Inlägg från: Anonym (Janna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Janna)

Bokföringshjälp

Hej,
    Jag har lovat att hjälpa en kompis med ett bokföringsproblem men inser nu att jag tagit mig vatten över huvudet för jag har inte varit med om detta upplägg förr.
    Det handlar alltså om en mindre förening. Finns ingen plikt att bokföra och redovisa till bolagsverk, skatteverk eller liknande utan bokföringen är helt för att hålla transparens gentemot föreningarnas medlemmar. Det finns gemensamma ytor, vägar och en park förenat med kostnader för typ lite el och så löpande underhåll.

Nu har föreningen startat något slags underhållsfond och skapat en underhållsplan för x antal år framöver. Så från den avgift medlemmarna betalar ska det varje år tas 5000kr som i princip bara flyttas från ett bankkonto till ett annat och sen bokförs därefter. Detta skall ske i december varje år. Men gjordes aldrig förra året.

År 2020 är inte stängt i programmet = bokslutet är inte klart utan går att justera. Dock har det hänt saker senare på bankkontot och verifikationerna måste ju komma i rätt ordning.
    Jag kan inte flytta pengarna idag 24 mars och lägga en verifikation som den sista för år 2020 där jag flyttar pengarna från kassan till bankkontot säger vi, eftersom detta inte hände den dagen.

Så jag tänker att jag på något vis måste avsluta 2020 med en verifikation som visar på en avsikt att göra en avsättning. Så att jag får rätt värden i bokslutet. Men sen att jag rent fysiskt gör transaktionen på banken imorgon säger vi, och då gör jag en motbokning i systemet.

Jag tror inte ens att alla konton finns upplagda, så det gör jag givetvis åt dem också. Men jag vore tacksam för lite hjälp med vad för sorts transaktion jag ska lägga på 2020 och hur jag vänder den i år (så att den inte påverkar år 2021). Och sen ska vi självklart komma ihåg att göra rätt kommande december.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bokföringshjälp
  • Anonym (Janna)
    valkyrian skrev 2021-03-24 21:04:26 följande:

Hej,

Detta är oftast bara en transaktion inom eget kapital, dvs att man för om medel från eget kapital (debet) till ett konto som heter ?fond för yttre underhåll? (kredit) exempelvis konto 2088. Typ som en transaktion som visar medlemmarna att medierna behövs för detta. Om man sen vill lägga undan summan på ett bankkonto är det bara att du gör det nu även i bokföringen men bokar avsättningen per 2020-12-31 inom eget kapital. För bokslutsbokningar kan man ha en egen verifikationsserie om man vill så blir det inga glapp i A verifikaten, men det är absolut inget konstigt att göra bokslutsbokningar i mars för ett december bokslut

Hej,
    Det låter precis som det som ska göras här. Jag är bara rädd att det blir fel och den som är satt att granska/revidera ska ha synpunkter. Annars är det precis så, pengarna ska bokas upp enligt planen för att kunna tas därifrån sen vid behov.
    Jag ska sitta med detta i helgen och kollar då vilka konton jag har tillgängliga. Tack för hjälpen!
Svar på tråden Bokföringshjälp