Sellerin skrev 2021-05-18 18:47:39 följande:
Jag tyckte det var sååå mysigt <3
Sambon var med och han fällde några tårar av att få se den lilla snurra rundor och vända sig till höger och vänster non stop.
Kände mig nervös och spänd inför besöket, ville bara se ett hjärta som slog, och det var också det första som bm letade efter, så det såg vi nog efter 5-10 sekunder redan.
Vi var där i ca 40 min, det drog ut på tiden eftersom fostret inte ville ligga still i profil för att mäta nacken! Tror de avsätter ca 30 min för varje kontroll. Jag förstod det som att de försöker kolla nacken så snart det går, om fostret direkt från start ligger fint och stilla kommer de passa på att mäta direkt. För min del fick jag gå upp 2 gånger och röra på mig för att försöka få fostret att vända sig (den stod mycket på huvudet!), samt så ville BM att jag skulle gå och kissa en gång för att se om det kunde hjälpa hur den låg. Först då kunde hon i profil se nacken och under den 1,5 min som fostret låg någorlunda still mätte hon 3 ggr. Hon sa man gärna vill mäta 2-3 ggr för att få ett medelvärde på nackspalten.
Sen pratade hon nästan hela tiden och berättade vad hon såg: njurar, hjärna, urinblåsa, hjärta med kammare och förmakar. Hon var väldigt bekräftande på att allt såg ut precis som de skulle givet den graviditetsvecka jag var i. Ibland när hon var tyst och koncentrerad sa hon sedan: oroa er inte, jag försöker bara få till en bra bild här!
Var en mysig stund :) vilken dag nästa vecka är det dags för dig? :)
Tack så jättemycket för ditt utförliga svar! Skönt att hon förstod att ni kanske var lite nervösa! Vad gulligt att den stod på huvudet :D Och vad häftigt ändå att man kan påverka läget genom att vara uppe och röra på sig. Åh nu längtar jag jättemycket! Jag kommer ju gå själv men vi pratade om det och kände ändå att det är okej, plus att det hade varit så svårt att få till en ny tid då min sambo bara kan en dag per vecka. Och man har ju begränsad tid.
Just det, jag har läst att man gärna ska vara kissnödig innan ul, men det står inget på min lapp så jag bryr mig nog inte om det... har ändå en liten tågresa + promenad dit så det hinner jag säkert bli ändå i och för sig.