Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

EpicF skrev 2021-03-28 10:26:18 följande:
    Jag har alltid följt dem, även innan de blev officiella.

Men ts vill gå på ett kalas med 10 av släkten, vilket enligt rekomendationerna är ok.
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-28 09:23:36 följande:

Men de ska ändå följas.

Man bör följande dem. Vilket ts förvisso gör..
    Nej det är inte alls ok!! Du som påstår att du jobbar inom vården borde vara mer uppdaterad!
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2021-03-28 10:27:46 följande:
    Rekommendationerna säger att man ska vara max 8 personer.
    Så om de var 10 personer på kalaset så har de ju inte följt rekommendationerna.
    Rekommendationerna säger att man inte ska umgås alls med de man inte bor med! Iaf inte inomhus.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 10:32:00 följande:
    Rekommendationerna säger att man inte ska umgås alls med de man inte bor med! Iaf inte inomhus.
    Obs! Inte bara bor med då utan även personer man träffar regelbundet är ok.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 10:32:47 följande:
    Det är ok enligt rekomendationerna. Så vida dem inte ändrades nyss.

Varför ska vårdpersonal vara mera uppdaterad? Jag jobbar inte med coronainformation.
    Enligt rekommendationerna är det ens egen "mindre krets" som är ok att umgås med. Det betyder inte nödvändigtvis att det är ens släktingar eftersom man inte träffas regelbundet. Det är skillnaden. Inte ens barn som går i skola tillsammans ska gå hem till varandra och leka nu, just för att där finns andra personer de annars inte träffar.

Nej men man hade då kunnat hoppas på mer insikt!
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 10:37:50 följande:
    Nej, det säger dem inte.
    Men läs allt jag skrev istället för att bara ta en enda kommentar.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 10:39:48 följande:
    En mindre krets är också individuellt för alla. För ts kan det vara hennes närmsta släktingar. För dig kan det vara din familj.

Att du inte träffar dina släktingar regelbundet betyder inte att det är så för alla.

Barn kan leka med varandra utomhus.

Det är bara att läsa vad som står och inte tolk in en massa som inte står.
    Du fattar inte. Den mindre kretsen handlar inte om hur nära känslomässigt man står varandra utan om hur ofta man ses! Corona skiter i om du älskar din gamla mormor som du träffar en gång i kvartalet och hatar din syster som du träffar dagligen, bara som ett exempel.

Ja barn kan leka UTE, inte INNE!! Och det var det jag skrev också, om du nån gång brydde dig om att läsa vad folk skriver.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 10:52:06 följande:
    Du skrev art barn inte kan gå hem till varandra. Jo, det kan gå hem till varandra och träffas ute.

Ja, det är hur ofta man ses. Och hur ofta man träffar sin mindre krets är olika för olika personer. Det är också individuellt vilka som ingår in ens mindre krets.

Om min mormor hade levt och jag bara hade träffat henne en gång i kvartalet så hade oavsett inte ingått i min mindre krets. Vilket troligen inte heller min syster som jag då hade hatat hade gjort.

Jag har aldrig skrivit något om hur nära man står känslomässigt. Utan att för ts kan hennes mindre krets bestå av nära släktingar hon umgås med med regelbundet, dvs mer än en gång i kvartalet. För dig kan det vara helt andra personer wr.
    HEM till varandra är INOMHUS.

De personer som ts skulle träffa på det där kalas verkar inte alls tillhöra den "mindre kretsen" av bekanta. Alltså borde de inte ha gått dit under corona.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 11:00:06 följande:
    Jag har en lekplats utan för mig. Min barns kompisar kommer hem till oss och är sedan ute på lekplatsen och leker. Att "hem till" per automatik innebär inomhus är individuellt. För dig gör det tydligen det. För andra som kan tänka utanför boxen gör det inte det.

Fast uppenbarligen verkar det vara folk ta umgås med regelbundet och då ingår de i hennes krets av personer.
    Är man hemma hos någon så är man inne. Att gå till en lekplats så är inte samma som att gå hem till någon.

Vadå "uppenbarligen"?? Det finns inget som säger att de umgås med samtliga tio personer dagligen eller så gott som.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2021-03-28 11:11:15 följande:
    Så kanske det är,t om.
    Det kan röra sig om personer man inte bor med men då ska det vara såna man ändå umgås med i princip dagligen, kollegor är ett bra exempel men man ska då inte gå hem till varandra ändå om det bor andra människor där också.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 16:51:33 följande:
    Nej, du tycker att man inte är hemma hos någon om man är på lekplatsen utanför.

Finns inget som säger att de inte umgås med dessa 10 dagligen heller.... Man behöver inte umgås dagligen för att man ska ingå i ens mindre krets.
    Det är en väldig skillnad. Utomhus kan man umgås mycket friare. Man ska inte gå HEM till de man inte umgås regelbundet med.

Det var du som påstod att ts umgås med de som skulle på festen, fram med citat från ts eller så är det bara påhitt från din sida:
    EpicF skrev 2021-03-28 11:00:06 följande:
    Jag har en lekplats utan för mig. Min barns kompisar kommer hem till oss och är sedan ute på lekplatsen och leker. Att "hem till" per automatik innebär inomhus är individuellt. För dig gör det tydligen det. För andra som kan tänka utanför boxen gör det inte det.

Fast uppenbarligen verkar det vara folk ta umgås med regelbundet och då ingår de i hennes krets av personer.
    VAD baserar du det på??
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 16:52:06 följande:
    Kollegor räknas dock inte.
    EpicF skrev 2021-03-28 16:54:23 följande:
    Nej, man behöver inte bo med dessa personer som man träffar. Står tydligt i den länken du lagt ut.
    Hur ska du ha det?? Kollegor som man umgås med dagligen kan gott och väl räknas till den mindre grupp man kan umgås med även på fritiden.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 17:21:04 följande:
    Eftersom ts och hennes dotter skulle på kalas och det var släktingar, dotterns kusiner så tar jag för givet att de umgås ofta. Vilket i sig inte är ovanligt.
    Men då ska du inte säga att det är "uppenbart" om ts själv inte sagt det. Du sitter och antar att de umgås nästan dagligen, bara för att de är släkt. Så ofta har man inte tid att träffa så många människor, kusiner och annat, för att kunna räknas till den mindre grupp av människor man umgås med ofta. För att kunna säga ofta räcker inte att man ses ens en gång i veckan, utan det ska vara så gott som dagligen. Jag vill påstå att det inte tillhör vanligheterna att umgås så tätt med så många människor, släkt eller inte.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 17:52:47 följande:
    Jag antar det eftersom de tydligen ingår i samma grupp.
    Vadå "tydligen"?? Det finns ingenting som talar för det!
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-28 21:34:49 följande:
    Självklart inte. Men umgås man regelbundet så ingår man i samma grupp (regelbundet är mer en enn gång i veckan).
    Ja regelbundet är mer än en gång i veckan men det ska vara i princip dagligen för att man ska räknas till den gruppen.
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 18:08:19 följande:
    Vadå "tydligen"?? Det finns ingenting som talar för det!
    EpicF skrev 2021-03-28 21:08:32 följande:
    Det finns mycket som talar för det.
    Du påstår att det finns "mycket" som talar för att ts och de där 10 personerna umgås flitigt under veckorna, det finns ingenting som talar för det. Ingenting. Bara ditt antagande att de måste göra det eftersom de tänker träffas. NEJ. Det är ett feltänk från din sida. Du vet ju att det finns de som struntar i rekommendationerna, antagligen är ts och deras bekanta sådana personer eftersom det inte är rimligt att anta att de träffas i så stor grupp flera dagar i veckan tillsammans. Det är inte uteslutet men det är verkligen extremt ovanligt att göra det. Det är mycket större risk att de struntar i rekommendationerna.

Om du ska fortsätta påstå att de har så flitigt umgänge får du se till att citera TS där man kan se det.
Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?