på buss resten av tiden?

    Min enda trista grej är att jag verkar ha kommit in i en period där jag verkligen känner mig helt maktlös för det här lilla, lilla hjälplösa livet. HUR ska jag kunna skydda det mot allt i hela världen? Varje gång den sparkar och rör sig så fylls jag av en helt obegränsad sentimentalitet som liksom rinner över på alla håll och kanter. Inombords alltså, står inte och storbolag vid varje spark :) Antar att det är en fas man ska igenom :) Kollade barncancergalan på tv tidigare i veckan och det gjorde verkligen inte saken bättre :(


    Jag tänker mig att så länge du inte får ont av sammandragningarna kan du nog fortsätta att cykla och gå :) ju bättre kondition kroppen är i efter förlossningen, ju enklare antar jag att det bör vara att komma tillbaka till att känna styrka och kondition igen :) så resonerar jag i alla fall! Ibland sätter jag mig på en bänk ock vilar ett slag när pulsen känns lite väl hög eller magen lite väl spänd :) Finns ju som sagt de som fortsätter styrketräna fullt ut eller springer milen även som höggravida. Man får lyssna in vad kroppen säger, får man ont får man anpassa sig efter det.

    Så fin känsla ändå, även om det är jobbigt när känslorna blir så bubbliga att man knappt vet var man ska ta vägen! Vi kommer inte kunna skydda dem från allt, det är nog nr 1. Men jag har också tänkt massa tankar som att: tänkt att jag fick göra det och det när jag var liten - livsfarligt ju, det kommer inte vår lilla få göra. Sen ångrar jag mig, för vem är jag att låta ett barn växa upp i en superskyddad miljö som inte representerar verkligheten? Vilken chock vuxenlivet blir sen i så fall för den lilla krabaten. Nä som Astrid Lindgren sa: ge barnen kärlek, mer kärlek och ännu mer kärlek, så kommer folkvettet av sig själv. <3
  • bananmilkshake
    Sellerin skrev 2021-10-02 07:54:09 följande:
    Puh nä det är ändå påfrestande att jobba, man är definitivt mer trött i kroppen nu än utan sin graviditet! Skönt att du snart bara kan få ta det lugnt och förbereda dig :)

    fräckt att du kan utläsa vad på barnet som det är du känner! Jag tycker det är så svårt!!! När magen ser alldeles deformerad ut och putar otroligt ojämnt åt ett håll har jag ingen ingen aning om det är en rygg, rumpa eller små fötter, haha!

    Verkligen. Solig


    Jag är inte helt hundra förstås, och det mesta är nog bara gissningar. Men huvudet var väldigt tydligt! Sen har jag mest gått efter att det tex känts som storleken av en fot, och att det varit så pass starkt tryck att det borde vara en fot och inte en hand. Och om en fot är på ena sidan så borde huvudet vara nånstans åt andra hållet, osv! Jag är ju där och trycker tillbaka också, och klämmer och så. Fast försiktigt förstås, haha. Ibland tänker jag att jag nog får låta henne vara, oftast svarar hon när jag petar lite men jag vill ju inte väcka henne och så. 

  • Bula2021
    Sellerin skrev 2021-10-02 08:08:21 följande:

    Jag tänker mig att så länge du inte får ont av sammandragningarna kan du nog fortsätta att cykla och gå :) ju bättre kondition kroppen är i efter förlossningen, ju enklare antar jag att det bör vara att komma tillbaka till att känna styrka och kondition igen :) så resonerar jag i alla fall! Ibland sätter jag mig på en bänk ock vilar ett slag när pulsen känns lite väl hög eller magen lite väl spänd :) Finns ju som sagt de som fortsätter styrketräna fullt ut eller springer milen även som höggravida. Man får lyssna in vad kroppen säger, får man ont får man anpassa sig efter det.

    Så fin känsla ändå, även om det är jobbigt när känslorna blir så bubbliga att man knappt vet var man ska ta vägen! Vi kommer inte kunna skydda dem från allt, det är nog nr 1. Men jag har också tänkt massa tankar som att: tänkt att jag fick göra det och det när jag var liten - livsfarligt ju, det kommer inte vår lilla få göra. Sen ångrar jag mig, för vem är jag att låta ett barn växa upp i en superskyddad miljö som inte representerar verkligheten? Vilken chock vuxenlivet blir sen i så fall för den lilla krabaten. Nä som Astrid Lindgren sa: ge barnen kärlek, mer kärlek och ännu mer kärlek, så kommer folkvettet av sig själv. <3


    Jag tror inte heller det är farligt med lite sammandragningar, så länge de avtar vid vila, men bättre att kolla en extra gång med bm för säkerhetsskull :)

    Visst är det så att man inte kan låsa in barnen, men jag blev ändå så överrumplad av de här känslorna. Kroppen är verkligen fantastisk. Till och med det här förbereder den inför att ett litet spädbarn ska anlända :)

    Är SÅ spänd inför första mätningen av magen nästa vecka. Livrädd att få en - Oj det HÄR blir nog en stor bebis det! för min mage är redan rätt rund/putig. Känns som att livmodern går strax ovanför naveln om jag ligger ned på rygg i sängen och känner efter, men å andra sidan sitter min navel och midja rätt högt upp. Blir spännande att höra vad bm säger :)
Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET