Brister i engagemang i förskoleklass
Är han ensam på skolgården utan vuxen? Det är absolut inte ok.
Är han ensam på skolgården utan vuxen? Det är absolut inte ok.
Ensam på det sättet är han nog inte, men det är en stor skolgård och det är förstås fler barn än pedagoger. Vissa barn får väl mer uppmärksamhet än andra, men jag upplever nog att pedagogerna mest står och pratar med varandra än vad de engagerar sig i barnen. Hade de inte sådana där varselvästar på sig skulle man inte kunna tro att de ens jobbade på skolan.
Jo, trötthet kan möjligen vara en förklaring, men varför ska det vara sådan stökig miljö i skolan? Då är det väl för stora grupper och för få pedagoger i förhållande till antalet barn? Ibland funderar jag på varför man har gjort denna "undervisning" obligatorisk från 6 års ålder. Visst, vi skulle kunna hämta honom tidigare, men allra helst hade jag nog placerat honom på ett sådant ställe där han fick bättre pedagogisk hjälp och mer vuxenstöd.
Eftersom vi båda jobbar heltid kan vi inte med nuvarande arbeten hämta tidigare. Hade inte förskoleklass varit obligatorisk tror jag att vi hade kunnat finna bättre privata alternativ. Både vad gäller själva "skolan", men framförallt tiden efter.
Att lära en 6-åring siffror och bokstäver är liksom ingen raketforskning. Det kräver inget under av pedagogik.
Varför har barnen olika språkkunskaper menar du?
Vore det inte bättre att ge dem en språkintroduktion istället för att förlänga hela grundskolan med 1 år?
Den bristande tillsynen och geggan. Hade folk behandlat sina barn på det viset hade det inte dröjt länge innan någon granne gjort en orosanmälan.
De ser väl vilka som är föräldrar? Hur länge de varit i Sverige osv.
Det fantastisk är ju också att jag känner till att barn blivit orosanmälda av skolan för att det haft för skitiga ytterkläder. Den är rolig eller hur? Först skiter skolan i barnen så de kan grisa ned sig hur som helst. När så kläderna inte är hela och rena dagen efter så reagerar någon "pedagog" vid påklädning och skickar in en orosanmälan.
Det är skolan som ligger närmast och det är därför.
Om det funnits annat i bakgrunden vet jag inte och inte du heller.
Men jag tvivlar inte en sekund på att det stämmer.
Du kan själv gå in och läsa de dokument som förskolan har att följa. Är inte ytterkläderna hela och rena i rätt storlek kan det vara ett argument för att sända in en orosanmälan till socialen. Hellre en anmälan för mycket än en för lite.
Många har haft synpunkter på missförhållanden genom åren, men tyvärr tycks det inte hända så mycket. Dessutom är det väl skolans uppgift att kvalitetssäkra sin verksamhet? Det kan väl inte vara vår uppgift som föräldrar? Jag jobbar ju inte inom skolan som pedagog. De borde vara medvetna om vad som krävs.
Vi ska väl inte behöva gå ned i arbetstid för att skola och fritids inte kan sköta sin verksamhet? Vad är det för dumheter?!
Personalen har det pratats med, men det händer ju ingenting.
De svarade bara väldigt svepande att de ska titta på det, vara lite mer uppmärksamma o.s.v. För oss handlar det inte om någon maktkamp, utan vi vill bara att vårt barn ska ha det bra under den tid han är i skola och fritids.
Själva vitsen med fritids är ju att barnet ska få en vettig fritidssysselsättning under den tid föräldrarna sköter sina arbeten och håller samhället igång. Skulle alla bara vara hemma och ta hand om sina barn, skulle väldigt mycket i samhället upphöra att fungera.
Dessutom är det så att vi genom våra arbeten får en försörjning. En försörjning vi behöver för att kunna betala för boende och mat bland annat. Lösningen för oss är inte att sluta och jobba bara för att fritids inte sköter sin verksamhet.
Varför är över 60 % av alla lärare borta?? Lärare har ju t ex mindre risk att smittas av covid än andra yrken generellt.
Man ska inte behöva gå ner i tid, fritids ska funka ändå. ..,