Sommarlöv skrev 2021-03-28 10:17:20 följande:
Vi har haft jättehög smittspridning på vår skola. Nu har hälften av alla pedagoger haft covid 19 på skolan. Har man kollegor med små barn så är det ju så att de måste vabba väldigt mycket. Min närmsta kollega har varit borta nästan 50 %. Jag får jobba dubbelt upp, utan något extra ersättning för det. Jag har endast 3 timmars planering för att planera all undervisning då jag arbetar i förskoleklass. Jag kan säga att jag är mer än redo för semester. Jag och alla andra lärare som fått dra ett stort lass under det här året. Jag blir minst sagt provocerad när folka som inte jobbar i skolan uttalar sig att det inte är hög smittspridning i skolan och att vi lärare inte har en hög arbetsbelastning (det hade vi redan innan, nu är den helt absurd).
Du har min fulla sympati. Jag fattar ju att det är totalt bullshit att smittan inte sprids i skolan. Lärare och deras anhöriga är sannerligen en utsatt grupp i denna pandemi. Jag känner till skolpersonal som även dött i smittan. Ändå säger vår själva Folkhälsomyndighet att barnen inte smittar, inte driver smittan. Att lärare inte är sjukare än taxiförare osv.
I en veckorapport som Folkhälsomyndigheten själva släppte i november förra året, gick det faktiskt att uttyda att skolan var den arbetsplats där det spreds mest smitta. Det har myndigheten försökt tona ned och lyfter på nytt en rapport från april, där de hävdar att skolpersonal inte är sjukare än andra. Det kommer sig (tror jag) av att smittan i april var en utpräglad klustersmitta och vi har över 200 tusen lärare och pedagoger. Slår man ut det på så många, där smittan bara härjar i enstaka kluster ser det inte så illa ut. Dagens smittsituation däremot ser helt annorlunda ut, där smittan förekommer mer jämnt över hela landet och jag vet ju också att personalsituationen med anledning av det är väldigt ansträngd.
Så jävla löjligt från Folkhälosmyndigheten och alla som kan något om det här vet om det. Såg en intervju med Fredrik Elgh, Björn Olsen m.fl. och de nämnde just det här.
Är glad för en del konkreta och bra tips jag fått i tråden. En del ska jag lyfta på nytt med skolan. Däremot kan jag inte gå ned i arbetstid. Lagstöd hit och dit, men jag kan inte jobba mindre än fulltid på mitt jobb. Det är heldag eller inget jobb alls. Så ser min situation ut och därför är jag tacksam för att kvarvarande barn inte bara lämnas vind för våg åt sitt öde redan vid 14:30 bara för att många pedagoger går hem då. Kan även tillägga att han lämnas vid 8 när skolan börjar. Han har inget morgonfritids så jag upplever inte att han är trött. Bara ensam mot slutet av dagen.