Litorina skrev 2021-03-26 08:45:08 följande:
Har man fler än typ två, tre barn så blir det stökigt för någon som tar in mycket av det som händer runt omkring. Det är alltid någon som slår sig, blir arg, inte vill mm.
Jag tänkte råda er att vara med en dag för att kolla läget, men det går ju inte pga den här skitpandemin vi dras med! :(
Jag ser en poäng med obligatorisk förskoleklass. Jag vet en förskola där vi bor som inte gav någon träning i bokstäver och siffror alls. De barnen låg efter och hade betydligt tuffare skolstart. Det blir också en invänjningsperiod att vara i grupp för de barn som varit hemma, så att de fixar att äta i matsal, ha samling mm innan den riktiga skolan börjar. Det fångar också upp barn med dåliga språkkunskaper och pedagogerna har möjlighet att justera klassindelningen inför lågstadiet vid behov.
Men å andra sidan verkar det vara fritids som är problemet hos er, inte den obligatoriska verksamheten? Om ni kan hämta tidigare förstår jag inte riktigt varför ni inte gör det. Eller kanske ha dagbarnvårdare på eftermiddagarna?
Jag ser att jag låter lite gnällig gentemot er som föräldrar och det är inte min mening. Jag tycker absolut att ni ska prata med personalen. De borde vara intresserade av att alla barn ska trivas.
Eftersom vi båda jobbar heltid kan vi inte med nuvarande arbeten hämta tidigare. Hade inte förskoleklass varit obligatorisk tror jag att vi hade kunnat finna bättre privata alternativ. Både vad gäller själva "skolan", men framförallt tiden efter.
Att lära en 6-åring siffror och bokstäver är liksom ingen raketforskning. Det kräver inget under av pedagogik.
Varför har barnen olika språkkunskaper menar du?