Sellerin skrev 2021-10-21 18:41:19 följande:
Får ni många kommentarer om er mage? Oj vad det väller in kommentarer nu för min del, de flesta handlar om hur liten jag är i förhållande till vilken vecka jag är i. Det är ändå fascinerande hur en gravidmage kan ge så mycket glädje och diskussionsämnen hos andra människor :)
Bula2021 skrev 2021-10-21 22:01:05 följande:
Storm01 skrev 2021-10-21 20:39:29 följande:
Japp, fått en hel del kommentarer om hur lite min mage är. I början så brydde jag mig inte men nu på sistonde så tkr jag att det är lite irriterande ändå. I synnerlighet när man får sånna kommentar från random personer som man inte känner. Vad ska man svara på en sån kommentar? X)
(Sorry för ett bittert svar)
Och jag har några gånger fått höra att min är stor. Det syns inte bakifrån på mig att jag är gravid, bara från sidan och framifrån så exakt all extra vikt (typ 9 kg) har ju blivit mage. Klart det syns då.
Ska börja med stödstrumpor nu tänkte jag för halvvägs in på dagen är mina anklar supersvullna :(
Thewalk skrev 2021-10-21 21:59:50 följande:
Jag har flera gånger fått höra hur liten min mage är för att vara tvillingmage. Kommentarer som ?är du säker på att det är två?? tar också. Särskilt känns det lite känsligt för min del nu när jag oroar mig lite för att dom ligger så under sin kurva. Och ja vad sjutton svarar man?
Har ju hört om mammor som fått höra motsatsen, alltså som väntar en men fått höra att ?är du säker på att det inte är två?
Tröttsamt båda delar, tycker också att det är lite tragiskt att så många fortfarande tar sig rätten att kommentera andras kroppar, Alla är vi olika och tur är väl det :)
neongirl skrev 2021-10-22 10:04:15 följande:
Storm01 skrev 2021-10-21 20:39:29 följande:
Japp, fått en hel del kommentarer om hur lite min mage är. I början så brydde jag mig inte men nu på sistonde så tkr jag att det är lite irriterande ändå. I synnerlighet när man får sånna kommentar från random personer som man inte känner. Vad ska man svara på en sån kommentar? X)
(Sorry för ett bittert svar)
Bula2021 skrev 2021-10-21 22:01:05 följande:
Och jag har några gånger fått höra att min är stor. Det syns inte bakifrån på mig att jag är gravid, bara från sidan och framifrån så exakt all extra vikt (typ 9 kg) har ju blivit mage. Klart det syns då.
Ska börja med stödstrumpor nu tänkte jag för halvvägs in på dagen är mina anklar supersvullna :(
Jag tycker också att det är lite irriterande med alla kommentarer om ens kropp. Jag förstår att folk tycker det är mysigt med bebis på gång och de flesta vill ju bara vara snälla och prata med en om det Så på ett sätt är det ju trevligt att det bjuder in till diskussion och väcker så mycket glädje hos andra. Men det känns som att man är lite allmän egendom som gravid. Att det liksom är okej att kommentera någons kropp bara för den är gravid. Lite jobbigt tycker jag även om jag förstår att de flesta menar väl.
Stödstrumpor började jag också nyligen med då även mina anklar var svullna. Benen känns mycket bättre nu. Så har dem nästan varje dag. :)
Hahaha! Yes, igenkänningen där! Håller helt med... Folk ska tycka så mycket om ens mage hela tiden. Som ni också säger så menar folk säkert inget med det, men det är ganska störande att vissa kommentarer bidrar till nån form av iriitation eller oro för mamman... :/
Fick själv mycket kommentarer om att jag var "så liten" för x-antal veckor sen. Då sa ja " jadu, hon väger ju endast 800gr så att jag har ingen anledning att vara stor än" hahahah! Min livmoder växer normalt enligt kurvan, jag är precis på mittlinjen för vad som är "normal" växt, så min tjej förväntas bli 3,5 kg om hon kommer ut 1/12. Jag är nöjd med det och är nöjd med att jag i vecka 34 + 2 ändå har en del rörlighet och energi även om den börjar avta en del...
Oavsett hur mycket man går upp eller hur stort barnet är så är det viktiga att barnet/barnen växer på nåt sätt och att man tar sig igenom graviditeten. Har man tvillingar ser det ju lite annorlunda ut och det vet ju vården om, men många kanske inte fattar vad det kan innebära i praktiken... Man får nog lita på sin BM och försöka stänga ute kommentarer som bara är störiga... Vissa mammor går upp mycket i vikt, vissa går ner för att sen gå upp, vissa går inte upp alls men har ändå en graviditet som pågår "normalt" osv. På min mammas tid fick hon konstant kommentarer som "är du säker på att det bara är ETT litet barn där inne"... (Hon blev väldigt stor när hon väntade mig). Hur tar man det? Tycker du att jag ser fet ut eller vad är det frågan om? Alltså SUCK...
P.S Stödstrumpor är fantastiskt även om man inte gör så mycket om dagarna så bidrar det till ökad blodcirkulation och minskar risken för massa åderbråck osv. :) Är helt besatt av mina :D
Så kul att det börjar närma sig för Sellerin nu, eller hur? Jag är själv beräknad 1/12 och tycker att det känns som att det är sååå kort tid kvar! Om min tjej är ivrig och "tidig" så kan hon komma ut redan om 3 veckor och ändå vara färdigbakad!!! Så sjukt!! Tiden flyger ju förbi! :O
Heja alla oss i tråden! Snart kommer belöningen (våra små barn) för allt våra kroppar och knoppar behövt gå igenom! <3